כחצי מיליון חולים במיגרנה. וכמה רופאים מטפלים יש בישראל?



מדו"ח חדש שמפרסם מרכז המחקר בכנסת עולה: מיגרנה המחלה השישית בשכיחותה בעולם • קיים מחסור בנוירולוגים וברופאים המתמחים בכאב ראש • ח"כ משה רוט: "יש לצמצם בירוקרטיה ולדאוג לכך שיהיו מספיק מומחים בתחום כאב הראש"
תמי גיל
כ"ז תמוז התשפ"ג / 16.07.2023 17:15

מרכז המחקר של הכנסת פרסם דו”ח שמציג נתונים חדשים אודות מחלת המיגרנה בישראל. מדובר בפעם הראשונה שבה מרוכזים נתונים אודות שכיחות וטיפול במחלה בארץ.

ממסקנות הדו”ח עולה, כי אף שמיגרנה היא המחלה השישית בשכיחותה בעולם, ובישראל ישנם כחצי מיליון חולים, רבים מהם אינם פונים לטיפול רפואי. כמו כן, ישנו מחסור משמעותי בנוירולוגים ובמומחים לכאבי ראש בישראל.

בעקבות פרסום הדו”ח, יזם חבר ועדת הבריאות ח”כ משה רוט דיון בנושא בוועדת הבריאות, בהשתתפות רופאים מומחים ואנשי מקצוע אחרים בתחום.

לפי נתוני הדו”ח, כ-14% מאוכלוסיית העולם סובלים ממיגרנה, ושיעור הנשים החולות במחלה גבוה פי שלושה משיעור הגברים. בשנים 2018–2022 אובחנו בישראל בממוצע כ-35,000 חולי מיגרנה חדשים בשנה, מתוכם כ-12% ילדים.

באופן מפתיע, בארץ אין קביעה ברורה בנוגע לגורם הרפואי האמון על האבחון והטיפול במחלה, ולפי משרד הבריאות, הטיפול במיגרנה נכלל בתחום ההכשרה של רופאים מומחים מסוגים שונים.

כותבי הדו”ח מציינים, כי כיוון שאין אבחון מעבדה למיגרנה, האבחנה מבוססת על תיאור התסמינים והתלונות מפי החולה עצמו, וכן התייחסותו למאפיינים ולתדירות כאבי הראש.

המכון הלאומי למחקר של הכנסת: “הועלה בפנינו הצורך בהרחבת המודעות בקרב רופאים והכשרתם. החברה לכאב ראש והאגודה לכאב ציינו שהן פועלות במישור זה”.

ח”כ משה רוט אמר בתגובה לדו”ח של מרכז המחקר של הכנסת: “מיגרנה היא המחלה השישית בשכיחותה בעולם, עם השפעה רחבה מאוד על המשק. חייב שיהיה תהליך אבחון מוגדר ואחיד בישראל, לצמצם בירוקרטיה ולדאוג לכך שיהיו מספיק מומחים בתחום כאב הראש. דו”ח הממ”מ מצביע כי גורמים אלה משפיעים על איכות האבחון והטיפול בכאב ראש, במיוחד בקרב נשים שסובלות ממיגרנות פי שלושה מגברים”.

במטרה לאסוף נתונים אודות מספר המאובחנים עם מיגרנה, פנה מרכז המחקר של הכנסת פנה לארבעת קופות החולים הגדולות. בדו”ח צוין כי מספר המאובחנים בקופות החולים מתבסס על אבחנות או על רישום תרופות, אך ישנם חולים שכלל אינם כלולים בחישובים אלה, בין השאר מפני שאינם פונים לטיפול.

בשורה תחתונה, מהנתונים של כל קופות החולים עולה כי מספר המאובחנים הוא כ-383,300 שהם כ-4.1% מכלל המבוטחים בקופות השונות. 80% מכלל החולים מעל גיל 18 הם נשים.

על פי האגודה לכאב בישראל, ישנם כיום רק כ-30 רופאים בישראל מכל התחומים, שכאב ראש הוא תחום עיסוקם העיקרי.

בדו”ח צוין כי “על פי החברה הישראלית לכאב ראש, קיים מחסור בנוירולוגים. נכון לסוף שנת 2021, היו כ-90 בעלי תעודת מומחה ברפואה לשיכוך כאב בישראל, שיעור של 0.95 רופאים ל-100,000 נפש, רובם פועלים במרכז הארץ”.

ח”כ רוט: “הנתונים של הדו”ח מצביעים בצורה חד משמעית על הפערים בין תושבי המרכז לאוכלוסיות בפריפריה. בדיון שנקיים בהקדם בוועדת הבריאות של הכנסת, אדרוש ליישם את המלצות הוועדה שהקים מנכ”ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ’ חזי לוי, שנותנות דגש על הגדלה משמעותית של מספר הנוירולוגים ורופאים שיתמקצעו ויהיו מומחים לתחום כאבי הראש. משרד הבריאות יצטרך לקבוע גורם רפואי מוסמך לאבחון המחלה, למצוא פתרונות מיידיים לקיצור משך התורים ולכלול תרופות לטיפול במיגרנה בתוך סל התרופות. אני סמוך ובטוח שידידי ח”כ אוריאל בוסו יו”ר ועדת הבריאות, יהיה קשוב למצוקת הסובלים מהמחלה ויעשה כמיטב יכולתו למציאת פתרונות מעשיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות