מאבק השבת בת”א: עתירה לבג”צ נגד פתיחת 3 המתחמים

מטה המאבק של העסקים הקטנים בת"א הגיש עתירה לבג"ץ כנגד העירייה ושר הפנים, נגד אישור חוק העזר החדש, המאפשר פתיחה בשבת של שלושה מתחמים שבשליטת העירייה • "פרס לעבריינים והענשת שומרי החוק"
נחמן וייס
כ"ו אלול התשע"ד / 21.09.2014 15:25

מאבק השבת בתל אביב נמשך: מטה המאבק של העסקים הקטנים ובעלי המכלות, הגישו היום עתירה לבג”ץ כנגד שר הפנים ועיריית ת”א, נגד חוק העזר החדש שאושר, ומאפשר פתיחת עסקים בשבת, בשלושה מתחמים בעיר.

לפי חוק העזר שאושר במועצה במרץ 2014, תתאפשר פתיחת כל סוגי העסקים, בשלושה מתחמים בעיר: נמל ת”א ומגרשי התערוכה, מתחם התחנה, ונמל יפו. שלושת המקומות האלה הם בבעלות מלאה של עיריית ת”א.

בעתירה שהגישו עו”ד דוד שוב, ועו”ד עברי פיינגולד, המשמשים כיועצים המשפטיים של מטה המאבק, הם טוענים כי החוק כפי שהוא אינו חוקי, ויש בו פגמים רבים.

עיקר העתירה, היא כנגד המונופול על המסחר בשבת, שיצרה העירייה לעצמה, כאשר כל העסקים בעיר מחוייבים להיות סגורים מלבד אלו שנמצאים במתחמים בשליטת העירייה.

“אותם שלושת המתחמים הם שטחים ציבוריים המנוהלים ע”י העירייה”, נכתב בעתירה, “ואין דרך אחרת לראות זאת, מאשר העובדה שבאישור המתחמים, קנתה העירייה לעצמה מונופול בלעדי למסחר בימי המנוחה”.

“העתירה מגוללת את כל ההליכים שקדמו ושהתבססו על גחמות ללא מחשבה ושיקול דעת, ולכן יש לראותם כפרס לעבריינים והענשת שומרי החוק. התנהלות העירייה עד כה בנושא, מציבה אותה בסבך של ניגודי אינטרסים וקשרי הון שלטון, שאסור לרשות שלטונית להימצא בהם ולו למראית עין.

“דוגמה בולטת היא במתחם המסחרי הגדול שבנמל ת”א, שבדירקטוריון שלו יושבים 3 דירקטורים מטעם עיריית ת”א. אחד מהם הוא סגן ראש העיר, מר אסף זמיר, שמוכר היטב ציבורית כדמות המובילה את המשך הפרת החוק ועידוד המסחר הקמעונאי בעיר. מר זמיר לא נמנע מהשתתפות בהצבעה על התיקון לחוק, למרות ניגוד האינטרסים בו הוא מצוי, ואף הגדיל לעשות וכלל לא טרח לחשוף זאת לחברי המועצה, שלא לדבר על הציבור הרחב”.

ממטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות נמסר: “אישור המתחמים יוצר מונופול למסחר בניצוחה של עיריית ת”א, “ומתגמל” אותה על כך שיצרה ביחד עם טיקוני תאגידי השיווק, מציאות מעוותת בה בעלי העסקים הקטנים בעיר נאלצים לספוג הפסדים כלכלים ניכרים או לעבוד ביום המנוחה היחיד שיש להם.

“הבג”צ שהוגש מדגיש שמדובר במציאות לא מוסרית ובוודאי שאינה ערכית, כלפי ציבור גדול של בעלי עסקים שפועלים בת”א מזה עשרות בשנים. יום מנוחה שבועי, הוא אלמנט סוציאלי בסיסי, ולא נסכים להמשך מסחר קמעונאי שפוגע בזכויותינו, ובוטה בעזות המצח שלו, כלפי החוק ופסיקות ביהמ”ש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות