הטעות של המתנכלים: קשה להם לעכל שבעצם הם רק מיעוט קטן

העם היהודי אינו מתחלק בחלוקות של שחור-לבן. גם יהודי שאינו חובש כיפה יש בליבו אמונה גדולה וכבוד למסורת ישראל
הרב מנחם ברוד
כ"ה תמוז התשפ"ג / 14.07.2023 08:00

הגורמים שניסו להתנכל לדוכני התפילין הופתעו מגלי הזעם שהתעוררו כנגדם דווקא מקרב יהודים שאינם שומרי מצוות. הם ספגו תגובות קשות הן ברשתות המדיה הן בשטח, כאשר עוד ועוד יהודים באו לדוכני התפילין והביעו תמיכה בפעילים.

בשבת האחרונה היה אפשר לשמוע בכל מקום עדויות על ההיענות המפתיעה שהייתה בשבוע שעבר לקיום המצווה. כל הפעילים, היוצאים בהתנדבות בימי שישי לאייש את הדוכנים, סיפרו כי רבים באו והושיטו את זרועם להנחת התפילין, מתוך רצון להביע תמיכה והזדהות. היו שבאו והצטרפו לפעילים וקראו לעוברים ושבים לקיים את המצווה.

מיעוט קטן וקולני

טעותם הגדולה של המתנכלים נעוצה בראייה הדיכוטומית שלהם. בעיניהם העולם מתחלק לשחור וללבן, לחרדים ול’חילונים’. אם יש להם יחס שלילי כלפי האמונה וקיום המצוות, הם בטוחים שכל מי שאינו חובש כיפה מחזיק גם הוא בעמדות כאלה. ממילא ברור להם שאין ל’חרדים’ מה לחפש באזורים ‘חילוניים’.

הם אינם מכירים את המציאות שחסידי חב”ד חווים יום-יום – שהעם היהודי אינו מתחלק בחלוקות של שחור-לבן. שגם יהודי שאינו חובש כיפה יש בליבו אמונה גדולה. שגם אישה שאינה לבושה בתכלית הצניעות מחוברת למסורת ואוהבת את תורת ישראל ומצוותיה.

היהודים האלה מפשילים שרוול בשמחה להנחת תפילין, ושואלים איפה אפשר לבדוק את כשרות המזוזות. הנשים האלה מבקשות נרות שבת, ומתעניינות בדיני כשרות או טהרה.

כשהיהודים הללו פוגשים את שליחי חב”ד אין הם מרגישים שיש כאן שני צידי מתרס, אלא שכולנו יהודים, המחוברים למסורת היהודית.

המציאות הזאת אינה נתפסת בתודעתם של הגורמים האנטי-דתיים. קשה להם לעכל שבעצם הם מיעוט קטן, החש עוינות כלפי מורשת עמו, בעוד העם רובו ככולו אינו נמצא במקום הזה. הם מתיימרים כביכול לייצג את מי שמכוּנים ‘חילונים’, אבל מהר מאוד מתברר שבכל הקשור ליחס כלפי המסורת, הללו דווקא מצדדים בשומרי המצוות.

מהתפילין לחינוך

הבעיה היא הרעש שהמיעוט הקולני הזה מחולל. הוא יוצר עוינות, מנסה להפחיד. הופך כל הקמת בית כנסת לאיום על ה’חופש’. שלא לדבר על רצון לבנות מקווה – שזה כבר מעורר קריאות קרב, ל’הצלת’ השכונה מהפיכתה למאה שערים. קשה להם לתפוס שאנשים הנראים כמותם זקוקים לבית כנסת ומבקשים להיטהר במקווה.

הקבוצות הקולניות האלה מפחידות מנהלי בתי ספר וגננות מפני הנחלת תכנים יהודיים לילדים, ובכך מעמיקים הבוּרוּת והניכור. הם מלאי פתיחות לתרבות הנוצרית, המוסלמית והבודהיסטית, אבל אוי ואבוי אם ייקחו ילדים לבית כנסת, להראות להם איך נראה ארון הקודש ומהו ספר תורה.

ההתייצבות של המוני היהודים המסורתיים לימין דוכני התפילין צריכה להוביל גם לתמיכה באנשי החינוך המבקשים להנחיל יהדות לילדים. לחזק אותם שלא יירתעו מגורמים קיצוניים. להבהיר לכל מערכות החינוך כי ילד יהודי במדינה היהודית צריך להכיר את מורשת ישראל ולהיות גאה בה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות