חדשות מהרפת: סמוטריץ’ ביטל המכס על ייבוא חלב ל-3 חודשים

שר האוצר חתם על צו שמבטל את 40% מכס המוטל על חלב שמיובא מחוץ לארץ: "החלטה היסטורית. הדרך המהירה להשלמת הפער והמיגור של מחסור בחלב"
אריה ריבקינד
כ"ד תמוז התשפ"ג / 13.07.2023 13:57

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הכריז היום (חמישי) כי חתם על צו שמבטל את המכס המוטל על ייבוא של חלב מחוץ לארץ – לתקופה של שלושה חודשים.

כושר ובריאות: לחסוך אלפי שקלים בשנה • מה זה אפאפ ואיך זה עובד?

כיום, על ייבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם – שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית. כדי להתמודד עם המחסור הקיים בשוק בחודשים האחרונים,  חתם השר על ביטול המכס – עד ל-7 באוקטובר 2023.

ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

השר אמר בהצהרה שנשא במסיבת עיתונאים: “קיבלתי היום החלטה היסטורית. חתמתי על צו המבטל בהוראת שעה למשך שלושה חודשים, עד לאחר החגים, את 40 אחוזי המכס המושתים היום על חלב מיובא.

אני עושה זאת בזהירות רבה אך באחריות המתבקשת על מנת למגר את המחסור בחלב במדפים שאזרחי ישראל חווים בשבועות האחרונים. הורדת המכס היא הצעד הנכון מאחר וזו הדרך המהירה ביותר להשלמת הפער ולמיגור המחסור בחלב.

בשנים האחרונות יותר מדי פעמים נחשפנו למחסור של חלב במדפים. חלב, מוצר הצריכה הנמכר ביותר בישראל – חסר במדף.

זו מציאות שאני לא מוכן לקבל אותה, בוודאי לא בקיץ כשהילדים בחופש ולקראת חגי תשרי. לכן היום אנחנו משנים את המציאות הזו.

חשוב לי דווקא בשלב הזה לומר את הדברים הבאים.

החקלאות והחקלאים הישראלים חשובים לי מאד הם עושים ציונות ובלי ציונות מדינת ישראל לא תשרוד.

החקלאים הם אנשים שקמים בכל בוקר מוקדם מאד ובמסירות עושים את העבודה הקשה ביותר כדי לשמור על הקרקע, להתיישב באיזורי הספר ולדאוג לביטחון התזונתי של אזרחי ישראל.

רק בתקציב האחרון החלטתי על מענקים של מיליארדים להשקעות הון ולחדשנות בחקלאות בשנים הקרובות. החלטתי זאת כי אני מאמין בחקלאות הישראלית, מאמין בחקלאים הישראלים ומאמין בערך המשמעותי שהם מביאים לציונות, לחברה, לביטחון התזונתי ולמשק הישראלי.

יש לי בשורה נוספת לחקלאים, אני מתכוון להרחיב את מכסת העובדים הזרים לחקלאות ולהוזיל את עלותם, כי אני מודע למצוקה הקיימת בתחום ולקשיים העצומים אתם מתמודדת החקלאות הישראלית של חוסר בידיים עובדות בחקלאות. כמו כן, אנחנו משקיעים מאות מיליונים בתמיכות ישירות בחקלאים. אני מאמין בחקלאות הישראלית ואני ניצב לצידם של החקלאים הישראלים.

אך באותה נשימה אני שב ואומר, יותר מדי פעמים בשנים האחרונות אזרחי ישראל הגיעו למרכולים ורשתות השיווק ולא מצאו חלב על המדפים. זו מציאות שאני לא מוכן לקבל, נקודה.

בתקופה האחרונה קיימתי שיח מעמיק עם גורמי המקצוע וכלל השחקנים במשק החלב ובחנתי מספר דרכים לטיפול במחסור בחלב. בשבוע שעבר פרסמתי להערות הציבור צו המבטל בהוראת שעה את המכס שמושת היום על ייבוא חלב. שמעתי את הערות הציבור, נפגשתי עם חקלאים ומועצת החלב ושקלתי בכובד ראש ובאחריות רבה את הצו.

בשלושת החודשים הקרובים נבחן את השפעות הצו על השוק גם ביחס לכמות וגם ביחס למחיר וניכנס לשיח אינטנסיבי עם כלל השחקנים במשק החלב כדי לבחון את התיקונים שנדרש לבצע בכדי להבטיח אספקה שוטפת ומחיר אופטימלי של חלב ומוצריו.

מה שעומד לנגד עיני זה אך ורק טובתם של אזרחי ישראל כולם לצד השמירה על החקלאות כערך לאומי וציוני ראשון במעלה”.

ממועצת החלב נמסר בעקבות ההצהרה: “לפני מספר ימים הודיעה מועצת החלב לשר האוצר ושר החקלאות כי מחלבת רמת הגולן מגדילה את ייצור החלב שבפיקוח כך שיתן מענה לכלל הביקוש בשוק הישראלי. לצערנו הממשלה בחרה לפעול חד צדדית, ובמקום לתמוך בייצור המקומי ברמת הגולן בחרה במחלבות בפולין. בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה כפי שקרה בחמאה, כשהמחיר האמיתי הוא פגיעה קשה במפעל ציוני ראשון במעלה”.

המחסור בחלב בישראל נובע מהיעדר הייצור בשוק המקומי, מאחר שיצרניות החלב בישראל, שכפופות למחיר המפוקח, מעדיפות שלא לייצר חלב בתקופות מסוימות – ופונות לייצור של מוצרי חלב אחרים שלא בפיקוח. כתוצאה מכך נוצר מחסור בשוק.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות