שתסבלו: היועמ”שית מאפשרת את האנרכיה של השמאל בנתב”ג

גלי בהרב מיארה הכשירה את המחאה בנתב"ג - למרות הנזקים שעשויים להיגרם • "נקודת המוצא היא שנתב"ג הוא מרחב ציבורי ועל כן לכל אדם הזכות לחופש הביטוי וההפגנה גם במרחב זה" • גורם בכיר בממשלה: "היועמשית מכשירה הפיכתם של אזרחי ישראל לבני ערובה של מיעוט קיצוני"
אריה ריבקינד
כ"ב תמוז התשפ"ג / 11.07.2023 12:18

משבשים לאזרחי ישראל את החיים:  היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה היום (שלישי) כי היא מכשירה את הפגנות המחאה של מפגיני השמאל בנמל התעופה בן גוריון.

בחוות דעתה לממשלה ציינה היועמ”שית: “נתב”ג הוא מרחב ציבורי ועל כן לכל אדם הזכות לחופש הביטוי וההפגנה גם במרחב זה”.

היא הוסיפה והבהירה: “למנהל רשות שדות התעופה או לגורם אחר אין סמכות על פי דין למנוע כניסה של אנשים לתוך שדה התעופה רק על בסיס העובדה שאינם נושאים כרטיס טיסה לאותו יום”.

ההחלטה מגיעה לאחר שבישיבת הממשלה שנערכה ביום ראשון התבקשה היועמ”שית  להעביר הנחיות מדיניות על הפגנות בנתב”ג.

בעקבות כך כינסה דיון מיוחד בו השתתפו כלל הגורמים המשפטיים הרלוונטיים ממשרד התחבורה, רשות שדות התעופה, משטרת ישראל ומערך ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, ובעקבותיו קיבלה את ההחלטה.

יחד עם זאת קבעה היועמ”שית כי “יש לקחת בחשבון את הייחודיות של נתב”ג בהיותו אזור ציבורי רגיש, בשל החשיבות להבטיח לציבור להיכנס ולצאת מישראל, ועל רקע הצרכים הביטחוניים והבטיחותיים המאפיינים את המקום”.

בהרב-מיארה הבהירה: “הזכות להפגין תוגבל רק כאשר יש ‘הסתברות קרובה לוודאי לפגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי’. יש לאפשר למשטרה ולרש”ת מרחב פעולה ליישם את האיזונים האמורים בשים לב לנסיבות הקונקרטיות ולפעול בהתאם לשיקול דעתם המקצועי והמבצעי כפי שנעשה עד כה”.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף הגיב על מכתב היועמ”שית: “היועמ”שית מתחמקת מהדיון המהותי. במקום להסביר למה לא בוצעה אכיפה נגד מי שהפר את הוראות החוק – כפי שהופעלה כנגד ‘אנשים אחרים’ – היועמ”שית מסבירה איך צריך להפגין על פי החוק. הבעיה אינה בהפגנות חוקיות, אלא במי שמפר את הסדר הציבורי בניגוד לחוק ולהנחיות.

“אנחנו נמשיך לדרוש מהיועמ”שית ורשויות האכיפה להפסיק עם ‘האכיפה הבררנית’ ולהחיל את החוק באופן שוויוני לכולם”.

גורם בכיר בממשלה צוטט בחדשות 12 בתגובה על חוות הדעת של הייעוץ המשפטי: “מכשירה את הפיכתם של אזרחי ישראל לבני ערובה של מיעוט קיצוני. היא קובעת סטנדרט חדש לפיו הפגנות לתמיכה בעמדתה האישית גוברות על חופש התנועה מהארץ ואליה, תוך פגיעה בלתי מתקבלת על הדעת במאות אלפי משפחות ששילמו במיטב כספן עבור חופשה שחיכו לה זמן רב”.

מפקד מחוז מרכז אבי ביטון אישר את התנאים לקיום המחאה הצפויה בנתב”ג בשעה 16:00, זאת בהתאם לייחודו של נמל התעופה והסכנות הצפויות בעת התרחשות אירוע חירום בשטחו.

“במסגרת התנאים, מיקום המחאות נקבע על ידי מנהל רש”ת ויהיה באזור טרמינל 1”, נמסר מהמשטרה. “קוראים לציבור הנוסעים להקדים הגעתם ולהסתייע בתחבורה ציבורית. מדגישים בפני באי המחאה – גלו אחריות והשאירו את הצירים בנתב”ג והטרמינל זמינים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות