נתניהו: “הציבור צריך לקבל מענה על מדיניות האכיפה בהפגנות”

ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה: הציבור זכאי לדעת אם ישנה אכיפה בררנית או אחידה מצד הרשויות • סמוטריץ' יחרים הדיון עם היועמ"שית: "הזמן שלי יקר מידי מכדי לבזבז אותו על דיוני סרק חסרי תוחלת" • איילת שקד על הביקורת נגד היועמ"שית: "מציעה לשרים להפסיק להתבכיין"
אריה ריבקינד
כ' תמוז התשפ"ג / 09.07.2023 12:33

הממשלה צפויה לדון היום (ראשון) על האכיפה הבררנית של הפרקליטות מול ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח את ישיבת הממשלה כי הציבור זכאי לדעת אם ישנה אכיפה בררנית או אחידה מצד רשויות אכיפת החוק: “הממשלה תקבל היום עדכון מהיועצת המשפטית לממשלה וגורמי האכיפה לגבי מדיניות האכיפה כלפי איומים, אכיפה ופגיעה בנבחרי ציבור, קריאות למרי אזרחי ואי-ציות לחוק, חסימות כבישים ושביתות בלתי חוקיות.

“אני מבקש להבהיר כמה דברים: הזכות להפגין במסגרת החוק, היא זכות מקודשת לכל אדם ולכל ציבור, ואנחנו מגנים בתוקף כל אלימות כלפי מפגינים מצד זה או אחר.

“הזכות הזאת שמורה הן למתנגדי הרפורמה והן לתומכיה. הממשלה לא מעלה על דעתה להגביל זכות זאת, אבל הממשלה כן מבקשת לקבל דיווח מהי מדיניות האכיפה ביחס להפרות חוק, שפוגעות בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים, ושמתבצעות כמעט על בסיס יומי במהלך ההפגנות. הפרות אלה מתבטאות בחסימת עורקי תחבורה ראשיים, בשיבוש נמל התעופה, בקריאה לאי-תשלום מיסים, בהטרדת אישי ציבור וסביבתם, בקריאות להמרדה, בארגון סרבנות במטרה להשבית יחידות שלמות בצבא, והפרות חוק בתחומים רבים אחרים”.

נתניהו הדגיש: “הציבור צריך לקבל מענה לשאלה – מהי מדיניות האכיפה, והאם זוהי מדיניות אחידה? במדינה דמוקרטית לא ייתכן מצב שבו יש מדיניות אכיפה אחת כלפי ציבור מסוים, ומדיניות אכיפה שנייה כלפי ציבור אחר.

“לכולם ברור – אכיפה בררנית היא פגיעה אנושה בדמוקרטיה ופגיעה אנושה בשלטון החוק, ועל כן ביקשנו מהיועצת המשפטית לתת דיווח לממשלה בנושא זה”.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, צפויה לטעון כי יש להגן על זכויות המפגינים, גם במחיר של הפרעה מסוימת לסדר הציבורי, וכי טמונה בעייתיות בעצם הדיון של חברי הממשלה באופן ההתמודדות עם המפגינים נגדם.

הדברים נאמרו בנוכחות היועצת המשפטית לממשלה, מהלך שכונה כ”זובור” על ידי אביגדור ליברמן. לפני ישיבת הממשלה תקף ח”כ אביגדור ליברמן: “הזובור שנתניהו ושריו מתכננים לעשות היום ליועמ”שית בדרישה לדכא את המחאה נגד ההפיכה המשטרית, היא לא רק פגיעה בדמוקרטיה, אלא היא גם פגיעה בכלכלת ישראל, במעמדה הבינלאומי ובחוסן הלאומי של מדינת ישראל”.

לקראת הדיון בממשלה על האכיפה הבררנית, הדפיסה מזכירות הממשלה את מכתבו המקיף והמנומק של השר וסרלאוף לכל השרים. מכתבו של השר וסרלאוף מהווה הכלי המרכזי לדיון, עם נימוקים וטענות כבדות משקל נגד האכיפה הבררנית.

השר וסרלאוף: “האכיפה הבררנית זועקת לשמיים והיא מיטוט שלטון החוק וריסוק אמון הציבור במערכות האכיפה. בדיון בממשלה אציג את הטענות כבדות המשקל נגד האכיפה הבררנית של הפרקליטות”.

איילת שקד, שרת המשפטים לשעבר, תקפה את הביקורות מצד שרי הממשלה נגד היועצת המשפטית לממשלה. בריאיון לרשת ב’ אמרה שקד: “מציעה לשרים להפסיק להתבכיין ולהאשים אחרים בחוסר היכולת שלהם להזיז דברים במדינה”.

לדבריה, “אני כשרה הצלחתי לבנות מחנה שמרני בביהמ”ש העליון ופעלתי להקמת 14 יישובים בנגב. שיפסיקו להתבכיין כל היום על שומרי הסף ושיעשו את העבודה”.

יו”ר ‘הציונות הדתית’ שר האוצר בצלאל סמוטריץ הודיע מוקדם יותר היום כי לא ישתתף בישיבה עם היועצת המשפטית לממשלה. סמוטריץ’ הבהיר כי “מדובר בבזבוז זמן” ולכן בחלק בישיבת הממשלה שבו תשתתף היועמ”שית הוא יעזוב את הישיבה.

“הזמן שלי יקר מידי מכדי לבזבז אותו על דיוני סרק חסרי תוחלת”, כתב סמוטריץ’ – והוסיף: “היועמ”שית בניגוד עניינים מוחלט. המפגינים מפגינים למענה ולמען שימור הכוח המשחית שהיא וחבריה למערכת המשפט צברו לאורך השנים”.

לדבריו, “במקום לבזבז זמן על שיח חירשים הקואליציה צריכה פשוט לחוקק. זו התשובה הטובה ביותר להתנהלות היועמ”שית”.

ח”כ טלי גוטליב אמרה בריאיון לגלי ישראל כי לדעתה קידום חוק ביטול עילת הסבירות היא רק זרזיף מהתכנון המקורי. “אני כבר אומרת חודשים – הרפורמה מתה. נתניהו בחר בשיקולים חברתיים, מדיניים וכולי”.

עוד טענה: “צמצמום עילת הסבירות היא זרזיף קטן ממה שהיה מתוכנן. אנחנו צריכים לחשוב על מה טוב לאזרחים, לאזרחים טוב שנפטר את היועמ”שית.

“כשהמפכ”ל ובן גביר רצו להעביר אותו מתפקידו – היא תקעה מקלות בגלגלים וזה גרם נזק לאזרחים, שימו לב: כל עוד הוא היה בתפקיד החסימות נמשכו במשך שעות וכו׳, וראיתם אתמול, מהרגע שהוא לא בתפקיד – החסימות משתחררות הרבה יותר מהר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות