לוין: מתעלמת מהאכיפה הבררנית • איתמר בן גביר: התנהלותה מופקרת

בהרב מיארה פרסמה חוות דעת לקראת הדיון בישיבת הממשלה הקרובה: "לא להשפיע באופן לא לגיטימי על גורמי אכיפת החוק בהפגנות" • השר לוין: "מתעלמת מפגיעה מתמשכת וחסרת תקדים בזכויות יסוד של מיליונים" • בן גביר: "פוליטיקאית במדים, עובדת על מלא בשירות האופוזיציה"
אריה ריבקינד
י"ז תמוז התשפ"ג / 06.07.2023 19:59

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה פרסמה הערב (חמישי) את חוות דעתה לקראת הדיון שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא “פעילות מערכת אכיפת החוק בקשר למחאה”.

בהרב מיארה שלחה רמזים עבים לכיוונו של נתניהו נגד התערבות של הממשלה בנושא. “דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק”.

לדבריה, “מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם”.

ליועצת יש ביקורת חריפה גם על עצם קיום הדיון. “קיום הדיון במתכונת האמורה במכתבו של מזכיר הממשלה, בעיתוי הנוכחי, בעיצומה של מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, מעורר קושי רב. למעשה, הממשלה מבקשת לדון באירועים קונקרטיים הקשורים למחאה נגד מדיניותה. חלק ממשתתפי הישיבה הם בעלי עניין אישי המטופל בימים אלה ממש על ידי מערכת אכיפת החוק”.

המכתב של היועמ”שית הגיע בתגובה למכתב שהועבר ליועצת ממזכיר הממשלה לקראת הישיבה, ובו פירוט המידע שמבקשת הממשלה לקבל.

שר המשפטים יריב לוין תקף את תגובתה של בהרב-מיארה: “תגובתה של היועצת המשפטית לממשלה מטרידה משני טעמים: ראשית, היא מתעלמת מהפגיעה המתמשכת וחסרת התקדים בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים להגיע בבטחה לעבודה, לבית חולים, לגישה חופשית לשדה התעופה וכדומה.

“שנית, היא מתעלמת מהאכיפה הבררנית המסוכנת שמתקיימת היום וזועקת לשמים, לעומת הטיפול הדרקוני במחאות אחרות, כגון אלו של מתנגדי ההתנתקות, יוצאי אתיופיה, הציבור החרדי, ציבור המתיישבים והציבור הערבי.

“זכות המחאה במסגרת החוק היא מקודשת ואינה נתונה לשום ויכוח, אבל הפרות חוק מאסיביות והסתה לאלימות ולאי ציות לחוק, מחייבות מדיניות אכיפה ברורה ואחידה. על כך נדרוש תשובות בישיבת הממשלה הקרובה”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בתגובה לדברי היועמ”שית: “היועצת המשפטית לממשלה, בדומה לניצב עמי אשד, פוגעת אנושות בשלטון החוק ובאמון הציבור. במקום לעשות את תפקידה ולאכוף את החוק, היא הופכת לפוליטיקאית במדים, חורגת מסמכותה, ועובדת על מלא בשירות האופוזיציה.

“אין פגיעה בשלטון החוק יותר מאשר התנהלותה הפוליטית המופקרת של היועמ”שית”.

השר יצחק וסרלאוף הגיב: “היועמ”שית עברה את הקו האדום בהחלטה מקוממת ורוצה לסתום את פיות חברי הממשלה, לא יקרה. הפרקליטות שבתקופת ההתנתקות פעלה כמו נמר אימתני הפכה לנמר ישנוני כשמדובר במפגיני ימין.

“בהתנתקות הפרקליטות הגישה בהליכי בזק מאות כתבי אישום בגין חסימות כבישים, כולל בקשות למעצרים עד תום ההליכים נגד מתיישבים, וכשיש אכיפה בררנית היועמ”שית מעניקה גיבוי לפרקליטות מצד אחד ומצד שני רוצה לסתום פיות לנבחרי הציבור אחרי שלא התאמצה לייצר אפילו מראית עין של אכיפה כלשהי. רפורמה עכשיו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות