בכיר: “החוטפים יודעים שבידיהם ישראלית, היא לא סוכנת מוסד”

אליזבת צורקוב, חוקרת תושבת גוש עציון, שנחטפה לפני 4 חודשים בעיראק נמצאת, לדברי גורם מדיני בכיר, "במצב טוב" • ביקרה בעיראק גם בעבר ונכנסה עם דרכון רוסי • בשנת 2021 כתבה החטופה בטוויטר כי היא נגד עסקאות שבויים: "גם אם אסתבך בביקור"
חרדים 10
י"ז תמוז התשפ"ג / 05.07.2023 21:59

לאחר פרסום פרשת החטיפה של אליזבת צורקוב, תושבת גוש עציון, על ידי המליציה השיעית כתאאב חיזבאללה בעיראק – מתבררים פרטים חדשים על מצבה ועל המאמצים שנעשים כדי לשחררה.

גורם מדיני בכיר מסר כי הדבר החשוב שידוע זה שהיא בחיים ושמצבה הגופני טוב.

“מדינות נוספות מעורבות – ארה”ב, מדינות ערביות מתונות ואפשר להעריך שגם רוסיה ישראל פועלת במספר כיוונים ומבצעת כל מיני דברים שיובילו לשחרורה – אנחנו לא לבד ולא ניתן לפרט על הפעולות שנעשות”.

הגורם הדגיש כי צורקוב נכנסה לעיראק  עם הדרכון הרוסי שלה, למרות שידעה שהדבר אסור מבחינת החוק הישראלי, ואף ציין כי לא מדובר בביקור הראשון שלה במדינה.

“אליזבת צורקוב היא אקדמאית, דוקרטורנטית בפרינסטון העוסקת בסוגיות של המזרח התיכון והיבטים הקשורים לסוריה, לבנון ועיראק. בתוקף תפקידה האקדמי היא הגיעה לעיראק. היא מחזיקה באזרחות ישראלית ורוסית. היא נחטפה בערך באמצע חודש מרץ השנה. זו לא היתה הנסיעה הראשונה שלה לעיראק וייתכן שנסעה למקומות מסוכנים נוספים. היא הסתובבה בשטח וראיינה הרבה אנשים. כנראה שלא היה קשה לאתר אותה ולחטוף אותה”.

הגורם סיפר, כי פרסום הפרשה בתקשורת תוך כדי התנהלותה נעשה רק לאחר שבכלי תקשורת בינלאומיים פורסמו פרטים על החטיפה ולא נותרה ברורה.

“אנחנו מנסים גם לבחון את הדרכים כדי למנוע הישנות של אירועים דומים בתקופה הקרובה ובכלל. מבוצעת עבודת מטה אינטנסיבית לראות כיצד אפשר ליישם את נושא האכיפה באופן יותר טוב ולנטר טוב יותר ישראלים שנוסעים למדינת אויב”, אמר.

מהפרטים שידועים עד עתה, האחראים לחטיפתה של אליזבת בבגדד – הם מיליציה שיעית בשם כתאא’ב חיזבאללה, והיא נלקחה מעצם היותה זרה, ישראלית ורוסיה – וכי הם ידעו שהיא ישראלית. “אנחנו כמובן מלווים את האירוע מזה זמן, ומדינת ישראל כמו כל אזרח ישראלי ששרוי במצוקה, מבצעת את מירב המאמצים על מנת לדאוג לשלומה של האזרחים ולביטחונם ולהשבתם הביתה. לא ניתן לפרט – אבל מבוצעות פעולות בהתאם”.

הגורם התייחס גם לדיווחים בחו”ל לפיהם לא מדובר באקדמאית תמימה אלא בנציגה של אחד מארגוני הביטחון הישראלים. “מדובר באזרחית ישראלית תמימה שהגיעה במסגרת עבודת הדוקטורט שלה לעיראק. אין לה שום קשר לגורמים ישראלים רשמיים”.

ב-21 בפבואר פרסמה החטופה בציוץ בטוויטר כי היא נגד עסקאות שבויים – וכך כתבה: “לרשויות בישראל לא הייתה דרך לדעת מה היחס של המשטר הסורי לבחורה והאם היא תואשם בריגול ותכלא על-מנת להבטיח עסקה לשחרור מספר גדול של אסירים. אני באופן כללי נגד עסקאות שבויים (גם אם אני אסתבך בביקור הבא בסוריה או עיראק), אבל מאחר שזו המדיניות של מדינת ישראל, פעולה מהירה הייתה נכונה”.

אירנה, אמה של החטופה, טענה בשיחה עם חדשות 13: “אף גורם ממשלתי לא יצר איתי קשר לא עדכנו אותנו בשום דבר. פעם אחרונה ששמעתי ממנה הייתה לפני חודשיים בטורקיה והיא אמרה שהכל בסדר ואמרה שלא זמינה כי לא הייתה קליטה. אני בעצמי לא מבינה מה קורה, התחילה פתאום התקשורת לדבר איתי”.

בהודעה שיצאה הערב מלשכת ראש הממשלה נאמר: “אנו רואים בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה. מדובר באשת אקדמיה אשר פקדה את עיראק, באמצעות דרכונה הרוסי, ומיוזמתה האישית לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעם אוניברסיטת פרינסטון שבארה”ב.

“האירוע מטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל, תוך דאגה לביטחונה ושלומה של אליזבת צורקוב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות