הקו הישיר: בדגל רצו לפגוע ברמי גרינברג וחפרו לעצמם בור עמוק

חמש שנים מלקקים ב'דגל' את התבוסה בפתח תקווה: בעוד ש"ס הסתערה לטובת רמי גרינברג, הליטאים לחמו בו - והפסידו • מאז השיק ראש העיר סטארט אפ: קשר ישיר עם הציבור, בלי עזרת רבנים ועסקנים • איך ישפיע הקרע על בחירת נציגות חדשה? והאם החרדים המקומיים יפעלו עצמאית?
ט"ו תמוז התשפ"ג / 04.07.2023 19:29

1.

נתחיל מהסוף.

יש ערים בודדות בהן מצבו של ראש העיר טוב כפי שעושה רושם מצבו של רמי גרינברג בפתח-תקווה. במהלך החודש הקרוב הוא גם יחנוך, אם ירצה ה’, את השקת הרכבת הקלה, פרויקט שישדרג פלאים את עירו מבחינת תחבורה. הוא גם מי שבישר ראשון על תאריך הפתיחה הצפוי (וזכה לביקורת, לאחר שבמשרד התחבורה התעקשו שיש תקלות, שהתאריך לא ממש סגור, אבל בסופו של יום העניינים הסתדרו – ורמי יצא צודק). אפילו לא בטוח שיימצא מי שיתמודד מולו.

מעטים הם ראשי ערים הזוכים לאמון ציבורי כפי שהוא זוכה לו אחרי קדנציה אחת בלבד בתפקיד.

רק שנה, כאשר נחקר במשטרה בפרשיות שונות, היו מי ששמחו לאידו, טענו ש’או-טו-טו הוא בכלא’. אבל תכלס’, שנה אחרי שנפתחו, חקירות המשטרה עדיין לא ממש הבשילו לכדי כתב אישום.

זה לא שהמשטרה הרימה ידיים. אישים ממשיכים להיחקר, יש הטוענים שביתר-שאת בימים אלו. הדיבורים הם שחומרי החקירה יעברו לעיון פרקליטות המדינה עד לסוף חודש אוגוסט, כחודשיים לפני הבחירות.

אבל עד שהפרקליטות תעיין בחומרים, עד שתחליט, אם בכלל תחליט, שיש בחומר סיכוי להרשעה, עד שיתקיים שימוע – בקיצור, עד לבחירות שום דבר לא יפציע. כך שאין בחקירה כדי להשליך על סיכוייו של ראש עיריית פתח תקווה לכהן גם בקדנציה הבאה, לפחות בתקופה הראשונה.

2.

זה התחיל ערב הבחירות הקודמות, כאשר ש”ס הסתערה לטובת נצחונו של גרינברג. ב’דגל’ פעלו נגדו ותמכו בראש העיר שקדם לו, איציק ברוורמן.

הבחירות חלפו, אגו”י ו’דגל’ לא נכנסו לקואליציה העירונית, והמריבות היומיומיות החלו. מה עשה גרינברג בתגובה? הכין תוכנית מרתקת, סטארט-אפ אם תרצו: לא עוד שליטה של רבנים וקובעי דעת-קהל – אלא ‘אני ישירות מול הציבור’.

ראש העיר השיב לכל תושב בוואטס-אפ, היה קשוב, יצר קשר עם גבאי בתי כנסת, פעל ישירות עם מנהלי מוסדות חינוך, הזרים כל מה שהיו צריכים, אבל בינו לבין ‘הקודקודים’ נותר נתק.

באותם ימים היו נציגי יהדות התורה אליהו ברוכי (כיום ח”כ) וישראל פרידמן (נציג אגו”י). מאחר ולאגו”י אין בפתח תקווה ציבור גדול, הליטאים הם ששלטו – ובראשם הגאון רבי יגאל רוזן, ראש ישיבת ‘אור ישראל’.

הציבור, המשיך להצביע ברגליים, לשמור על קשר עם גרינברג, לקבל ישירות את המגיע לו (כלומר, מי שפנה קיבל, מי שהחרים – לא) ואט-אט התפתחה תנועת מחאה מקומית, “שבאה מלמטה, מהשטח”.

פתאום התגברו הקולות: “למה לנו מפלגה, אם היא רק מפריעה לנו בדרכנו אל ראש העיר?” הקולות הללו הולכים ומתגברים לקראת הבחירות הקרובות. במוצ”ש נערך כנס תושבים בבית כנסת ‘חברון’, ויותר ויותר טוענים שהנציגות המקומית צריכה להיבחר מתוך הציבור, בתמיכת הציבור, ובעיקר – למען הציבור. החלטתם שאתם נגד גרינברג ‘על אוטומט’? לנו כתושבים זה מזיק.

בעקבות הלחץ הציבורי החל להנהיג פוליטית את הציבור הליטאי בפתח תקווה הרב מרדכי רבינוביץ. הוא תושב העיר, מעורה בקהל, מסתובב בין בתי הכנסת בשבתות, מוסר שיעורים. במקום ברוכי שעבר לכנסת, בראש הרשימה הוצב שמעון אליהו ברגמן (הטענה היא, כי אין לו שאיפה פוליטית להמשיך בתפקיד אחרי הבחירות הקרובות, כך שמחפשים נציג חדש). במקום השני, הוצב ישראל פרידמן החסידי. כעת עובר הנציג החסידי לעיר אחרת, כך שיש שני מקומות הממתינים לנציגים מתאימים.

נציגים שיוכלו לפתוח דף חדש עם ראש העיר, מדגישים בני שיחי, תושבי העיר המגדירים עצמם כמי ש’אכפת לנו מהעיר’.

3.

ויש גם רעיון אחר, שהולך ומתגלגל מפה לאוזן, לא ברור אם אכן יקרום עור וגידים. “כאשר החליטה קהילת ‘חברון’ בעיר שלא מתאים לה הסכסוך של ‘דגל’ עם ראש העיר, הם פנו אל ראש ישיבת חברון  הגאון רבי דוד כהן, שאישר להם לפתוח ‘קו ישיר’ מול גרינברג. ככה הם מתנהלים עד היום.

“כעת, לקראת הבחירות, רבים בעיר תוהים האם לא נכון יהיה ללכת על מיזם שונה. במקום ‘רשימת דגל’, רשימה עצמאית שתורכב מנציגים אותנטיים מהשטח. האם רשימה כזו תזכה לתמיכה רשמית של הרב דוד כהן? לא בטוח. לחילופין, הם מציעים לשתול נציג ישיבתי ברשימתו העצמאית של גרינברג, כזה שייצג את הציבור החרדי אשכנזי וידאג לכל צרכיהם”.

כל זאת, אם ‘דגל’ לא תשכיל להציב ברשימה נציגים מתאימים ‘מהשטח’. וכן, לא פחות חשוב, לפתוח ‘דף חדש’ עם רמי גרינברג.

4.

אחת המריבות היותר מתוקשרות בין רמי גרינברג לעסקני ‘דגל’ המקומיים, מריבה שזכתה ל’רוח גבית’ של מאמרים חריפים נגדו בביטאון  ‘יתד נאמן’ התמקדה  בשיבוץ בנות לסמינר של הרב עזריה הילדסהיימר.

הימים, ימי הקרבות בין פלג ראב”ד לפלג רשב”ם. אבל בפרשה הזו הם הצליחו להתאחד, כשגם הגר”ח קניבסקי זצ”ל וגם הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל קיבלו בבתיהם את מנהל הסמינר, חיזקו ובירכו אותו – והעניקו לו גיבוי נחרץ.

אלא שאז הצליח ראש העיר גרינברג, בעזרת עסקן חרדי מקורב אליו, להשתחל בדרך כזו או אחרת אל בית הגר”ח קניבסקי ולהשיג תמונה, שהוגדרה כ’תמונת נצחון’.

בהמשך נעשה ניסיון פיוס, פגישות  התקיימו (הן היו אמורות להישאר חסויות, אבל לך תסתיר בעידן הדיגיטל) בינו לבין יו”ר דגל משה גפני. גם ח”כ יעקב אשר נפגש עמו בסתר.

אבל גם הפגישות הללו לא פרצו דרך לאיחוי הקרעים.

קצת אחרי שהחלו החקירות חגגו גורמים ב’דגל’ לאידו של גרינברג, וכל השאר היסטוריה. היום, קצת מאוחר כדי להשכין שלום בין הצדדים.

5.

קרב מתוקשר נרשם גם בין ‘יתד’ של ‘דגל’ לבין ‘הדרך’ של ש”ס.

בעוד ‘הדרך’ הגיש ראיון עם ח”כ אוריאל בוסו (לשעבר סגן ראש העיר פתח תקווה) הציג ‘יתד’ ראיון עם משה גפני.

תראו איזה קרב. “כל הסיפור פה על רגל אחת הוא – התנשאות ופטרונות”, טען בוסו. “לאורך כל הדרך, הבעיה העיקרית שממנה נובעות כל הבעיות היא תחושת הפטרונות של גורמים מסוימים, שחושבים שהם מנהיגי הציבור החרדי ומסתכלים עלינו כעל משהו חורג וחריג, שהם יכולים להחליט בשבילו”.

כך פורק הגוש החרדי, שצעד יחד שנים ארוכות, לטובת תמיכה בשני מועמדים שונים לראשות העיר.

“מערכת הבחירות כולה הייתה רוויה השמצות אישיות ורדודות נגד גרינברג, נגדי ונגד ש”ס”, המשיך בוסו. “אנחנו מצידנו, בניגוד לעצת כל היועצים והאסטרטגים, השתדלנו לנהוג כבני תורה ומילאנו פינו מים. ההודעה היחידה שהסכמנו שתצא מטעמנו הייתה ש’מחמת כבודם, אנחנו מעדיפים לא להגיב’”.

בסופו של קרב ניצח גרינברג, ניצחה ש”ס.

יום לאחר הבחירות ניסו בש”ס לארגן מפגש “עם ארוחת ערב” עם האשכנזים, “לצערי, במקום שהם יבינו שטעו בדרכם ויאמצו את היד המושטת לשלום, הם פירשו את המחווה שלנו כחולשה והחליטו לעשות בדיוק הפוך – לצאת למלחמה חסרת היגיון”. מאז, וכמעט עד היום, מנסים ב’דגל’, לפחות חלקם, לצייר תמונה לפיה “ראש העירייה שם לו למטרה להילחם בכל הקדוש והיקר וכביכול ישנה פגיעה בציבור הדתי-חרדי בפתח תקווה, מה שכמובן לא נכון כלל”.

כאשר לדעת בוסו, כלומר לפי ש”ס, “בפועל, ברמה המעשית, אין שום פגיעה בצביון היהודי ואין שום פגיעה בציבור החרדי, מכל החוגים. הציבור עצמו מקבל בדיוק את מה שהוא צריך, רק שחתכנו את ‘התיווך’ של אותם גורמים”.

כפי שכתבנו. סטארט אפ: תן לציבור בצורה ישירה, לא באמצעות נציגיו ופטרוניו.

בוסו המשיך לחבוט: “בניגוד לשקרים אין פגיעה בסטטוס קוו בנושאי דת. עסקים שפתוחים בשבת מקבלים דו”חות. כשגורמים שונים רצו לעשות אירוע בעייתי בצורה פומבית ברחובה של עיר, ראש העירייה חסם אותם וכך בעוד מקרים רבים. הדבר היחיד שהשתנה בעיר מאז הבחירות, הוא שכמה עסקנים שאולי התרגלו במשך השנים שהם שולטים בעיר ושולטים בציבור, איבדו את עמדות הכוח שלהם וזה כנראה מה שגורם להם לאבד שליטה עצמית ולהתנהג בצורה מבישה וחסרת היגיון”.

6.

לא חשבתם ש’דגל’ תטמון ידה בצלחת ותישאר חייבת.

עד מהרה פתח גם משה גפני פה, בעיתון הבית. “הסיפור של פתח תקווה מזכיר לי מאד את מה שקרה בחיפה ואין לי ספק שסופו של רמי גרינברג יהיה בדיוק כמו של יונה יהב”, אמר בראיון שהעניק לאריה זיסמן. “לצערי, התקבצו סביבו כמה אנשים שמסיתים אותו לנהוג ב’הפרד ומשול’ בתוך הציבור החרדי. זה בדיוק מה שהיה בחיפה, וכמו שאצלכם זה נגמר בהשלכתו של יהב מראשות העיר, כך יהיה סופו של גרינברג. ההבדל הוא שיהב כיהן כמה קדנציות, ואילו גרינברג ילך הביתה אחרי קדנציה אחת”.

נכון לעכשיו, אין כל היתכנות לכך שגרינברג יאבד את הכסא אחרי קדנציה אחת.

גפני ידע לספר שגרינברג “מבטל הקצאות” וגם “מתנכל לציבור החרדי”. והיתה גם מתקפה אישית על אוריאל בוסו.

“לצערי הנציג בוסו מנצל מחד את הנושא העדתי כדי לנגח את יהדות התורה על רקע פוליטי בכך שהוא מדליק אש שקרית מסוכנת לצרכי תעמולת בחירות. מאידך הוא מאפשר לעצמו לשלוח אל ילדיו למוסדות אשכנזים, והוא מנסה להסתיר זאת באמצעות הסתה עדתית, שלא תיסלח לו”.

המראיין זיסמן העיר לגפני: “אלו דברים קשים מאד, שמעולם לא נאמרו כך באופן רשמי ובגלוי”.

גפני מודה: “אני מודע לכך ואני אומר זאת בפומבי ומתכוון לומר זאת בכל מקום. אי אפשר להסית נגדנו באופן שקרי ובוטה, כאשר כולם יודעים שזה שקר מוחלט. מהסיבה הזו אני חוזר ואומר את הדברים בגלוי: סגן וממלא מקום ראש עיריית פתח תקווה, הנציג בוסו מסית נגדנו באופן שקרי. תבדוק היכן לומדים ילדיו ותבין את הסיבה”.

תנועת ש”ס מיהרה להגיב: “הגיע הזמן שהרב גפני ילמד להפסיד בכבוד. דגל התורה שנאלצה מאילוצים פנימיים לתמוך במועמד לראשות העיר שהפסיד בפתח תקוה, מסרבת להכיר בהפסדה ותוקפת את שלוחא דרבנן יו״ר ש״ס בפתח תקוה הרב אוריאל בוסו הפועל בהנחייתם הברורה של מרנן ורבנן חברי מועצת חכמי התורה שליט״א. הגיע הזמן לכבד את גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. תנועת ש״ס תמשיך לפעול למען ציבור בני התורה וגם למען מצביעי דגל התורה בפתח תקוה. הציבור הספרדי נגמל זה מכבר מהפטרונות הליטאית וצועד כבר עשרות שנים בדרך עצמאית לאורם של רבותינו חכמי הדור”.

7.

כעת, לאן?

מאחר וההנהגה הארצית של ‘דגל’ טרם התייצבה, צריך תחילה לראות מה יתפתח. מצד שני, לא בטוח שהציבור החרדי בפתח תקווה ימתין לבאות. יתכן שיתארגן בכוחות עצמו לאיתור נציגים מתאימים או למציאת פתרון פוליטי שיאפשר לו הידברות חיובית עם ראש העיר.

בימים אלו שוברים גבאי בתי כנסת, מלווים בפעילים פוליטיים בעיר, את ראשם מהי הדרך הנכונה. זאת, בעוד ‘דגל’ אפילו לא מצאה נציגים שיוצבו ברשימה שתרוץ בפתח תקווה.

הצפי: עוד ועוד כינוסים בבתי כנסת, התייעצויות של כל בית כנסת עם פטרונו מורה דרכו. קשה לנחש מה יקרה בסוף.

אבל כל זה, הפעם לפחות, כבר לא מטריד את רמי גרינברג. הוא ניסה “לבוא בטוב”, עשה הכל כדי שישרור שלום. כיום האמוציות מול ‘דגל’ כל כך עמוקות, שקשה להניח שיש דרך להוביל לשלום בין הצדדים.

את מערכת הבחירות המקומיות הקודמת סיימה ש”ס כשהיא חבולה מרוב כישלונות. היא הפסידה את השליטה בבית שמש, קרסה באלעד. אבל בכל הנוגע לפתח תקווה, תרשמו לעצמכם: ש”ס ניצחה בסיבוב הקודם, היא מנצחת כל יום מחדש לאורך כל הקדנציה מול רמי גרינברג – וכפי שהדברים נראים כעת, היא בדרך לעוד קדנציה מוצלחת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות