בגלל מחסור: זה המהלך של השר סמוטריץ’ להחזרת החלב למדפים

שר האוצר פרסם להערות הציבור צו המבטל בהוראת שעה את המכס לייבוא חלב ניגר שעומד על 40% - עד ה-7 באוקטובר 2023 • יצרני החלב כועסים: "אסור לעשות עסקים עם המדינה"
אריה ריבקינד
י"ד תמוז התשפ"ג / 02.07.2023 22:55

בעקבות המחסור במדפים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ פרסם להערות הציבור צו בדבר ביטול המכס על ייבוא חלב בהוראת שעה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, פרסם היום (ראשון) להערות הציבור צו המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר – זאת לאור המחסור הקיים בחלב ברשתות.

כיום, על ייבוא חלב ניגר – חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין.

כדי להתמודד עם המחסור, מציע שר האוצר לבטל את המכס לתקופה של כשלושה חודשים – עד ה-7 באוקטובר 2023.

ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

לפי גורמים באוצר ורשות המסים, הצפי הוא כי החלב ייובא ממדינות אירופה, בין היתר מפולין ומדובר ביבוא כשר – חלב ישראל.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: “לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים. בשל החוסר בחלב ולאחר שהובהר על ידי הקמעונאים הגדולים במדינת ישראל כי יש ביכולתם לייבא חלב באופן מיידי, החלטתי על ביטול המכס של החלב בהוראת שעה.

“המהלך הזה יחזיר את החלב למדפים בתוך ימים ספורים ויגרום להורדה מיידית של המחירים. לאחר בחינת מספר חלופות החלטתי על הצעד הזה מכיוון שהוא המהיר והמיידי ביותר, הוא פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים בתוך ימים ספורים.

“בשלושת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו.

“המאבק ביוקר המחיה נמצא בראש סדר היום ואני נחוש, יחד אתכם אזרחי ישראל, לנצח במאבק הזה. נמשיך להקל את הנטל הכלכלי מעל אזרחי ישראל לצד השמירה על החקלאות כערך לאומי וציוני ראשון במעלה״.

מנכ״ל ארגון יצרני החלב הגיב: ״הערב המדינה הבהירה שוב שאסור לעשות איתה הסכמים. אחרי אין ספור דיונים עם שר האוצר, אנשי אגף התקציבים ובוועדת הכלכלה בהם הבהרנו לכלל הגורמים את החשיבות לשמור על היצור המקומי שוב האוצר יורק בפנים של החקלאים ומעדיף את היצרנים בפולין, הונגריה ושאר מדינות מזרח אירופה על פני הייצור הישראלי תוך שהוא מעשיר את כיסיהם של היבואנים.

“שר האוצר נותן גושפנקא לתעשייה הישראלית לעבור לייצר בחו״ל או לחילופין להסיט קווים למוצרים שלא בפיקוח. במקום לדאוג לחלשים- שוב דואגים ליבואים הטייקונים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חלב סמוטריץ'
    03/07/2023 05:03
    כגן-גדיאל
  1. כיבואן מזון ותיק אני מברך את השר סמוטריץ’ שהוא מפרנס אותנו. אין שום צורך בחלב מקומי. אנחנו יכולים לייבא חלב מצויין מטורקיה ורומניה. את המחלבות בארץ אפשר לסגור ואנחנו נביא חלב מצויין וטרי במחירים הוגנים. כל הכבוד לסמוטריץ’.