מי אחראי לעומס בביהמ”ש? עימות בין המועמדים לנשיאות ‘העליון’

השופט יצחק עמית והשופט יוסף אלרון, שני הטוענים לכס נשיאות בית המשפט העליון אירי פרישתה של אסתר חיות, נקלעו בפסק דין לוויכוח משפטי
חרדים 10
י"ד תמוז התשפ"ג / 02.07.2023 22:43

שני שופטי בית משפט העליון, יצחק עמית ויוסף אלרון – המועמדים לכס נשיאות בית המשפט העליון – נקלעו לוויכוח משפטי בעתירה שעסקה בעומס בבתי המשפט.

לפי דיווח של אבישי גרינצייג ב’כאן חדשות’, העתירה הוגשה לבג”ץ על ידי נאשם נגד בית המשפט השלום, שקבע את דיון ההוכחות במשפטו לשבעה חודשים קדימה.

השופט יצחק עמית כתב בהחלטתו: ״העומס הרב המוטל על בתי המשפט ידוע ומוכר. יומניהם של השופטים עמוסים לעייפה, ולכך יש להוסיף את החוסר בשופטים על פי התקנים הקיימים, שלא לדבר על תוספת שופטים הנדרשת”.

עמית הדגיש: “עומס העבודה השיפוטי מתבטא, בין היתר, בהתארכות ההליכים, ועינוי הדין קשה במיוחד כאשר עסקינן בהליכים פליליים, ובמיוחד כאשר הנאשם עצור עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו כמו במקרה שלפנינו”.

לדבריו, “על רקע זה, בשים לב לכמות התיקים המונחים על שולחנם והזמן המוגבל העומד לרשותם, עושים בתי המשפט כל שלאל ידם על מנת להשלים את ההליכים במהירות האפשרית. כאמור לעיל, כך עשה גם בית משפט השלום בעניינו של העותר, וחזקה עליו כי ימשיך לעשות כן גם בעתיד”.

מנגד, השופט יוסף אלרון, הביע הסתייגות מהסבריו של עמיתו. לדברי אלרון, העניין רובץ בראש ובראשונה לפתחם של בתי המשפט. “חברי מציין את עמדתו ביחס לגורמים המשפיעים על העומס הרב על בתי המשפט. לטעמי, הפתרון נמצא, בראש ובראשונה, בידיו של בית המשפט אשר עליו מוטלת האחריות לנהל את המשפט באופן יעיל”.

אלרון הוסיף: “קביעה שלפיה ישיבת ההוכחות הראשונה בעניינו של העותר תתקיים כ-7 חודשים לאחר הגשת כתב האישום – מעוררת קשיים. על בית המשפט שלפניו נדון ההליך לעשות מאמץ של ממש למצוא פתרון לכך. אם נדרשת מעורבות מצד נשיא בית המשפט הרלוונטי לצורך ניוד שופטים בתוך בית המשפט, ראוי שכך יהיה”.

השופטת דפנה ברק ארז ניסתה למצוא דרך אמצעית בין גישת השופט עמית לבין גישת השופט אלרון. על כל פנים, שלושת השופטים הסכימו כי בנסיבות העניין אין מנוס מדחיית העתירה על הסף.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות