לדור תקף השופטים: “ממש פיגוע” • סגל: אם אמסלם היה אומר את זה

פרקליט המדינה לשעבר במתקפה על השופטים במשפט נתניהו, לאחר שהמליצו למשוך את סעיף השוחד: "תקלה חמורה ביותר, אולי השופטים נבהלו" • הפרשן עמית סגל: אם רק דודי אמסלם היה אומר את מה שלדור אמר
חרדים 10
י"ג תמוז התשפ"ג / 01.07.2023 23:03

פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, התייחס היום (שבת), באירוע ‘שבתרבות’ בבאר שבע לדברי השופטים במשפט נתניהו על סעיף השוחד בתיק 4000, מתח עליהם ביקורת חריפה ותקף.

“מדובר בתקלה חסרת תקדים שאירעה בבית המשפט. זה ממש פיגוע”, טען.

לדבריו, “השופטים שוחחו עם הנוכחים בחדר במשך רבע שעה, לא יותר, ופנו לנציגת התביעה ואמרו לה ‘תשמעי, אנחנו חושבים שבשלב הזה יהיה לכם קושי להוכיח את עבירת השוחד בתיק 4000′. זו התחלה חמורה ומחפירה, תקלה חמורה ביותר”.

בריאיון ל’פגוש את העיתונות’ אמר לדור: “זה אכן נדיר ביותר ותקלה חמורה ביותר – אולי החמורה ביותר שפגשתי בבית המשפט. שלושה שופטים שדנים בתיק הכי חשוב שנוהל אי פעם במדינה, שטובי המומחים, ותיקי המערכת בראשות היועץ הממשלתי לממשלה, כל בכירי המערכת בפרקליטות ובייעוץ, ובכירי החוקרים, יושבים שלוש שנים כדי לגבש תיק מקל לרבות בתחום השוחד. הם מגבשים את התיק הזה ואז זה מגיע לבית המשפט. השופטים עדיין לא שמעו חלק מהעדים. השופטים לא יכולים לגבש איזושהי הערכה או המלצה – הם לא שמעו שום טיעון ולא ביקשו תגובה”.

איך אתה מסביר את זה?

“הם בשום פנים ואופן לא מסירים את החשש שהם לא רוצים להגיע לשלב הכרעת הדין. בקצב שהם מנהלים את התיק עד היום כולל פגרות מקודשות, חופשות השתלמות, בשלוש וחצי הם מניחים את העט ודחיות אין-ספור”.

 

אתה למעשה אומר שהשופטים מפחדים?

“אני לא מייחס להם שום דבר, אבל כן אפשר לומר שהם לא חשבו על האופן שבו הדברים יכולים להצטייר בציבור – שהם חוששים לכתוב הכרעת דין מכמה סיבות. אם יש הסדר אז אף אחד לא יתעסק אלא במה שכתוב בהסדר ולא בהתמשכות תהליכים. לעומת זאת, אם ימשיכו באותה שיטה, באותו קצב, על פי אותן נורמות של התנהלות בית משפט”.

האם עצם העובדה שעשו את ה”פיגוע” הזה ערב העדות של מילצ’ן – יכולה להיות אפילו שיבוש?

“אני לא מוכן להשמיע מפי מסקנה לגבי המניעים של השופטים. אני מדבר על האופן שבו הם היו צריכים להבין שהתנהלותם תתפרש על ידי רבים”.

מה אתה מרגיש כשאתה רואה שמבקשים לא לדבר עם העד, והגברת נתניהו מתחבקת איתו? יש תחושה של חידלון מוחלט, גם של הפרקליטות וגם של הרכב השופטים.

“אני לא אתווכח עם התחושה הזו. יכול להיות שיש לה בסיס מובהק לאורך כל הדרך בשלוש השנים האחרונות. יכול להיות שיש כאלה שיגידו שהשופטים נבהלו. הם רואים מה שקורה לתובעת התיק הזה וליועץ המשפטי לממשלה – הם לא עושים רושם שרוצים להכריע בתיק שחשיבות ההכרעה בו כל כך חשובה. מה שהם טוענים, שיש אינטרס ציבורי לעשות את זה. אבל מה האינטרס הציבורי? להיכנע לתרגילי נתניהו יחד עם הצוותים שלו? זה כבר לא מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו אלא בנימין נתניהו נגד מדינת ישראל ומערכותיה”.

השופטים אומרים – ראינו את החומר, וזהו הקביעה שלהם.

“הם ראו רק באופן חלקי את החומר ולא שמעו את טיעוני התביעה, את ההסברים. בשביל מה יש סיכומים? בשביל מה יש עורכי דין?”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות