עידן חדש: גרמניה חגגה את פתיחת המרכז היהודי הענק בברלין

המרכז היהודי הגדול ביותר שנבנה מאז השואה נחנך בברלין במעמד מרגש, בו השתתפו אלפי יהודים, לצד צמרת השלטון הגרמני • המרכז הוא הגשמת חלומו של רב העיר, הרב יהודה טייכטל, ונחנך במעמד הראשל"צ הרב יצחק יוסף שקרא ליהודי העיר להפוך אותו למרכז תורה שוקק חיים
נתן פרל
י' תמוז התשפ"ג / 29.06.2023 00:58

החזון הנועז של רב העיר ברלין ושליח חב”ד, הרב יהודה טייכטל, לבנות את מתחם החינוך והתרבות היהודי הגדול ביותר בגרמניה מאז השואה, הפך למציאות מדהימה.

עם פתיחת הקמפוס היהודי הגדול, בסמוך לבית הכנסת המרכזי בברלין, שנחנך לפני שש עשרה שנה, המשימה של הרב טייכטל לשנות את תפיסת היהודים בגרמניה – התגשמה.

אחרי קרוב לארבע שנות בנייה והשקעה בלתי פוסקת, נחנך הקמפוס היהודי הענק, בעלות משוערת של למעלה מ-40 מיליון דולר, שחלק ניכר ממנו תוקצב על ידי ממשלת גרמניה, לצד קרנות ויהודים נדיבים.

במרכז פועלים בתי ספר, גני ילדים, מעון יום, ספריות ענק, מעדנייה כשרה, מגרשי משחקים לילדים ולצעירים, ואגפים רבים נוספים, שכולם נועדו לשרת את ילדי וצעירי העיר היהודיים.

“אנחנו משנים את הנרטיב על יהודים בגרמניה”, אמר הרב טייכטל, “לעיתים קרובות מידי, אנשים כאן חושבים על יהודים רק בהיבט של שואה ואנטישמיות. הקמפוס שלנו מנציח את אותם יהודים קדושים שנרצחו על קידוש השם – ובמקביל עוסק בעתיד היהודי, בשמחה, בלימודים ובחיים המשותפים לכולנו”.

מעמד הפתיחה היה שמח מאוד ואלפי יהודים מגרמניה כולה נהרו לחגיגה המרגשת.

“זה יום חג עבורי, באתי לכאן עם כל הילדים”, סיפר אחד המשתתפים.

הזמר החסידי אברהם פריד הנעים באירוע, שרובו הוקדש לנאומים מיוחדים שנשאו אורחים נכבדים.

האירוע נפתח בנאום חוצב להבות של הרב טייכטל. לאחר שדיבר על סגירת המעגל היהודית, הודה באופן פרטני לכל מי שסייע ונטל חלק במשימה האדירה הזו.

נואם הכבוד היה האורח המיוחד שהגיע מארץ הקודש – הראשון לציון הרב יצחק יוסף, שדיבר על המהפכה שחולל הרבי בתחיית ובתקומת העולם היהודי ועל העובדה המצמררת שבמרחק לא רב ממעמד חנוכת הבית, עסקו הנאצים בהשמדת יהודים.

בנוסף נשאו דברים: שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור, סגן נשיא הפרלמנט הגרמני פטרה פאו, מושל ברלין קאי וגנר, ד”ר יוסף שוסטר, נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה.

בלטו בנוכחותם במעמד: אביו של הרב טייכטל – איש החינוך הרב שלמה טייכטל, רבה של חולון וחבר בי”ד רבני חב”ד הרב יוחנן גוראריה, רבני הקהילות בגרמניה ושלוחי חב”ד הפזורים ברחבי המדינה, וכן חברי ביה”ד של בד”צ ברלין.

עם סיומו של המעמד הרשמי, אלפי יהודי המדינה, אנשים, נשים וטף, נהנו מקרנבל תוסס ברחוב שנחסם לתנועה על ידי משטרת גרמניה. דוכני אוכל מושקעים, לצד הופעה חסידית של אברהם פריד, הפכו את הרגעים האלה, למיוחדים במינם. “כולנו כאן שותפים בחגיגה ונהנים מהיום הזה שייחרט בדברי ימיה של יהדות גרמניה”, היטיב להגדיר אחד מיהודי העיר.

האירוע הופק בהצלחה רבה על ידי חברת פליישמן-פלס.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות