“להתנצל בפני מחבל וללטף אותו?”: הדיון הטעון של השרים אצל נתניהו

חרדים 10
|
ט' תמוז התשפ"ג / 28.06.2023 00:52
שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ״ל וראש השב״כ נועדו בלשכת ראש הממשלה – אך לא הגיעו להסכמות • בן גביר: “לאן נעלמה הנחישות מול אלימות המתנחלים, כשמדובר בדרוזים? למה בעניין הזה אין דיון דחוף?” • השר גלנט ביקש לנסח גינוי לימין הקיצוני – אבל בן גביר סירב

אחרי התפרעויות פעילי הימין הקיצוני והתקיפה המילולית של מח”ט בנימין: הערב (שלישי) התקיים דיון בלשכת ראש הממשלה,  שכלל ויכוחים בין השרים וחילופי האשמות – כאשר מצד אחד ראש הממשלה, שר הביטחון והדרג הביטחוני, ומהצד השני השר איתמר בן גביר.

אפילו 10 ס”מ: מה סיבת המוות של ילדים המובילה בקיץ? • הנתונים

לפי דיווח של ירון אברהם בחדשות 12, הדיון הטעון הכיל מילים לא פשוטות וחילופי דברים קשים. מצד אחד, שר הביטחון גלנט, הרמטכ”ל וראש השב״כ, ומהצד השני השר לביטחון לאומי בן גביר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בדיון ואמר לשרים: “אנחנו מאבדים לגיטימציה בעולם”. שר הביטחון יואב גלנט הוסיף: “אי אפשר להגיד ‘אם הערבים עושים גם לנו מותר'”.

השר לביטחון לאומי תקף: “אני מבין שעושים לי פה זובור. אני שומע כבר שבוע מראשי מערכת הביטחון על ‘האלימות החמורה של המתנחלים’ ושאסור להיכנע ולהתקפל בפניהם. אבל אני שואל: איפה  נעלמה אותה נחישות כשמדובר במקצת מהדרוזים? מה, כשהם יורים ותוקפים פתאום מותר להיכנע? ולאן נעלמה אותה נחישות מול האנרכיסטים שהציתו הבוקר צמיגים מול בית שר המשפטים? למה מחכים? שישרפו לו את הבית? למה בעניין הזה אין דיון דחוף עם ראש השב״כ והמפכ״ל?”

השר גלנט השיב לו: “אתה ולימור סון-הר מלך יכולים לצאת בגינויים משותפים ונחרצים. יש פה מס שפתיים”.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, בן גביר אמר לנוכחים בדיון: “אתם יודעים מצוין שאני מתנגד להתנהגות כלפי המח”ט וראינו שכל הימין מתנגד לזה, אבל בואו לא נספר סיפורים לעצמנו. שבוע שלם ביקשתי לזמן דיון בקבינט על ארבעה נרצחים ולא הייתה שום תגובה עד שצעקו על המח”ט, דבר פסול כמובן, ותוך יום אנחנו פה בדיון דחוף”.

בן גביר מתח ביקורת קשה על האיפה ואיפה שנוקטת מערכת הביטחון:  “למה השב”כ חוקר נערי גבעות שהיו מעורבים בעבירות רכוש ומוציא כלפיהם מעצרים מנהליים, אבל בפשיעה והרצח בחברה הערבית השב”כ מסרב לחקור ולעצור במעצרים מנהליים? אני שומע כל הזמן את הדיבורים על תורמוס עיא ועטרת, וברור שאני מתנגד למעשים שנעשו שם, אבל בואו לא נהפוך היוצרות. מי שנרצחים פה הם המתיישבים והטרור שצריך לכסח הוא בג’נין, לא בעטרת”.

בן גביר יצא גם נגד השיחה שקיים היום השר גלנט עם השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלשתינית, במהלכה גינה את אלימות המתיישבים בכפרים הפלשתינים. “השיא זה שיחות ההתנצלות היום לרשות הפלשתינית. מחבל מורשע שישב 10 שנים בכלא, ואנחנו מתקשרים להתנצל בפניו וללטף אותו? אלה שמשלמים משכורות למחבלים אנחנו צריכים להתנצל בפניהם”?, רתח בן גביר.

במהלך הדיון עלתה הצעה שכל ממשלת ישראל תוציא הודעה משותפת בה הם מגנים אלימות ובפגיעה בחפים מפשע, וגם כל פגיעה במעמדם של קציני וחיילי צה״ל. אבל בן גביר התנגד לצעד הזה ושאל למה לא לנסח הודעת גינוי ממשלתית למפגינים מול לוין, לדרוזים ועוד.