ראש השב”כ: כל אדם זועם עם גישה לאינטרנט עשוי להפוך למחבל

ראש השב"כ רונן בר בכנס שבוע הסייבר השנתי באוניברסיטת תל אביב: "אנו פוגשים את איראן בגבולותינו הדיגיטליים. לאחרונה אף ניסתה לפגוע בבית חולים גדול, וחוצה ללא עכבות את גבולות המוסר והערכים" • ומה קרה כאשר ביקש מ-ChatGPT שיסביר לו איך להכין חומר נפץ מאולתר
חרדים 10
ח' תמוז התשפ"ג / 27.06.2023 12:06

ראש השב”כ רונן בר התייחס הבוקר (שלישי), בכנס שבוע הסייבר השנתי באוניברסיטת ת”א, לטכנולוגיית ה-AI, חשף כי בעזרתה זיהה השב”כ מספר לא מבוטל של איומים, וסיפר כי ישראל זיהתה את איראן כעומדת מאחורי התארגנויות טרור שסוכלו לאחרונה על ידי השב”כ –  בין היתר ניסיון לפגוע בבית חולים גדול בישראל.

אפילו 10 ס”מ: מה סיבת המוות של ילדים המובילה בקיץ? • הנתונים.

“גם בגבולותינו הדיגיטליים אנו פוגשים את איראן – שמנסה לגנוב בסיסי נתונים כדי לפגוע ביהודים וישראלים בחו”ל, להשבית שרתים באקדמיה, להקריס חברות עסקיות, ולאחרונה אף ניסתה לפגוע בבית חולים גדול וחוצה ללא עכבות את גבולות המוסר והערכים”.

ראש השב”כ סיפר בכנס: “טכנולוגית ה-AI הוטמעה במכונת הסיכול של שב”כ באופן טבעי. זיהינו באמצעות ה-AI מספר לא מבוטל של איומים. על מנת לוודא שה-AI יוביל לאבולוציה ולא לרבולוציה, נצטרך שיתופי פעולה ופתיחות בין ענקיות הטכנולוגיה לגופי הבטחון”.

הוא הוסיף: “ארגוני הבטחון המסורתיים נדרשים להתאים את עצמם למצב החדש, שבו כל אדם זועם עם גישה לאינטרנט עשוי להפוך למפגע, בהחלטה של רגע.

“ההסתה שיש כיום לא מגיעה מהמסגדים, אלא מהטלפונים הניידים. מתקפת הטרור שהתרחשה בבאר שבע היא דוגמה מובהקת לכך. איש לא ידע שהטרוריסט הולך לתקוף – לא אשתו, לא משפחתו. רק העדות שעל המחשב שלו, שכללה תכנים קיצוניים של דאעש.

“גוב האריות, שחוסל בפשיטה של לוחמינו בקסבה, הוא דוגמה לארגון טרור מסוג חדש, טרור דור ה-Z. ניתן ללמוד ממנו על האופן שבו מדינות וארגוני טרור מנצלים את הדור הצעיר. הארגון אינו אידיאולוגי, קם ומגייס ברשת, ומקבל את התמיכה שלו מהציבור בצורה של לייקים.

“דעא”ש היה ארגון הטרור הראשון שהבין את מלוא הפוטנציאל של המדיה החברתית. הם הניחו את היסודות לטרור מבוסס הרשת”.

הא הבהיר: “אנו מצויים בנבכי הרשת ורואים היטב את המתרחש בה, ריגול, טרור, הסתה והשפעה זרה. הרשת, כמו קיני המחבלים בג’נין ומנהרות הטרור בעזה, אינן מרחב בטוח עבור אויבינו”.

הוא סיפר: “כיפת הברזל ששב”כ מפתח בסייבר כבר עושה את צעדיה הראשונים. מערך הבריתות מתהווה וגם הוא נכנס כבר לפעולה. אנו כבר משתפים פעולה עם מספר מדינות משמעותיות בתחום ורואים את כיפת ברזל הסייבר העולמית מתחילה לקרום עור וגידים”.

הוא סיפר: “לפני הגעתי לכנס, ביקשתי מ-ChatGPT שיסביר לי איך להכין חומר נפץ מאולתר. הוא ענה לי מיד: ‘I’m sorry I can’t assist you with that’.

“התעקשתי ושאלתי את אחת החוקרות בארגון: ‘איך הרעים עושים את זה?’. היא ענתה: ‘בקלות! נסח את השאלה שלך מחדש!’. אני לא ארחיב, כדי לא לתת לאף אחד רעיונות, אחרי הכל, אנחנו אלה שצריכים לעצור אותם. אני כן אומר שבסיומו של צ’אט קצר, ה-ChatGPT כתב טקסט שכלל הסבר מאוד מדוייק – אילו חומרים נדרשים, איך לשקול ולערבב אותם וממה צריך להיזהר”.

לדבריו, “בכל הנוגע לבינה מלאכותית, אנחנו מזהים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה לפרוץ ולעזור לאנושות, אך גם מזהים את הסיכונים הגדולים שיש ל-AI. בכל הנוגע אלינו, אין שום כוונה להפוך את הבינה המלאכותית לגורם שמקבל החלטות, אבל בתור ‘טייס משנה’, ללא ספק הטכנולוגיה הולכת לעשות מהפכה גם בעולמות המודיעין”.

ראש השב”כ גילה: “מתחילת 2022 טיפלנו במעל ל-600 פעילים, תומכי דעא”ש בישראל. רבים מהם צרכו תכנים דומים – אלימים ומסוכנים ברשתות החברתיות ובמעמקי הרשת. חלקם היו רגע לפני יציאה לפיגוע”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות