בוועדת חוקה נחשף: 4 כתבי אישום בלבד לחוסמי כבישים בשנת 2023

בדיון שהתקיים היום בוועדת חוקה, בעקבות דרישת 'אם תרצו' ו'רגבים', על מדיניות חסימת הכבישים של משטרת ישראל נחשף: המדיניות נאכפת לפי יחסי הציבור של אותה הפגנה • ח"כים: "אכיפה בררנית היא מדרון חלקלק"
אריה ריבקינד
ז' תמוז התשפ"ג / 26.06.2023 11:57

על רקע המחאות וחסימות הכבישים ברחבי הארץ, בעיקר במסגרת המחאות נגד הרפורמה המשפטית – ובעקבות דרישת תנועת אם תרצו, רגבים וחברי כנסת מסיעות הימין, כינס היום ח”כ שמחה רוטמן דיון מהיר בוועדת חוקה בנושא “מדיניות חסימת הכבישים של משטרת ישראל ואופן יישומה בהפגנות המתקיימות לאחרונה”.

אפילו 10 ס”מ: מה סיבת המוות של ילדים המובילה בקיץ? • הנתונים

הדיון, בהשתתפות ח”כ מסיעות הימין ונציגי הפרקליטות ומשטרת ישראל, נפתח בקריאה של חברי הכנסת אוהד טל ואלמוג כהן על אכיפה בררנית והכלה בלתי מוצדקת של חסימות הכבישים על ידי משטרת ישראל.

ח”כ אראל קלנר טען כי “חייב להיות חוק אחד לכולם” – והציג תמונות מהפגנות הימין והשמאל המוכיחות טיפול שונה של משטרת ישראל: מכתזית בהפגנת ימין וחסימת מפגיני שמאל באיילון ללא משטרה כלל.

עו”ד בועז ארזי מרגבים טען: “נראה כי המדיניות נאכפת לפי יחסי הציבור של אותה הפגנה, מתי מותר לפגוע בחופש התנועה ומתי לא?”

הוא דרש מהועדה לקבל תשובות ברורות לגבי מדיניות הטיפול בחסימות הכבישים.

מנגד טענה ח”כ אפרת רייטן: “אתם פשוט רוצים נקמה ורוצים שישברו למפגינים שלנו ידיים ורגליים”.

במהלך הדיון הוצגה תגובת הפרקליטות: “עד כה הגיע אלינו מהמשטרה תיק אחד בנוגע לסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה”.

נציג המשטרה טען: “בממ”ז אין קווים אדומים שמוגדרים מראש, אלא מופעל שיקול דעת. במהלך 2023 נעצרו 626 חשודים בנדון מכלל ההפגנות ומתוכם הוגשו 4 כתבי אישום בלבד”, כאשר אין בנתונים אבחנה מאיזו מחאה העצורים. הוא הוסיף: “איילון הינו ציר פינוי חיוני בשעת חירום”.

בנימוקי ההזמנה לדיון נטען כי במהלך המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט הנמשכת זה מספר חודשים, נחסמים על ידי משטרת ישראל צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ לעיתים תכופות, באופן הפוגע באופן משמעותי בשגרת החיים של תושבי המדינה וכן לשיבוש המשק הישראלי כולו. אף על פי שחסימות הכבישים אינן חוקיות, נעצרו מספר מצומצם של מפגינים ועד כה לא הוגשו כתבי אישום.

מתן פלג, יו”ר תנועת אם תרצו: ”אכיפה בררנית היא פשע בלתי נסלח של הפרקליטות והמשטרה. לא ייתכן שנערות בנות 14 ייעצרו ויושלכו לכלא, בעוד שכעת אלפי מפגינים חוסמים כבישים, ראשי המחאה מצהירים על מרד ומרי אזרחי ויש אפילו הקוראים לסרבנות, ולא משלמים שום מחיר פלילי על מעשיהם. די להנחות לאנרכיסטים”.

“משטרת ישראל נותנת יד לאנרכיה ברחובות”, אומר עו”ד בועז ארזי מתנועת רגבים.  “לאורך חודשים אנו עדים לכך שהמשטרה עצמה מייצרת כאוס: חוסמת כבישים שעות ארוכות לפני תחילת ההפגנה, או חוסמת אותם גם כאשר יש קומץ מפגינים בלבד. כך המשטרה מאפשרת שוב ושוב למפגיני השמאל לעצור את עורקי החיים, כשעד היום נעצרו מפגינים בודדים ולא הוגש ולו כתב אישום אחד והמפגינים באצטלה של “אבירי הדמוקרטיה” רומסים אותה מדי שבוע.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות