“אתם פוצצתם!”: צעקות בדיון על ביטול ‘עילת הסבירות’ • שידור חי

ועדת החוקה דנה בהצעת החוק לביטול עילת הסבירות • יו"ר הוועדה שמחה רוטמן: "השיח בבית הנשיא מטרתו הייתה אחת - לייצר פיצוצים ומחאות" • ח"כ גוטליב נזרקה החוצה: "מרגישה כמו כלב שזרקו לו עצם. הרפורמה המשפטית שהייתה על השולחן, לא נשאר ממנה כלום"
חרדים 10
ו' תמוז התשפ"ג / 25.06.2023 13:10

ועדת החוקה מקיימת היום (ראשון) דיון בהצעת החוק לביטול ‘עילת הסבירות’.

כיום בית המשפט יכול לפסול החלטות של הממשלה בעילה של “סטייה ממתחם הסבירות באופן קיצוני”. על פי טיוטת הצעת חוק יסוד: השפיטה, הנוסח שהוצע בידי יו”ר הוועדה שמחה רוטמן,  תהיה הפרדה בין החלטות של דרג נבחר – הממשלה, ראש הממשלה או השרים – לבין ההחלטות של הדרג המקצועי. כך שבית המשפט עדיין יוכל להשתמש בעילת הסבירות כלפי החלטות של פקידים הכפופים לרשות המבצעת, אבל לא כלפי החלטות של נבחרי הציבור עצמם.

ההצעה הזו מתבססת על עמדה שהשמיע בעבר שופט בית המשפט העליון נעם סולברג.

ח”כ ארז מלול מש”ס:  “עילת הסבירות היא אחת הסוגיות הכי חשובות, שספגה ביקורת לאורך השנים במיוחד בגרסתה המורחבת בשנות ה-80, גם מהאקדמיה וגם ממערכת המשפט, שראו בה חדירה לסמכויותיה של הממשלה. אבקש מחבריי לוועדה לנהל דיון ענייני, רציני, בלי דמגוגיות זולות ובלי הסתה, תאמינו לי שזכויות האדם חשובות לי ולחבריי פה לא פחות מהמפגינים בתל אביב”.

ח”כ עמית הלוי מהליכוד אמר בדיון: “בית המשפט העליון פעם אחר פעם הכניס את עצמו בנעלי הרשויות האחרות והחליף את שיקול הדעת של הרשות המבצעת בשיקול שלו. זאת לא הסמכות של בית המשפט העליון להחליט במקום הרמטכ”ל, במקום ראש השב”כ או שר הביטחון. עילת הסבירות הפכה לשרירותיות”.

חברי כנסת מהאופוזיציה קטעו שוב ושוב את דבריו, ויו”ר הוועדה הזהיר: “אל תפריעו לו באמצע שהוא מדבר”

חברי הכנסת מהאופוזיציה המשיכו לקטוע את הדיון, ורוטמן איים: “אם תמשיך להפריע לי אני אקרא אותך לסדר ואוציא אותך החוצה”.

ח”כ יוראי להב-הרצנו מיש עתיד השיב: “אני אמשיך להפריע לך בניסיונות לחסל את הדמוקרטיה”.

ח”כ משה סעדה מהליכוד אמר בוועדה לאופוזיציה: “שימו מחוץ לדלת את ההסתה ואת ההפגנות. בואו ננהל דיון מקצועי כדי שנגיע לעמק השווה”.

ח”כ קארין אלהרר מיש עתיד, נציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, ענתה: “מה מקצועי בביטול עילת הסבירות?”

ח”כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי אמר בדיון: “היום הזה הוא יום עצוב, הקץ לתקווה ולשאיפה להגיע לרפורמה משפטית בהסכמה רחבה. הרפורמה נחוצה בעיניי אבל חשוב שהיא תהיה בקונצנזוס כמה שיותר רחב. בתום לב ניסינו להגיע להבנות בבית הנשיא אבל לצערי הקואליציה עשתה תרגיל על חשבון מדינת ישראל”.

ח”כ טלי גוטליב מהליכוד אמרה בדיון: “אני מרגישה כמו כלב שזרקו לו עצם. מה שהיה חשוב זה הוועדה לבחירת שופטים, והיום אף אחד לא ייגע בה. כל מה שיש פה זה אחרי שגילינו שרון דרמר הלך להיפגש עם אהרן ברק והגיע להסכמות. די מבייש, אנחנו עושים את זה רק כדי להגיד לציבור שעשינו משהו. עילת הסבירות זה קצה של הקצה. הצעת החוק המוצעת היא בנוסח דרקוני.

“אני מציעה לתקן אותה – כך שבג”ץ לא יוכל להתערב בהחלטות של ראש ממשלה וממשלה שמקבלות את אישור הכנסת. אז המשמעות שהסבירות נבדקה על ידי חברי הכנסת וזה מביא לכך תיקוף”.

לפי דיווח בחדשות 12, במהלך הדיון על ביטול עילת הסבירות בוועדת החוקה של הכנסת, הח”כים גם התבדחו בעקבות הטמפרטורה בחדר הדיון. חה”כ קארין אלהרר ביקשה מרוטמן: “יו”ר הוועדה, אני פונה ללב שלך. הטמפרטורה בחדר לא סבירה”.

יו”ר הוועדה השיב: “אני מוכן להעלות מעלה אחת, שזה יהיה סביר ומידתי”.

בהמשך, יו”ר ועדת החוקה הוציא את ח”כ טלי גוטליב מהדיון, לאחר שקרא אותה לסדר שלוש פעמים.

יו”ר המחנה הממלכתי, ח”כ בני גנץ, הגיע להשתתף בדיון – ואמר: “החוק הזה הוא חוק להלבנת השחיתות. במקום להגיע להבנות בבית הנשיא – חוזרים למהלך חד-צדדי. לא נקיים משא ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים. אין לכם רוב בעם וספק אם יש לכם רוב בכנסת להפיכה הזו. אני מציע לראש הממשלה לעצור את הכול, למנות חבר לוועדה לבחירות שופטים ולפנות את מדינת ישראל לאתגרים האסטרטגיים”.

ח”כ שמחה רוטמן: “מבחינת חברי הכנסת של יש עתיד, השיח בבית הנשיא מטרתו הייתה אחת – לייצר פיצוצים ומחאות. הציבור ראה שאתם פוצצתם את השיחות”.

חברי האופוזיציה התפרצו: “אנחנו לא פוצצנו את השיחות! אתם פוצצתם את השיחות. אתה חושב שכל הציבור מטומטם. לא הבנת מה זו דמוקרטיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות