קרן ‘מבטחים’ הטעתה משפחה – וזה הסכום הגדול שתשלם לה

בית הדין האזורי לעבודה קבע כי קרן הפנסיה 'מבטחים' הטעתה משפחה של מבוטח - וקבע: תשלם למשפחה למעלה מ-750 אלף שקל
חרדים 10
ו' תמוז התשפ"ג / 25.06.2023 10:56

האם קרן הפנסיה ‘מבטחים’ הטעתה במכוון משפחה, כדי למנוע ממנה למשוך למעלה ממיליון ומאתיים אלף שקלים שנצברו לטובת האב? פסק דין של ביה”ד האזורי לעבודה קיבל את טענות המשפחה והורה ל’מבטחים’ לשלם למשפחה למעלה מ-750 אלף שקלים.

בתביעה, שאותה הגיש עו”ד שרון חומרי, בשם בני המשפחה, נגד קרן הפנסיה ‘מבטחים’, לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, נטען, בין היתר, כי קרן הפנסיה מבטחים לא ביצעה את תפקידה כהלכה.

קרן הפנסיה לא מסרה למשפחה מידע שחובה היה עליה לגלות, ומנעה מהאב וממשפחתו לפדות את מלוא הכספים שצבר במהלך שנות עבודתו בתעשייה האווירית, בסך יותר ממיליון ומאתיים אלף שקלים – בתשלום אחד.

האב, בעודו עובד מן המניין בתעשייה האווירית, עבר בגיל 65 אירוע מוחי קשה, ומאז נותר ללא הכרה ומונשם. מצבו לא השתנה עד ליום מותו, לפני כשנה, בגיל 70.

אשתו של העובד לקתה במחלת הפרקינסון, והיא מוגדרת כדמנטית המרותקת לכיסא גלגלים. בעקבות כך מונו שני ילדיהם הבוגרים של בני הזוג, כאפוטרופוסים של הוריהם.

האחים החליטו, כי לאור המצב הבריאותי הקשה שאליו נקלעו הוריהם, עדיף להעניק להם תמיכה רפואית פרטית בביתם. על מנת להבטיח את הדאגה להוריהם, ביקשו האחים לפדות בתשלום אחד את הכספים שהצטברו בקופת הפנסיה ‘מבטחים’ לטובת האב, בסך כולל של 1.2 מיליון שקלים.

האחים היו נחושים בדעתם, כי דרך זו עדיפה על פני האפשרות לקבל את הפנסיה בצורה של קצבה חודשית.

לאחר קרות האירוע הפתאומי והקשה לאביהם, נפגשו האחים עם נציג הארגון הארצי של התעשייה האווירית, כדי לברר את זכויות אביהם בקרן הפנסיה.

לטענתם, הם ראו בנציג זה, כנציג קרן הפנסיה ‘מבטחים’ ולא כנציג של התעשייה האווירית, ומשכך הסתמכו על המידע שמסר כאילו נמסר להם מקרן הפנסיה ‘מבטחים’.

במסגרת התביעה נטען על ידי עו”ד שרון חומרי, כי לאורך כל הדרך, חזרו האחים בפני קרן הפנסיה ‘מבטחים’, וביקשו לקבל מידע, לרבות פגישה עם אקטואר.

כפי שעולה מכתבי הטענות, חרף בקשות האחים, ‘מבטחים’ לא מסרה להם את המידע כמתחייב. עוד נטען, כי לא הוסבר לאחים, כי החתימה על טפסי הבקשה לקצבת נכות תשפיע על רצונם למשוך בהמשך את הכסף בתשלום אחד, אלא להיפך, נאמר להם כי יש בידם די זמן על מנת לקבל החלטה, וליתן הודעה בעניין.

בהתייחס למסמכי הבקשה לקצבת נכות, קיבל בית הדין האזורי לעבודה את טענות עו”ד חומרי וקבע כי על פי התרשמותו, הקרן, הממונה על הליך אישור זכאות התובע לקצבת נכות, לא ביצעה את תפקידה כהלכה.

על פי ביה”ד לעבודה, הקרן לא פעלה כראוי כאשר לא ווידאה כי בוצע אימות חתימה עם האפוטרופוס כדין, ונמנעה מלהציג בפני האפוטרופוס את מלוא המידע המופיע בתקנון האחיד – שתי פעולות נוספות שהייתה אמורה לבצע.

כפי שעולה מכתבי הטענות, לאחר שהסתיימו ימי המחלה הצבורים של האב ממקום עבודתו, הופתעה המשפחה לגלות, כי בחשבון הבנק של אביהם הופקדה קצבת נכות.

לאור זאת, אחד האחים פנה באופן מיידי לקרן הפנסיה בבקשה לקבלת הסברים מדוע שולמה קצבת הנכות שעה שהם פונים אינספור פעמים בבקשות לקבלת מידע ולהסדרת פרישתו של אביהם במשיכת מלוא הכספים בתשלום אחד.

לעדותו, נאמר לו, כי אביו כבר קיבל את התשלום הראשון של הקצבה, ואף אחד לא ייתן לו כעת למשוך את הכסף, בעוד הקרן גרעונית.

מזועזעים מהתשובה, פנו האחים למחלקת פניות הציבור של קרן הפנסיה, אך שם נאמר להם, בין היתר, כי מאחר ושולמה קצבת נכות על בסיס המסמכים שעליהם חתמו, לא ניתן לתבוע משיכת כספים בתשלום אחד.

במסגרת התביעה נטען על ידי האחים, בין היתר, כי קרן ‘מבטחים’ התעלמה מבקשותיהם לקיים פגישה, לא מסרה להם את המידע אשר ביקשו, לא נתנה להם כל הסבר כיצד להשיג את מבוקשם, וזאת בכדי להכשילם, למנוע מהם, למעשה, את משיכת כספי הקופה במלואה בתשלום אחד.

בעקבות התנהלות זו של קרן הפנסיה ‘מבטחים’, פנו האחים לעו”ד חומרי, אשר הגיש בשמם, לפני כארבע שנים, תביעה לבית הדין האזורי לעבודה תל-אביב, נגד קרן הפנסיה ‘מבטחים’.

בתביעה ביקש עו”ד חומרי מבית הדין לעבודה לקבוע, כי קרן הפנסיה ‘מבטחים’ פעלה שלא כדין, וכי המסמכים שעליהם חתם אחד האחים מבוטלים. כמו כן, התבקש בית הדין להורות ל’מבטחים’ לשחרר את כלל הכספים שנמצאים בקרן הפנסיה על שם האב, ולהעבירם מידית לחשבון הבנק שלו.

קרן הפנסיה ‘מבטחים’ טענה, בין היתר, להגנתה, כי האח קרא את המסמכים שהוגשו לו לחתימה, וביניהם הבקשה לקבלת קצבת נכות, לפני שחתם עליהם, ומצופה שידע על מה הוא חותם.

באחרונה קיבל הרכב בית הדין לעבודה בתל אביב, בראשות השופט תומר סילורה, ונציגי הציבור אמיר אופיר וחיים הופר, את טענות המשפחה וקבע: “הקרן לא ביצעה את תפקידה כהלכה ולא מילאה את חובתה, כאשר לא וידאה שבוצע אימות חתימה כהלכה על המסמכים ולא הציגה בפני האחים את מלוא המידע”.

בית הדין האזורי לעבודה קבע עוד, כי הוא שוכנע מעל לכל צל ספק, כי ככל שהיה נאמר לאפוטרופוס, בזמן אמת, טרם הגשת טפסי הבקשה לתשלום קצבת נכות, קרי בפגישה עם נציג התעשייה האווירית, כי מתן תשלום קצבת נכות מהקרן יביא בהכרח לפגיעה בזכאות התובע למשיכת הכספים שנצברו לזכותו בקרן, בסכום חד פעמי, היה נמנע האפוטרופוס מלהגיש את המסמכים הללו.

עוד נקבע בפסק הדין, שבעוד האחים פעלו ללא לאות לקבל מידע אודות זכויות האב, קרן הפנסיה ‘מבטחים’ לא העמידה בפניהם את מלוא המידע, ובכך לא מילאה את חובתה – חובת הגילוי המוגברת.

לסיום, קיבל בית הדין לעבודה את התביעה, והורה לקרן הפנסיה ‘מבטחים’ לשלם למשפחה את יתרת הכספים המוחזקים בקופת הקרן על שמו של האב ז”ל, בסך מיליון ומאתיים אלף שקלים, בתוספת ריבית והצמדה, בניכוי הכספים שהתקבלו כקצבה שכבר הועברו לחשבונו עד היום, מדי חודש.

קרן הפנסיה ‘מבטחים’ גם חויבה בהוצאות משפט בסך 15 אלף שקלים.

על פסק הדין לא הוגש ערעור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות