סמוטריץ’ ובן גביר נגד הצבא ושב”כ: “מעצרים מינהליים? צעד דרקוני”

סמוטריץ' על התפרעויות פעילי ימין קיצוני בשבת: "לקיחת החוק לידיים היא רעה ומזיקה, עלולה להביא לאבדן שליטה ואנרכיה • בן גביר: "גם כשהדם רותח - לא לוקחים את החוק לידיים" • קרא למערכת אכיפת החוק: "לפעול בשיוויונות מלאה בין המגזרים"
אריה ריבקינד
ו' תמוז התשפ"ג / 25.06.2023 01:08

ההודעה המשותפת החריגה של הרמטכ”ל, ראש השב”כ ומפכ”ל המשטרה – שבה כינו את אלימות המתנחלים “טרור לאומני לכל דבר” והבטיחו להילחם בה – הובילה לשורת תגובות מצד מנהיגי ימין, וגם מצד השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ’ והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

עד כה נעצרו שישה פעילי ימין בחשד לאירועי תג מחיר.

בתגובתו אמר סמוטריץ’: “צה”ל ומערכת הביטחון חייבים לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור ומול הפרות סדר מצד ערבים כפי שהתרחשו בשלושת הימים האחרונים באזור הישוב עטרת בבנימין. לא ניתן לקבל מציאות שבה המתיישבים חשים כברווזים במטווח בצירים ובסביבות הישובים ברמה יומיומית, וסופרים את מתיהם”.

לצד זאת אמר סמוטריץ’: “גם במצב המורכב הזה לקיחת החוק לידיים היא רעה, מזיקה ועלולה להביא לאובדן שליטה ולאנרכיה מסוכנת, ואני קורא לכולם להימנע ממעשים שפוגעים בהתיישבות”.

עם זאת הבהיר יו”ר הציונות הדתית: “הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי הרצחני לפעולות נגד אזרחיות, חמורות ככל שיהיו, הוא פסול מוסרית ומסוכן מעשית. מעצרים מינהליים נגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי, והעובדה שהם מופעלים רק נגד המתיישבים ביהודה ושומרון ולא נגד קבוצות אלימות אחרות במדינת ישראל היא אפליה קשה”.

סמוטריץ’ התייחס לכך שמח”ט בנימין ואנשי משטרה מבצעים בידוקים בכניסה ליישוב עטרת, לאחר ההצתות בכפר הסמוך: “הענישה הקולקטיבית שמתבצעת כעת בעטרת חמורה ומקוממת. חודשים אנחנו דורשים להחזיר את המחסומים ולבצע בידוק יסודי בכניסה וביציאה לכפרים עוינים ונענים בשלילה בשל ההתנגדות לענישה קולקטיבית.

“איך יכול להיות שבאום ספא – הכפר שממנו יצאו פורעים ערבים שוב ושוב בימים האחרונים – אין שום בידוק ובעטרת כן? אני קורא לצבא לחדול מכך באופן מיידי”.

הוא הדגיש: “עלינו להרגיע את השטח ולהימנע מאבדן שליטה. על צה”ל ומערכת הביטחון להתמקד במאבק חסר פשרות בטרור ולנקוט יד קשה מול התפרעות הערבים ועל המתיישבים להשאיר את העבודה לצה”ל ולהימנע מלקחת את החוק לידיים”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף אף הוא, וכמו סמוטריץ’ – לא התייחס ישירות להודעה של ראשי מערכת הביטחון. הוא מחה בפני מערכת הביטחון על ההחלטה להתקפל מול הדרוזים בגולן, ומנגד לנהוג ביד קשה כלפי פעילי הימין הקיצוני ביו”ש.

בהודעה שפרסם אמר השר: “לא ייתכן שמערכות אכיפת החוק יגלו מדיניות של איפה ואיפה בין מגזרים שונים. לא ייתכן כי יתקפלו בפני אלימות הדרוזים מחד ויגלו יד ברזל כנגד המתיישבים מאידך. לא ייתכן כי בכלי של מעצרים מנהליים ייעשה שימוש רק כנגד מתיישבים, ונגד גורמי פשיעה בחברה הערבית לא.

“כאשר מקצת מהדרוזים, שאינם מייצגים את כל העדה פועלים באלימות קשה וגלויה נגד שוטרי משטרת ישראל, שזכו לגיבוי מלא ממני באירוע, הוחלט בסוף בניגוד לעמדתי לסגת”.

לדבריו, המשטרה צריכה לאכוף את המחאות, גם נגד הרפורמה המשפטית, באופן שיוויוני. “באיילון – מאות מתפרעים ומתגלה אזלת יד. מנגד, כנגד המתיישבים, הציבור עם שיעורי הגיוס הגבוהים ביותר והתורם ביותר בישראל, מופעלת בדקות אלו ענישה קולקטיבית חמורה שאינה מתקבלת על הדעת.

“לצד זאת, יש לומר: גם בשעות הקשות האלו, כשהדם רותח – אסור לקחת את החוק לידיים. נכון, המענה שמערכת הביטחון צריכה לספק לטרור צריך להיות גבוה ועוצמתי פי כמה וכמה ממה שהוא כיום, וזו העמדה שאני מוביל כשר לביטחון לאומי – אבל אסור לעבור על החוק.

“אני מצפה מראשי מערכת אכיפת החוק ומערכת הביטחון לפעול בשיוויוניות מלאה בין המגזרים ולא לנקוט במדיניות איפה ואיפה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות