האם גם הפעם החרדים יכריעו את הבחירות לראשות העיר חיפה?

בבחירות הקודמות הדיחה ענת קאליש את יונה יהב, ראש העיר של חיפה, בעזרת תמיכה של יו"ר 'דגל' מיכי אלפר • מה יקרה הפעם? מי יתמודד? עד כמה גדול כוחם של החרדים כדי להכריע את זהות ראש העיר הבא? והאם החרדים יתאחדו? • גורם ב'דגל': "לא נתמוך לא בקאליש ולא ביהב"
א' תמוז התשפ"ג / 20.06.2023 13:51

1.

‘בריכת הדילים’ של המפלגות החרדיות לא כוללת את העיר חיפה, שאין בה רוב חרדי ולא יהיה בה, אפילו לא בחלומות, ראש עיר חרדי.

ועדיין, לציבור החרדי בעיר יש ‘מילה’ ואפילו יותר מכך, באשר לזהות הנבחר המאושר. עיין-ערך ענת קאליש, ראשת העיר המכהנת, שאת ניצחונה הגיש לה מיכי אלפר, יו”ר ‘דגל’ בעיר שהייתה פעם אדומה. וזה לא דבר קל לנצח ראש עיר מכהן שלוש קדנציות ברציפות.

הציבור החרדי בחיפה שהצביע לסיעות החרדיות מנה כ-13 אחוזים מכלל המצביעים בבחירות הקודמות, כשמתוכם כמחצית שייכים למצביעי ‘דגל התורה’ (שני מנדטים כיום במועצת העיר), כרבע ל’אגודת ישראל’ (מנדט כיום) ועוד מנדט לש”ס. ועדיין, תמיכה, גם אם של חלק מהם, באחד המעומדים עשויה להכריע את מערכת הבחירות.

זה בדיוק מה שקרה בסיבוב הקודם כש’דגל’ הניחה את כל הקלפים בסל של קאליש, ולמרות שאגו”י העדיפה את יונה יהב –  היא זו שניצחה.

מה יקרה הפעם?

גורם ב’דגל’ אמר לי: “לא נתמוך לא בקאליש, גם לא ביונה יהב כמובן” – שזו אמירה משמעותית.

גם רבים  מהאישים עמם שוחחתי מהמרים: “לא קאליש ולא יהב ינצחו, יבוא השלישי ויכריע”.

מיהו אותו שלישי – האם יהיה זה עו”ד יעקב בורובסקי, שכיהן כניצב במשטרת ישראל, או מישהו אחר שטרם הפציע? נכון לעכשיו, הכל פתוח.

2.

איך ולמה הודח יונה יהב אחרי 15 שנים?

חרדים רבים, בעיקר מאגו”י, דווקא היו מרוצים ממנו. כיתה פה, מבנה שם, הכול היה טוב. כמעט טוב. מי שכעס מאוד על ראש העיר הוותיק היה מיכי אלפר מ’דגל’, שציפה החל מאמצע הקדנציה לקיום הבטחת הרוטציה עם אגו”י וכס הסגנות. אלא שאז יהב, שלא חיבב אותו ולא רצה לראותו כסגנו, טרפד את המינוי.

האגודאי קיים את חלקו בהסכם ופרש, הדגלאי הוחרם, ובמחצית השניה של הקדנציה לא כיהן סגן חרדי אשכנזי בעיר הצפונית.

הנקמה הגיעה בדמות התמיכה בראשת העיר עינת קאליש. לא לחינם החרדים רקדו לכבודה בליל הניצחון עד לשעות הקטנות של הלילה.

3.

עד כמה גדול כוחו של הציבור החרדי בחיפה באשר לקביעת זהות ראש העיר הנבחר? תלוי.

בשנים האחרונות, אחרי אכלוס רחב, החרדים מהווים כ-17 אחוז מהתושבים. לא משהו שקרוב אפילו לרוב, אבל להכריע יכול. בתנאי שהציבור החרדי יהיה מאוחד, לפחות בחלקו הגדול. את המתכון הזה, אגב, קשה מאוד להשיג, וגם לא היה איחוד כזה בבחירות הקודמות. ועדיין ‘דגל’ הצליחה לנצח.

ההרכב החרדי של חיפה מגוון: ליטאים, חסידי סערט ויז’ניץ, בעלזא וש”ס.

אם כולם יתלכדו סביב מועמד אחד, סביר להניח שיובילו לנצחונו. אלא שהדעות חלוקות. יש הטוענים, ‘קאליש נתנה לחרדים מה שאיש לא נתן מעולם’, יש אומרים, ‘יהב היה בסדר’ ויש (למשל, חסידי סערט ויז’ניץ) שעושה רושם שיתמכו במועמד עו”ד יעקב בורובסקי, הגם שכלום עדיין לא סגור ונעול.

אחד הנושאים שגרר התנגדות ליהב בסיבוב הקודם, היה מפעל האמוניה ומפרץ חיפה המזוהם. הפעם החזירים הממלאים את רחובות העיר ומציקים לתושבים הם יעד מרכזי לזעם. בעוד קאליש לא הצליחה למצוא פתרון, יהב מבטיח חיסול שלהם תוך 90 יום…

נוסיף לכך את הרושם הכללי בציבור החילוני, לפיו קאליש כשלה בתפקידה. כל זה מזניק את יהב בן ה-79 למיקום גבוה בסקרים ומחזיר לו את הצבע ללחיים, למרות גילו ולמרות שהודח מהעירייה למשך קדנציה שלמה.

4.

מי, בעצם, מתמודד על התפקיד הפעם?

הנה הבולטים שבהם: עו”ד יעקב בורובסקי (ייעץ לאלי ישי בפרשת השריפה בכרמל מול דו”ח המבקר, ומקורב לקודקודי סערט ויז’ניץ בחיפה), עו”ד דוד עציוני (לשעבר ה’בבצ’יק’ של משה כחלון כשר השיכון, עו”ד מוכשר, כריזמטי, בנו של פרופ’ עציוני מ’רמב”ם’ ונכדו של שופט העליון עציוני), ראש העיר הוותיק יונה יהב לצד ראשת העיר המכהנת עינת קאליש.

אלו הבולטים. יש עוד כמה מתמודדים כמו יו”ר סיעת הירוקים אביהו האן, יו”ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה עו”ד שרית גולן שטיינברגר, חבר המועצה צביקה ברבי, מנהל סניף הריאלי בית בירם, מנדי רבינוביץ, וחבר מועצת העיר איצק בלס.

יונה יהב כיהן כראש עיר משנת 2003 ועד לסיבוב הקודם ב-2018. השאיפה שלו היא להשלים כמה פרויקטים שטרם הספיק, כפי שטען בסיבוב הקודם, אבל לא הצליח להגשים לאחר שקאליש הדיחה אותו מהתפקיד. בין השאר, הטיפול ברכבלית חיפה לה הוא מייעד מסלולים נוספים, ועוד.

האם התושבים יעניקו לו הזדמנות מחודשת, בפרט כשהוא טוען שאינו מבקש אגורה אחת כשכר לימוד, אלא מגיע מלא בניסיון וידע?

נכון לעכשיו, נהנים כל המועמדים לחבוט בקאליש. כך, למשל, אחרי אירועי אליפות של מכבי חיפה באיצטדיון ‘סמי עופר’ תקפו גם עציוני וגם יהב את ראשת העיר. עציוני טען שלמרות ההשקעה הכספית העצומה, לא בוצעה הערכה נכונה לגבי מספר המשתתפים, שהכפיל את עצמו וגרם לעומס מטורף. גם יהב חבט בה וטען כי הוא זה שבנה את האיצטדיון, למרות שטענו שלא תהיה היתכנות למלא אותו. כעת, במבט לאחור, ברור שניתן היה לבנות מקום גדול יותר, כשהכל רואים איך החזון שלו מתממש, בעוד ראשת העיר לא הצליחה אפילו להפיק כפי שצריך את חגיגת האליפות.

אביהו האן, למשל, חובט במועמדים שלדבריו יעזבו את העיר מיד כאשר ייכשלו בבחירות, אבל הוא, ימשיך לשרת את הציבור החיפאי כפי שעשה עד היום – ומהאופוזיציה.

5.

בש”ס שומרים על הקלפים קרוב לחזה ולא משחררים אמירות על תמיכה בראש עיר כזה או אחר/ת. מי שכבר יצא בהכרזות היה יו”ר המועצה הדתית בחיפה לשעבר, אבי ויצמן, שנפגש עם יהב והכריז על תמיכה בו.

ויצמן היה חבר מועצה בקואליציית יהב ויש להם היכרות עבר טובה. “אבל זה לא מחייב את ש”ס”, כפי שטוען גורם בש”ס שמכיר את הזירה החיפאית.

6. 

ואם אתם מתעקשים על סקרים, הרי שסקר מכון ‘מדגם’ בראשות מנו גבע מעניק ליהב 30 אחוזי תמיכה, כשכל יתר המועמדים זוכים לאחוזים נמוכים הרבה יותר. ועדיין, זה לא מספיק כדי להפוך לראש עיר.

אז נכון, שכ-40 אחוזים מהנשאלים בסקר אמרו שאינם יודעים במי יתמכו, מה שאומר שהסקר הקדים את זמנו ועוד צפויים שינויים רבים.

איך זה יגמר? האם אחד מהמועמדים הבולטים יסיר מועמדות ברגע האחרון ויעניק סיכוי למועמדים האחרים? מי יודע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות