לאחר מו”מ: רוסיה תקים שלוחה דיפלומטית רשמית במערב ירושלים

עיריית ירושלים ומשרדי החוץ של ישראל ורוסיה חתמו על הסכם סודי: בתמורה להכרה בבעלות הרוסית על שטח במתחם 'חניון המעלות' - מוסקבה תבנה נציגות קונסולרית במרכז העיר
חרדים 10
כ"ז סיון התשפ"ג / 16.06.2023 12:53

עיריית ירושלים בראשות משה ליאון ומשרד החוץ הרוסי הגיעו להסכם פשרה בעל המשמעות ההיסטורית. לפי ההסכם, רוסיה מתחייבת רשמית לתכנן, לבנות ולהפעיל שלוחה קונסולרית במתחם ‘חניון המעלות’ שבלב ירושלים.

לפי ההסכם,  השלוחה תכלול גם אולם כנסים ומגורי דיפלומטים.

לפי הדיווח ב’ישראל היום’, בתמורה, העירייה לא תפקיע את השטח לטובת מסלול הרכבת הקלה שצפוי לעבור במקום, ותחפש פתרונות תחבורתיים אחרים.

נוסף על כך, העירייה תאפשר לרוסים לרשום בבעלותם שטח באורך 100 מטרים עבור הדרך למתחם הדיפלומטי העתידי. ירושלים גם תסיר את כל התביעות והדרישות שלה מהפדרציה הרוסית, ששנים רבות נמנעו מלשלם עליו מסים והיטלים כנדרש בחוק. כמו כן, החניון ברחוב המעלות ימשיך לפעול עד לבינוי מתחם שלוחת השגרירות.

מאוחר יותר שגרירות רוסיה בישראל אישרה את חשיפת ‘ישראל היום’, כי תקים שלוחה דיפלומטית רשמית בירושלים. הצעד ייעשה כחלק מעמדתה המסורתית של מוסקבה, המכירה במערב ירושלים כבירת ישראל.

בהודעה מטעם שגרירות רוסיה בתל אביב נכתב הבוקר: “ב-18 במאי חתמו הפדרציה הרוסית ועיריית ירושלים, בסיוע שגרירות רוסיה ומשרד החוץ של ישראל, על הסכם פשרה ועל הפרוטוקול שלו לבירור גבולות השטח חלקת הקרקע הרוסית במערב ירושלים.

“החתימה על מסמכים אלו הייתה תוצאה של תהליך ארוך שנים שיזם משרד החוץ של רוסיה. אנו יוצאים מנקודת הנחה כי רכוש הקרקע האמור ישמש, במיוחד, לבניית מתחם מבנים ומבנים המשמשים לצרכי סניף המחלקה הקונסולרית של שגרירות רוסיה בישראל. אנו מאמינים כי צעד זה משרת במלואו את האינטרסים של חיזוק נוסף של היחסים הידידותיים הרב-גוניים בין רוסיה וישראל, וכן עולה בקנה אחד עם המסלול הבלתי משתנה של ארצנו לקראת הסדר הוגן במזרח התיכון״, כותבים הרוסים.

ההודעה מפרטת את תולדות ההחזקה הרוסית בשטח המוכר בירושלים כ’חניון המעלות’.

על פי הנאמר, “הקרקע הממוקמת בצומת הרחובות המלך ג’ורג’ והמעלות במערב ירושלים, נרכשה על ידי הצד הרוסי בשנת 1885 והיא מוזכרת תחת סעיף מספר 50 ברשימת ׳המלאי של כל הנדל”ן הרוסי בפלשתין ובסוריה, עם למעט בעלות פרטית׳ מיום 19 ביוני 1895, שהוכן על ידי מנהל הקונסוליה הכללית של האימפריה הרוסית בירושלים אלכסנדר יעקובלב”.

לדברי הרוסים, “היה צורך לבצע הליך בירור גבולות על מנת להתחיל בתכנון מבנה כלשהו. הצד הרוסי נקט צעדים מקיפים לשם כך, כולל אספקת מסמכי ארכיון היסטוריים. החתימה על ההסכם האמור והפרוטוקול שלו אפשרו לשים סוף (לסכסוך) והיווה פתרון מקובל על הצדדים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות