נתניהו חושש ממפלה בהצבעה: זו ההתחייבות שלו לקואליציה

נתניהו יכנס את ראשי הקואליציה לפני ההצבעה במליאה על הנציגים לוועדה לבחירת שופטים - ולהבטיח: אם לא יושג הסכם בבית הנשיא, אקדם חלקים מהרפורמה כבר במושב הזה • טלי גוטליב מסרבת להסיר את המועמדות: "זו תהיה בושה והשפלה לבחור בנציג ממפלגת יש עתיד"
יוני גרין
כ"ה סיון התשפ"ג / 14.06.2023 00:02

מליאת הכנסת תבחר הבוקר (רביעי) בשעה 11:30 את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים – כאשר התוצאה תכריע מה יהיו עתידן של שיחות ההידברות בבית הנשיא על הרפורמה  המשפטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתומך בנוהג הקיים, של מינוי נציג אחד מהקואליציה ונציג מהאופוזיציה, צפוי להציע זאת בישיבת ראשי הקואליציה – שתתקיים כשעתיים לפני ההצבעה, ולאחר מכן בישיבת סיעת הליכוד.

לפי חדשות 12, המטרה  של נתניהו – שייפגש עם ראשי הקואליציה בשעה 9:00, ועם חברי סיעתו בשעה 10:00 – היא להשאיר כמה שפחות זמן להפעלת לחץ עליו לסגת מעמדתו.

במקביל, הוא הבטיח כבר היום לכמה משותפיו הקואליציוניים לקדם חלקים מהרפורמה – גם ללא הסכמות של האופוזיציה, אם הדיונים בבית הנשיא לא יובילו להסכמות.

התרחיש הסביר ביותר הוא שהקואליציה תקדם במקרה כזה את חקיקת צמצום עילת הסבירות ואת חוק היועצים המשפטיים.

באשר ליתר הרפורמה המשפטית, נתניהו מסכים לדרישת שותפיו לקואליציה, כי אין להתחייב לגנוז אותה עד לתום כהונת הממשלה.

הלחצים שמופעלים הלילה על נתניהו בתוך הליכוד הם אדירים וצפויים להימשך עד הרגע האחרון.

החשש העיקרי של שר המשפטים יריב לוין הוא, כי אם ייבחר נציג אופוזיציה לוועדה הוא יאבד את הסיכוי התיאורטי לשלוט בבחירת שופטי בית המשפט העליון בוועדה הקיימת.

ראש הממשלה, שתומך בהסכם עם האופוזיציה, נמצא בין הפטיש לסדן: הוא לא רוצה לגרום להתנעת המחאה מצד אחד, אך מן הצד השני – הוא לא רוצה לאכזב את מצביעי הימין שזועמים על “הקפאת הרפורמה”.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, נתניהו מנסה לגייס את השר יריב לוין לתמוך רק במועמד אחד של הקואליציה לוועדה למינוי שופטים. שכן, נתניהו חושש ממפלה בהצבעה החשאית ומנסה לוודא שיש לו את הרוב הדרוש למועמד אחד בקואליציה לפני שהוא מודיע על כך.

לוין אמר בשיחות שקיים ביממה האחרונה על הרפורמה: “המחנה הלאומי מעדיף שלא תהיה ממשלה, מאשר שהרפורמה לא תעבור. יש גם סקרים שמראים את זה. אני לא אקריס את הממשלה ולא אתקוף את נתניהו אבל אין לי מה לחפש שם אם אין רפורמה”.

גם בקרב הח”כים בקואליציה קיימת ביקורת קשה על הכניעה המסתמנת: “המשמעות היא: ממשלת ימין על מלא תבחר ב-4 שנים הקרובות 0 שופטים”.

לפי דיווח של מוטי קסטל, הכתב הפוליטי של ערוץ 14, נכון לשעה 22:30 בלילה: לא תהיינה הסכמות בבית הנשיא. האופציה המובילה בקואליציה כרגע היא לתת למרות זאת נציג לאופוזיציה ולהכריז על חקיקה של לפחות רכיב אחד מהרפורמה המשפטית.

בליכוד משוכנעים שיצליחו לשכנע את רוב המועמדים להסיר את שמם – למעט ח”כ טלי גוטליב. כאן עלולה להיווצר דרמה שתטרוף את הקלפים ותשנה את ההחלטה ברגע האחרון.

גוטליב צייצה הערב: “זו תהיה בושה והשפלה לבחור בנציג ממפלגת יש עתיד לוועדה למינוי שופטים. אני מפצירה בחבריי לקואליציה להצביע לי ולנציג נוסף מהקואליציה. אסור שיש עתיד תקבל תמונת נצחון שלא מגיעה לה ושאין דרך להסביר אותה. בואו נאפשר לעצמינו תמונת נצחון לגאוות ליבם של אנשי הימין. ימין גאה זו לא מילה גסה”.

כאמור, בבוקר חברי הכנסת יידרשו לבחור לוועדה שני נציגים בבחירות חשאיות (בהם לפחות אישה אחת): שמונה חברי כנסת יתחרו על מקומם מהקואליציה, בנוסף לקארין אלהרר, שמתמודדת מטעם האופוזיציה.

ממפלגת עוצמה יהודית יתמודדו ח”כ יצחק קרויזר ולימור סון הר-מלך. ח”כ אוריאל בוסו יתמודד מטעם ש”ס. המועמדים מטעם הליכוד הם: חברי הכנסת טלי גוטליב, אביחי בוארון, משה סעדה, אלי דלל ומשה פסל.

תהליך הבחירה יחל בשעה 11:30 – אז צפוי יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה להכריז במליאת הכנסת על תחילת תהליך ההצבעה.

בזה אחר זו, ייקראו חברות וחברי הכנסת לפי סדר הא”ב של שמות המשפחה. הם ייגשו אל הפרגוד אשר ימוקם בסמוך לבמת הנשיאות, ושם בהצבעה חשאית יסמנו את המועמד או המועמדים המועדפים עליהם. את הטופס, בו יופיעו במרוכז המועמדים לכל ועדות המינויים, ישלשלו חברי הכנסת לקלפי אשר תוצב במליאה.

בסיום הליך ההצבעה תובל הקלפי אל משרדו של מזכיר הכנסת דן מרזוק, שם יחל תהליך ספירת הקולות על ידי ועדת הקלפי, המורכבת משני חברי כנסת מהקואליציה ושני חברי כנסת מהאופוזיציה. ספירת הקולות תפוקח על ידי מזכיר הכנסת והלשכה המשפטית של הכנסת.

עם סיום הספירה, יוגשו ליושב ראש הכנסת אמיר אוחנה התוצאות הרשמיות, והוא יכריז עליהן במליאת הכנסת.

תהליך הבחירה, מרגע תחילתו ועד ההכרזה על התוצאות, צפוי להימשך כשלוש שעות.

רשימת המועמדים ננעלה ביום רביעי האחרון, אולם חבר כנסת המבקש להסיר את מועמדותו יוכל לעשות זאת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות