אחרי שיעקב אשר הזדעזע: הפטור שתקבל דירה שנרכשת עבור יתום

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את החוק של ח"כ אשר: רכישת דירה למען יתום תחשב כרכישת דירה יחידה - ותהיה פטורה ממס רכישה ומס שבח • ח"כ אשר: "הזדעזעתי שיתומי אסון מירון רכשו דירה מהפיצויים - ונדרשו לשלם כאילו זו דירה שניה"
אריה ריבקינד
כ"ד סיון התשפ"ג / 13.06.2023 20:08

ועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חבר הכנסת יעקב אשר, אליה הצטרף ח”כ משה גפני, הקובעת כי ברכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו – יוחרג התא המשפחתי הקיים בין הורה וילד, כפי שהוחרג “ילד נשוי”, כך שיוטל על רכישה כזו מס בשיעורים הקבועים לדירה יחידה, הן לעניין מס רכישה והן לעניין מס שבח.

יוזם החוק, ח”כ יעקב אשר, גילה בדיון: “לאחר אסון מירון והפיצוי הממשלתי שהשגנו, אחת המשפחות ביקשה לרכוש בו דירה עבור היתומים ונתבעה לשלם מס רכישה כאילו זו דירה שניה. ברור שאי אפשר להטיל מס על דבר כזה, החוק חיוני והכרחי”.

הוא פנה לנציגי האוצר ורשות המיסים: “אתם תודו לנו על החוק הזה, גם אתם לא הייתם רוצים להטיל מס במקרים כאלה. זו לא רק זכות ומצוה לעזור ליתומים הללו – זו חובה. טענתם תמיד שיש נהלים, אבל רבים נופלים בין הכסאות, וכן מי שלא לקח עו”ד ושילם שכר טרחה הגון, לא יודע שהוא זכאי לפטור ומשלם את המס על חינם. בשביל זה נועד החוק”.

חוק מיסוי מקרקעין כיום מכיר בהורה וילד עד גיל 18 כתא משפחתי אחד לעניין חישוב מסי המקרקעין. הרציונל הוא שילד עד גיל 18 מצוי בחזקת הוריו, ורכישת דירה על שמו עלולה להיות רכישה שנעשית עבור הוריו ורק נרשמת על שם הילד. שכן, לא סביר שילד מחזיק בהון הנדרש לרכישת נכס מקרקעין, ורכישה זו מתבצעת באמצעות כספי ההורים, ומכאן, שהם רוכשי הנכס בפועל.

הצעת החוק של ח”כ אשר מבקשת לטפל במקרים בהם רכישת דירה על ידי ילד יתום מאחד מהוריו, נעשית מכספי הירושה של ההורה הנפטר, ומטרת הרכישה היא הבטחת עתידו הכלכלי של הילד.

לפיכך, רישום הדירה על שמו לא נועד לשם התחמקות מתשלומי מסים בעד רכישת הנכס כאמור.

כן מבקשת הצעת החוק לטפל במקרים בהם המשפחה המורחבת או הקהילה בה חי הילד, תומכת ומתגייסת למען הבטחת עתידו ומעוניינת לרכוש עבורו דירה, כשהמועד המתאים לגיוס כספים עבור מטרה זו הוא סמוך ככל האפשר לפטירת אחד מהורי הילד בעודו עדיין קטין.

במקרים כאלה, גם אם רכישת הדירה נעשית על שם הילד לשם הבטחת עתידו, תנאי המיסוי שיחולו על הרכישות יהיו בהתאם להורה שנותר בחיים, ומקום בו יש בחזקתו דירות נוספות, סביר להניח שלא ייהנה הילד מתנאי מס מוטבים או פטורים, כפי שמוגדר בחוק ביחס לבעלי דירה יחידה.

כך, בהצעת החוק מוצע לקבוע כי ברכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו, יוחרג התא המשפחתי הקיים בין הורה וילד, כפי שהוחרג “ילד נשוי”, כך שיוטל על רכישה כאמור מס בשיעורים הקבועים לדירה יחידה.

בהצעה מודגש, כי כל מקרה של רכישת דירה על שם ילד מתחת לגיל 18 מחייב את אישור בית המשפט, שדורש את התייחסות ואישור האפוטרופוס הכללי, כך שאין חשש שזכות זו תנוצל על ידי ההורה להטבת מס עבורו.

במהלך השנים האחרונות ניסה מציע החוק וועדת הכספים, בתאום עם רשות המיסים, להגיע להסדר שיאפשר החרגה זו בלא חקיקה, אך המהלך לא צלח.

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני: “אני מודה לחבר הכנסת יעקב אשר, שלאחר שנים שניהלנו דיונים על הנוהל, בא עם החוק שעושה לזה סוף. כעת הבקשה שלנו מרשות המיסים, שאם יש תיקים פתוחים כאלה, תחילו גם עליהם את התיקון החשוב הזה”.

יוזם החוק ח”כ יעקב אשר: “הזדעזעתי שיתומי אסון מירון רכשו דירה מהפיצויים – ונדרשו לשלם כאילו זו דירה שניה. זו הצעת חוק שבאה לעשות צדק, יש הגדרה שמדינת ישראל לא רצתה שאנשים יעשו שימוש בתא המשפחתי כדי לרכוש דירות בצורה כזו או אחרת או לקבל פטורים כאלה ואחרים, לכן קבעו שילד עד גיל 18 הוא בתא המשפחתי, ודירה שקונים על שמו הוא צריך לרכוש מס רכישה כפי שנקבע בחוק.

“מנגד, משפחה שחוותה יתמות, ילד שהתייתם מאמא או אבא, או שניהם, והוא בן 3 או 4, אי אפשר לדעת מה האמא או האבא יעשו בהמשך חייהם, ורוצים להבטיח את עתידם של היתומים בהמשך החיים, זה משהו אלמנטרי, וברור שאי אפשר למסות אותם על כך. כך בעצם קובע החוק כי ילד כזה הוא כאילו בן 18, והוא לא נחשב לחלק מהתא המשפחתי”.

ח”כ ינון אזולאי: “זהו חוק מבורך וחוק טוב, כל פעם אמרו לנו שמטפלים ומטפלים ולא טיפלו, אני מקווה שילמדו מזה, כל פעם שמים הצעת חוק ורק אז מדברים אתנו”.

יו”ר עמותת קדושי מירון הרב שמעון ישראל אלחדד: “דרישת רשות המיסים גרמה לכך שאלמנות שביקשו לדאוג לעתיד ילדיהם הרכים עמדו בפני שוקת שבורה, עקב מצב של צדק מוגזם שהפך לאי צדק קיצוני. כאב לראות אלמנות שחיות מהיד לפה ונאלצות לוותר על התקווה לעתיד טוב יותר וזאת לאחר מסכת תלאות ארוכה, כאשר גם סכומי הסיוע הראשוני בקושי הספיקו עבור הון התחלתי לקניית דירה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות