נחשף תחקיר הפיגוע בגבול מצרים: המח”ט שחיסל את המחבל הודח

תחקיר פיגוע הירי בגבול מצרים בו נרצחו שלושה חיילים הי"ד מעלה שורה של כשלים - אך מציין כי הלוחמים שנרצחו פעלו ללא דופי • מפקד חטיבת 'פארן' יועבר מתפקידו ושני מפקדים נוספים יינזפו, עקב אחריותם לכשלים • הפתחים בגדר ייאטמו, שעות השמירה יצומצמו
חיים טוויל
כ"ד סיון התשפ"ג / 13.06.2023 19:09

תחקיר הפיגוע בגבול מצרים בו נרצחו סמלת ליה בן נון, סמ”ר אורי יצחק אילוז וסמ”ר אוהד שמעון דהן הי”ד מעלה, כי הכשל המרכזי שזוהה באירוע היה קיומם של הפתחים בגדר – שדרך אחד מהם חדר המחבל שרצח את שלושת הלוחמים.

מהתחקיר עלה, כי שוטר מצרי, חדר מגבול מצרים לשטח ישראל דרך מעבר ביטחוני בגדר וביצע ירי לעבר מפקד כיתה בגדוד ‘ברדלס’, סמ”ר אורי יצחק אילוז הי”ד ולוחמת בגדוד ‘ברדלס’, סמל ליה בן נון הי”ד בעת שהיו במשימת הגנה. מספר שעות לאחר מכן, זוהה המחבל וירה מטווח רחוק לעבר כוח צה”ל שהשיב בירי. במהלך חילופי האש, נפל קשר מח”ט ‘פארן’, סמ”ר אוהד שמעון דהן הי”ד ונפצע באורח קל גשש צה”ל. לאחר ההתקלות הראשונה חתרו מפקד החטיבה ופקודיו למגע והסתערו קדימה עד לנטרול המחבל.

בצה”ל אומרים: “הסיבות המרכזיות להתרחשות האירוע הן המעבר הביטחוני בגדר, שהוסתר אך לא ננעל, ומימוש לא איכותי של עקרון האבטחה וההגנה במרחב הגבול. בנוסף נמצא כי נדרש לחדד את סדר העדיפויות שנקבע בין המוכנות לאירוע פח”ע, למוכנות להתמודדות עם איום ההברחות השכיח בגזרה זו. לא נמצאו דופי או תקלה בפעולת הלוחמים שנפלו, לוחמים אלה בלטו לחיוב בעשייתם כחיילים בצה”ל.

“פריסת הכוחות בהגנה במרחב, המתאפיין באירועי הברחות לצד ריבוי מטיילים ישראליים, הייתה נחוצה. עם זאת, הפיצול לזוגות, משך זמן המשימה ואופן השליטה, היו צריכים להישקל ולהתבצע אחרת, ולקחים בתחום זה הופקו ויישומו”.

במסגרת הלקחים שאושרו למימוש מיידי, הוחלט על אטימת המעברים הביטחוניים בגדר, הפחתת משך המשימה הרציפה של הלוחמים מ-12 שעות רצופות וקביעת מספר מינימלי שונה לחיילים במשימות מסוג זה.

לוח הזמנים והשתלשלות הפיגוע:

2:15 | לוחמי גדוד ברדלס סיכלו הברחת סמים ממצרים לא רחוק מהעמדה בה היו ליה בן נון ואורי אילוז ז”ל. שני הלוחמים נתבקשו לצאת מהעמדה על מנת לסייע לסיכול

6:34 | מכ”ם מזהה תנועה מחוץ לעמדה, לא ניתן לקבוע אם זה היה אורי או ליה

6:50 | התצפית שסרקה את השטח קיבלה התראה על תנועה חשודה ליד הגדר, אך לאחר סריקה היא לא מצאה דבר. בתחקיר התברר שהמחבל לא זוהה עקב הזווית שבה עמד. התצפית המשיכה לסרוק ולבסוף חיזלשה את האירוע. באותם רגעים, המחבל המצרי הגיע למעבר החירום בגדר ופתח את האזיקונים. הוא צעד חמישה קילומטרים לתוך שטח ישראל בואדי שמאונך לגדר. בצה”ל משוכנעים שהוא הכיר את פתח החירום ודרשו לכך תשובות מהמצרים.

7:02-7:13 | המחבל חצה את ציר הביטחון, זחל והתגנב לעמדת הלוחמים ליה ואורי

7:14 | המחבל הגיע לעמדת הלוחמים וירה בהם מטווח קצר. תחילה ירה באורי שישב על כיסא (מותר לפי ההנחיות) ואחר כך בליה שישבה מטר וחצי ממנו. לאחר שירה בלוחמים, הוא התרחק קילומטר וחצי משם והקים עמדה מאבנים בשטח ישראל, שם הוא התפלל ועשה הכנות בנשקו להמשך הפיגוע. 170 מטרים משם, עמדו שתי לוחמות בעמדה נוספת ששמעו את ירי, אך לא דיווחו מכיוון שהיה רחוק. בהמשך, זיהתה אחת מהן דמות צועדת בעמדה של אורי וליה, אך חשבה שזה אורי ולא ידעה שמדובר במחבל

9:03 | סגנית מפקד הפלוגה הגיעה לעמדה של ליה ואורי, ראתה שהם נורו והקפיצה את הגזרה

9:27 | הוחלט לבודד את המרחב על ידי הגדוד ולבצע סריקות

9:34 | גשש זיהה עקבות מהגדר לכיוון ישראל, ואז עקבות חוזרות למצרים והעריך שהמחבל שב על עקבותיו. עקב כך הוא אמר למפקד האוגדה שאפשר לחזור לשגרה, אך המפקד הורה לכוחות להמשיך בסריקות

9:48 | כל חיילי גדוד ברדלס נפרסו בעמדות ההגנה בגדר על מנת לאתר את המחבל

11:08 | במהלך החיפושים, זיהתה מ”כית דמות חשודה חמושה. היא דיווחה עליה, ורחפן הועלה לאוויר וזיהה את המחבל

11:18 | סגן מפקד הגדוד נערך להסתער על המחבל. מפקד החטיבה שלח אליו גשש ואת הקשר שלו, אוהד דהן ז”ל. השלושה איגפו את המחבל ללא קסדות, והוא פתח בירי לכיוונם וגרם לפציעה קשה מאוד של אוהד, שבהמשך נפטר מפצעיו. הגשש קיבל נתז מהירי. בהמשך נערכו הכוחות להסתער על המחבל, אבל בגלל חשש למטיילים באזור, פקד מפקד האוגדה על מפקד החטיבה להסתער לבד עם שני לוחמים. השלושה רצו לעבר המחבל וחיסלו אותו.

בתחקיר התברר כי הלוחמים בשטח לא הכירו את מעברי החירום, שדרך אחד מהם חדר המחבל. התחקיר קבע כי זהו אחד מהגורמים לאירוע. המעברים היו ידועים לגששים ולכוחות מיוחדים בלבד, מחשש שהמידע עליהם ידלוף ויגיע לידי מבריחי סמים. לאחר הפיגוע, הצבא סגר את הפתחים והודה כי עם הקמת המכשול למניעת הסתננויות מסיני לפני עשור, לא חשבו מחדש על הפתחים הללו.

לפי התחקיר הצבאי, ההחלטה למעבר למשמרות בנות 12 שעות שמירה של שני לוחמים הייתה שגיאה שהובילה גם היא לאירוע, כמו כן, גם החלטת הגששים לחזל”ש את האירוע מכיוון שחשבו שהמחבל חזר למצרים.

זירת האירוע בגבול מצרים מצילומי רחפן. צילום: דוצ

בנוסף, קבע התחקיר כי היו נורמות מבצעיות שלא התקיימו והובילו לאירוע החמור, בהן הצורך במעבר לשמירה בחוליה בת ארבעה לוחמים משעה לפני רדת החשיכה, איסור נשיאת טלפונים בעמדה בפעילות מבצעית ואי קיום בדיקת תקינות של הכוחות בשטח כל שעה בקשר.

התחקיר הוצג לרמטכ”ל על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו ומפקד עוצבת ‘אדום’, תת-אלוף איציק כהן.

מפקד פיקוד הדרום סיכם: “מדובר באירוע חמור עם תוצאות מבצעיות קשות שהיה ניתן למנוע, ונדרש להפיק ממנו לקחים מידית. על אף התוצאות הקשות, הכוחות הצליחו לסגור מעגל ולנטרל את המחבל בשטח ישראל, בטרם סיכן אזרחים באזורים סמוכים בהם שוהים מטיילים רבים”.

מפקד הפיקוד קבע כי עוצבת ‘אדום’ תטמיע תכנית מיידית לחיזוק המוכנות לאירוע טרור בגזרתה, בהתאם ללקחי התחקיר.

הרמטכ”ל אמר “לפני כעשרה ימים, איבדנו לוחמת ושני לוחמים, מהטובים ביותר שיש לנו, בעת שהיו במשימת הגנה על גבולות המדינה. המפקדים פגשו הבוקר את משפחותיהם, מתוך חובה עמוקה למשפחות השכולות, ועדכנו אותם בפרטי התחקיר של האירוע הקשה, שבו איבדו את היקר מכול. ערכנו תחקיר נוקב ומעמיק, מתוך אחריות המפקדים לשמירה על הביטחון ועל חיי פקודיהם. לצד עשייה איכותית, יוזמה והצלחות, מצאנו גם תקלות ופערים מבצעיים ופיקודיים; נלמד אותם, נתקן ונשתפר. זהו אירוע קשה, שניתן וצריך היה למנוע, וזוהי אחריותנו כמפקדים, ושלי כמפקד הצבא בראש ובראשונה – להפיק לקחים ולהיות טובים יותר.

“כמפקדים חובתנו לספק לפקודינו את התנאים להצליח במשימה. הלוחמים והלוחמת שנפלו פעלו ללא דופי. לוחמות ולוחמי צה”ל השומרים בגבולות, פועלים מסביב לשעון לסיכול חדירות בגבול, לסיכול טרור והברחות, ולשמירה על גבולות בטוחים. אנו גאים בעשייתם המקצועית והחשובה, לוחמות ולוחמים יחד”, הוסיף.

ממצאי התחקיר הובילו להחלטה לנקוט צעדים נגד שלושה מפקדים. מפקד חטיבת ‘פארן’ יועבר מתפקידו, בגין אחריותו הכוללת באירוע ואופן מימוש הפעילות בגזרתו. זאת לצד האופן הראוי שבו חתר למגע והסתער לנטרול המחבל.

מפקד עוצבת ‘אדום’ יינזף פיקודית בעקבות אחריותו הכוללת באירוע, לרבות היעדר הבקרה על מימוש הנהלים.

מפקד גדוד ‘ברדלס’ יינזף גם הוא פיקודית, בגין אחריותו למימוש תפיסת ההפעלה בכוחותיו. כן נקבע כי קידומו יעוכב למשך חמש שנים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מצטער הארוע הזה כולל רשלנות פלילית שך הקצינים
    15/06/2023 01:15
    קצין קרבי
  1. גרימת מוות ברשלנות לא פחות !