הלם: גורמים בשגרירות ישראל פעלו לשבש את ביקור סמוטריץ’ בפריז

מ"מ שגריר ישראל לא הגיע לקבל את פניו של השר סמוטריץ' עם נחיתתו ולא נפגש עמו במהלך ביקורו בפריז • בכירים בקהילה היהודית טוענים: ביקשו מאיתנו להשמיע מחאות נגד הרפורמה המשפטית, והאיצו בנו שלא להגיע לפגישות עם השר • משרד החוץ: הטענות ייבדקו במלוא החומרה
חרדים 10
כ"ד סיון התשפ"ג / 12.06.2023 21:02

גורמים בשגרירות ישראל בפריז פעלו לשבש את ביקורו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’,  שהשתתף בכנס ה-OECD בפריז בשבוע שעבר.

לפי דיווח הערב (שני) של עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, גורמים בשגרירות ישראל פעלו לשיבוש ביקורו של השר – ביקור שלא כלל שום ביקור עם גורם רשמי צרפתי, אבל כלל עימותים פנים ישראליים מאחורי הקלעים.

לפי הדיווח, התחושה הייתה ששגרירות ישראל בפריז, שנותרה ללא מינוי קבוע בראשה מאז התפטרה השגרירה יעל גרמן, לא בדיוק יוצאת מגדרה לעזור לביקור.

בין השאר, מ”מ השגריר לא הגיע ללוות את סמוטריץ’ עם נחיתתו, ונציג השגרירות הגיע ברגע האחרון ב”אובר” לטקס לזכר ההרוגים בפיגוע ב’היפר כשר’ והביא נרות ופרחים ובכך הסתכמה מעורבותו.

לדברי בכירים בקהילה היהודית בצרפת, היה גורם בלשכת מ”מ השגריר שממש פעל להפריע לביקור.

לפי הדיווח, אותו עובד האיץ בעובדים להשמיע מחאות נגד הרפורמה המשפטית, מה שהוא כינה “ההפיכה המשטרית”, ודרשו באופן אקטיבי מבכירים העומדים בראש הארגונים היהודיים הגדולים בצרפת שלא להגיע לפגישות עם סמוטריץ’.

מדובר בפגיעה במרקם העדין של יחסי ישראל והתפוצות, כשנציגות ישראל רשמית פועלת באופן לא חוקי נגד שר האוצר של ישראל הנמצא בשליחות מתוקף תפקידו.

במשרד החוץ אמרו בתגובה, כי היה זה היה ביקור בנושא ה-OECD, ולכך יש שגריר אחר בנושא והאחריות היא לא של שגרירות ישראל בפריז.

עם זאת אמרו במשרד כי הטענות נגד העובדים ייבדקו במלוא החומרה.

יושב ראש ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן פנה הערב, בעקבות הדיווח,  לשר החוץ אלי כהן בקריאה לבדוק חשד לביצוע עבירת הפרת אמונים מצד עובדי שגרירות ישראל בצרפת בעקבות התנהלותם כלפי שר האוצר.

“הערב התפרסמה ידיעה בחדשות 12, אשר חשפה כי ממלא מקום השגריר ועובדים בשגרירות בצרפת פעלו באופן אקטיבי נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ במסגרת ביקורו במדינה. על פי הדיווח, מ”מ השגריר ועובדים נוספים יצרו קשר עם גורמים בקהילה היהודית במדינה ופעלו למניעת מפגשים בינם לבין שר האוצר”, תיאר ח”כ רוטמן.

לדבריו, “כידוע תפקידן של שגרירויות ישראל בעולם לפעול באופן מקצועי, ממלכתי וא-פוליטי. ההתנהלות העולה מהדיווח האמור חמורה מאין כמותה, וחותרת תחת עצם ההצדקה לפעילות השגרירות ושירות החוץ כולו. אין להסכים עם מצב חסר תקדים שבו עובדי השגרירות פועלים באופן פוליטי מובהק תוך פגיעה בממשלת ישראל ובמעמדה בצרפת ובעולם.

“יתר על כן – נראה כי ההתנהלות המתוארת עולה כדי עבירת שימוש לרעה במשרה שלטונית כמשמעותה בסעיף 280 לחוק העונשין, התשל”ז-1977 ואף עבירת הפרת אמונים כהגדרתה בסעיף 284 לחוק, ודורשת פתיחה בחקירה פלילית, ולכל הפחות משמעתית”.

וטמן קרא לשר החוץ: “אבקשך לקרוא למ”מ השגריר בחזרה לישראל באופן מידי, ולפעול להדחת כל גורם בשגרירות בצרפת אשר פעל בניגוד לחובתו החוקית”.

גם ח”כ אוהד טל ממפלגתו של סמוטריץ’ פנה לשר כהן: “התנהלות זו כמוה כהפרת אמונים בתפקיד ובמדינת ישראל, סותרת כל מחויבות הנדרשת על פי הקוד האתי לעובד מדינה (כמצורף בנספח) ומהווה אירוע שערורייתי שלא ניתן לעבור עליו לסדר היום”.

הוא הוסיף: : “משכך, אני פונה אליך בבקשה לבדוק את המקרה לפרטיו ולבחון בעקבותיו את המשך כהונת מ”מ שגריר ישראל בפריז ולהורות על השעייתו המיידית וכן נקיטת צעדים חמורים כנגד כל מי שימצאו מעורבים באירוע חריג זה”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ אמר היום במליאת הכנסת כי למפרע היה עליו לנאום בשפת העברית ולא באנגלית באירוע של הבונדס בארצות הברית לפני מספר חודשים, נאום שעורר תגובות מלגלגות על השר.

“אני לא ידע אנגלית, למדתי לימודי ליבה, אנגלית חמש יחידות. הפקתי לקחים. תצחקו עלי, תסתלבטו עלי, אני הפקתי לקחים”, אמר סמוטריץ’ במליאת הכנסת.

הוא סיפר: “הייתי בשבוע שעבר בכנס OECD, היו לי ארבעה מופעים שהייתי צריך לדבר, ונאמתי בעברית, אמרתי להם באנגלית שיהיה לי יותר נוח בעברית. הייתי צריך מלכתחילה לעשות את זה”.

השר הוסיף: “אני בעניין הזה חושב שצריך להיות גאה בשפת הקודש, בשפה העברית, ברוך השם זכינו לתחיית השפה. דיברתי עברית ולא קרה כלום, יש לכולם אוזניות, תרגמו אותי לאנגלית, צרפתית ועוד שפות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות