יאיר לפיד לשופטים: הרגשתי שנתניהו פנה אליי “כדי לסמן וי”

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מעיד בית המשפט המחוזי בירושלים בתיק 1,000 במשפט נתניהו - על קידום תקנות הפטור ממס לתושבים חוזרים, אשר כונה "חוק מילצ'ן" • השופט ללפיד: "האם נתניהו פנה אליך כדי שיוכל להגיד למילצ'ן שדיבר איתך?". לפיד: "בדיוק זאת הייתה התחושה"
חרדים 10
כ"ג סיון התשפ"ג / 12.06.2023 11:33

ראש האופוזיציה יאיר לפיד עלה הבוקר (שני) לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים, והחל להעיד במשפט נתניהו. עדות לפיד עוסקת בעיקר בתיק המתנות –  העוסק במערכת היחסים בין בנימין נתניהו ובין אנשי העסקים ג’יימס פאקר וארנון מילצ’ן.

לפיד, שהיה שר אוצר תחת נתניהו, מתייחס לאישום לפיו נתניהו ניסה לקדם את “חוק מילצ’ן”, שנועד לסייע לאיש העסקים באמצעות הארכת תקופת הפטור מתשלום מס.

לפי כתב האישום, מילצ’ן פנה ללפיד בהיותו שר אוצר וביקש שיפעל להארכת הפטור ממס לתושב חוזר לו היה זכאי. לאחר שהפנה את הבקשה לבדיקת גורמי המקצוע – שר האוצר דאז הבהיר שהוא לא מתכוון לסייע. בהמשך, נטען בכתב האישום, נתניהו שוחח עם לפיד פעמיים בנושא, ציין שמילצ’ן שוחח עמו – והביע את תמיכתו בהארכת הפטור.

“אני מכיר את מילצ’ן משנות ה-90, עשיתי עליו כתבה בערוץ 1. כך הכרנו”, סיפר לפיד. “אחרי הכתבה הוא יצר קשר והיינו בקשר ספורדי. לא הדוק. כשעזבתי את ערוץ 1 הוא הציע לי לעבוד איתו ב-1996. נסעתי ללוס אנג’לס ועבדתי אצלו כמה חודשים.

“הקמתי לו חברת טלוויזיה ואז אמרתי לו שזה לא בשבילי. עבדתי אצלו חמישה חודשים. נשארנו בידידות. כשהוא הגיע לארץ היינו מנסים להיפגש, יצאנו לארוחת ערב. הוא איש מקסים, חיבבתי אותו. היה קשר ספורדי”.

לפיד ציין כי היו שתי פעמים שדיבר עם נתניהו בעניין הפטור ממס. הוא אמר כי פעם אחת זה היה בבלפור ובפעם אחרת לפני כניסה לקבינט. לדבריו, בפגישה הראשונה שאל נתניהו האם מילצ’ן דיבר איתו ואמר כי “מדובר בחוק טוב” באופן אגבי.

בפעם השנייה, סיפר לפיד, נתניהו שאל לגבי התקדמות החוק: “אמרתי שאני חושב שזה לא יקרה והוא אמר: ‘החוק טוב’. במקור לא חשבתי שזה חוק טוב. לא הבנתי שזה חוק טוב. לא הבנתי למה אנשים עניים צריכים לשלם מיסים ואנשים עשירים לא”.

לפיד אמר בעדותו: “זה לא אופייני שראש הממשלה פונה לשר אוצר בנושא כמו פטור ממס. ייחסתי את זה לכך ששנינו מכירים את מילצ’ן. זה נושא שלא מדברים עליו ראש הממשלה ושר האוצר – זה שולי מדי. לא הבנתי למה נתניהו מדבר איתי על נושא כזה”.

לפיד לשאלת סנגורו של נתניהו, עו”ד עמית חדד, בחקירה הנגדית – משיב: “הפנייה של מילצ’ן לא הייתה שונה מאחרות”.

עו”ד חדד: “תאשר שארנון לא פנה אליך לפני שהתמנית לשר אוצר וגם לא אחרי?”

לפיד: “נכון”

עו”ד חדד: “לא חשבת שפעלת באופן פסול בפגישות עם מילצ’ן ופאקר?”

לפיד: “בוודאי שלא”.

עו”ד חדד: “לא אמרת למילצ’ן ‘תשמע אנחנו מכירים הרבה שנים זה בעייתי שנדבר על החוק'”.

לפיד: “נכון”.

לפיד: “בפגישה עם נתניהו בבלפור אני עם מחברת עם ענייני הנושאים שאנחנו צריכים לדבר עליהם”.

עו”ד חדד: “האם החוקרים ביקשו את המחברת?”

לפיד: “לא”.

עו”ד חדד: “אם היו מבקשים את המחברת לא היינו מוצאים שום זכר לשיחה בנושא הארכת הפטור עם נתניהו”.

לפיד: “נכון”.

עו”ד חדד: “אין זכר לשיחה האגבית הזאת בנושא הפטור?”.

לפיד: “נכון”.

עו”ד חדד: “אתה אומר שענית לנתניהו “לדעתי לא” כשנושא החוק עלה, ולא התכוונת לבצע פעולות בעקבות השיחה עם נתניהו”.

לפיד: “נכון”.

עו”ד חדד: “במשטרה אמרת שהוא שאל כדי לסמן וי ולהתקדם”.

לפיד: “נכון”.

השופט ללפיד: “האם נתניהו פנה אליך כדי שיוכל להגיד למילצ’ן שדיבר איתך?”.

לפיד: “בדיוק זאת הייתה התחושה. שיוכל לחזור אליו ולהגיד – דיברתי איתו”.

לפיד בתגובה על שינוי גירסאות: “כבוד השופט, כל הנושא היה שולי בזמן אמיתי, וכשמשהו שולי קשה לזכור את הפרטים”.

במהלך הדיון התפתחו חילופי האשמות בין עורך הדין חדד לראש האופוזיציה: “אתה גדול מספרי הסיפורים שהיה אצלנו, אבל אתה במשפט”, הטיח חדד. “במהלך הקריירה שלך עלו סיפורים שלך שהקשר בינם לבין המציאות לפעמים רופף. למשל, השירות הצבאי שלך”.

לפיד השיב: “שקרנים חושבים שכולם שקרנים ומושחתים חושבים שכולם מושחתים”.

עדות לפיד צפויה להימשך גם מחר, כאשר רוב הזמן הוא ייחקר על ידי עורך דינו של נתניהו, עמית חדד. ההגנה צפויה לטעון כי גם לפיד עסק בבקשה של מילצ’ן להארכת הפטור ממס, בהיותו בניגוד עניינים בשל חברותו עם איש העסקים.

במסגרת תיק 2000 לפיד צפוי להישאל על היחסים שלו עם “ידיעות אחרונות”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות