מסתמן: אישור חוק הגיוס יידחה לחורף. היום ידונו מה לענות לבג”ץ

הממשלה תדון הבוקר ב"חוק יוקרת השירות", שנועד להעלות משמעותית את שכר החיילים - ובהשלכותיו על גיוס החרדים • עיקר הדיון יעסוק במענה שייתנו לבג"ץ, לאחר שהארכה שנתן תפוג ביולי
חרדים 10
כ"ב סיון התשפ"ג / 11.06.2023 00:32

גורמים בכירים בממשלה מעריכים כי חקיקת ‘חוק הגיוס’ תידחה לפחות עד למושב החורף הבא.

ממכרת: כל מה שאתם צריכים לדעת על הנזק של סיגריות אלקטרוניות

לפי דיווח של יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’, הבוקר יתקיים דיון אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר במוקד – חקיקת חוק הגיוס, וגם ‘חוק יוקרת השירות’, שנועד להעלות משמעותית את שכר החיילים, ובעיקר לדון במענה שיש לתת לבג”ץ לקראת סיום הארכה שהעניק למדינה למענה על גיוס החרדים.

חוק הגיוס מלווה את הממשלות כבר שנים ארוכות, כאשר הממשלות מחוקקות חוקים שונים – ובג”ץ פוסל אותם.

אחת מהמשימות המרכזיות של הממשלה הנוכחית היא להוריד את הסוגיה הנפיצה מסדר היום הישראלי – אך מי שדוחפים לחקיקת החוק הם החרדים, שרוצים לפתור את הנושא אחת ולתמיד, ולא להישאר במוקד הביקורת.

בהסכמים הקואליציוניים עם החרדים נחתם כי חוק הגיוס יובא לפני תקציב המדינה- אך הדבר לא בוצע. כעת דורשים החרדים לקדם את חקיקת חוק הגיוס ולהשלימה.

מלבד זאת, על המדינה לתת תשובה לבג”ץ – שהעניק ארכה לממשלה עד לחודש יולי כדי לפתור את הסוגיה. במידה ובג”ץ לא יעניק ארכה נוספת, תוקפו של החוק הקיים יפוג ולמעשה יחייב את כולם בגיוס.

הבוקר יקיימו בכירי הממשלה דיון וינסו לגבש פתרונות.

לגבי התשובה לבג”ץ, הממשלה תוכל להעביר החלטת ממשלה ראשונית, או להציג תסקיר חוק או להעביר את החוק בקריאה ראשונה. בכך תוכיח לבית המשפט כי היא מטפלת בסוגיה וזקוקה לארכה נוספת.

החרדים דורשים להעביר חוק שבניגוד לעבר יהיה נטול יעדי גיוס, כך שלא יקבע כמות מדויקת לגיוס חרדים. כמו כן, הם דורשים שהחוק יהיה ללא סנקציות – והשאלה היא אם בג”ץ יאשר חוק כזה.

נוסף על כך, הם ידונו שוב ב”חוק יוקרת השירות”, שנועד להעלות משמעותית את שכר החיילים ובכך לנסות להפחית את הביקורת על אי־גיוס החרדים.

שר הביטחון דוחף בנחישות לחוקק את החוק, אך יש מחלוקת גם בין אנשי האוצר לאנשי משרד הביטחון.

סוגיה נוספת שעליה ידונו הבכירים היא הורדת גיל הפטור. באוצר מבקשים להוריד אותו כמה שניתן, אך במערכת הביטחון מאמינים כי הדבר ייצור מצב לא שוויוני עבור המשרתים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות