הוראה מפתיעה של הפוסק: אין ראוי לנסוע לים בערב שבת זו!

הגאון רבי יצחק זילברשטיין בהוראה מפתיעה לאברכים ובחורי הישיבות: אין ראוי לנסוע לים ביום שישי זה, ערב שבת פרשת שלח, שיוצא בתאריך כ' סיון •  ומה הסיבה? התשובה בפנים
יוסף גרינבוים
כ' סיון התשפ"ג / 09.06.2023 00:58

אברכים ובחורי ישיבות רבים נוהגים לנצל את ימי שישי הארוכים של חודשי הקיץ בנסיעה לחופי הים.

אלא שהוראה נחוצה לערב שבת פרשת שלח, המתפרסמת בקו ‘שיח יצחק’, מתורתו של חבר ‘המועצת’ של ‘דגל’ הגאון רבי יצחק זילברשטיין, מבהירה כי לדעתו אין ראוי לנסוע לים ביום שישי זה, ערב שבת קודש פרשת שלח, החל ב- כ’ סיון.

הפסוק, המכהן כרבה של רמת אלחנן בבני ברק, מסביר כי רבינו תם תיקן יום זה כיום תענית וסליחה וכפרה, על הצרות הנוראות שהתרגשו על עם ישראל ביום זה, כאשר בשנת ד’ אלפים תתקל”א הייתה עלילת דם הראשונה בהיסטוריה, ונהרגו על קידוש השם ל”א יהודים קדושים וטהורים – ואז תיקן ר”ת את היום הזה לדורי דורות כיום תענית (לקריאת הסיפור המלא ניתן לראות בספר ‘עמק הבכא’ לרבי יוסף הכהן.

כמו כן בהקדמת ספר ‘מגילה עפה’ מובא מרבינו הש”ך שחידש את הצום הזה לאחר פרעות ת”ח ות”ט, וכתב שביום זה הוכפלו הצרות לעם ישראל, וכל מיני חולאים רעים.

גם ב’מגן אברהם’ (סימן תקפ ס”ק ט) הובא שנוהגים להתענות בכ’ סיון בכל מלכות פולין, ואמנם ה’משנה ברורה’ כותב שכיום התענית הזו אינה קבועה, ורק יחידים מתענים, וכמעט נשתכח מנהג צום זה ורק קהילות אחדות אומרים סליחות בו ביום.

אך מכל מקום, פסק חבר ‘המועצת’, כי ביום זה בוודאי שאין ראוי לנסוע לטיולים, ואף הורה בעבר לתלמודי תורה ובתי ספר להקדים או לאחר טיולים שנתיים שנקבעו ליום זה.

כמו כן, בשנה זו ביקש לפרסם כי לדעתו אין ראוי לנסוע לים ביום שישי, שכן בכך מראים ששוכחים מהצרות שנעשו לעם ישראל באותו דור.

בסיום הדברים התבטא ואמר: “שיהיו בים התלמוד, ואם רוצים מים בדווקא שילכו לטבול במקווה לכבוד שבת קודש…”

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברוך המחדש חידושים
    09/06/2023 07:16
    מיכי
  1. עמוד ההוראה בפסקים מחודשים…
    יכולים הצדיקים הקדושים המבלים בין בכל יום שישי להצטרף לדוכני התפילין של חבד ולהעיח תפילין ליהודים.
    מענין מה דעת העמוד הוראה בזה?

  2. מה כל כך מפתיע.
    09/06/2023 08:58
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. ידוע מאוד, אצלינו נהגו ביום זה. שלא מחתנים