נתניהו: העברנו מסר ברור למצרים, מצפים שהחקירה תהיה יסודית

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "התקרית בגבול מצרים היא חמורה וחריגה, והיא תיבדק עד תום" • "אנחנו נפיק את כל המסקנות הנדרשות ביחס לפעולותינו לאורך הגדר בגבול ישראל - מצרים"
אריה ריבקינד
ט"ו סיון התשפ"ג / 04.06.2023 14:35

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) בהתייחסות לרצח שלושת חיילי צה”ל הי”ד אתמול בפיגוע ירי שביצע שוטר מצרים בגבול ישראל-מצרים.

נתניהו אמר כי ישראל העבירה “מסר ברור למצרים” שלפיו הוא מצפה שהחקירה המשותפת תהיה ממצה ויסודית.

“בשם ממשלת ישראל, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחות חיילי צה”ל שנפלו אתמול בגבול מצרים: סמל ליה בן נון ז”ל מראשון לציון, סמל ראשון אורי יצחק אילוז מצפת ז”ל וסמל ראשון אוהד דהן ז”ל מאופקים. ליבנו, לב העם כולו, עם המשפחות היקרות, שעולמן חרב. כולנו איתן, ביגונן העמוק.

“התקרית בגבול מצרים היא חמורה וחריגה, והיא תבדק עד תום. ישראל העבירה מסר ברור לממשלת מצרים: אנחנו מצפים שהחקירה המשותפת תהיה ממצה ותהיה יסודית. זה חלק משיתוף הפעולה הביטחוני החשוב בינינו, שמתקיים לטובת שתי המדינות במשך שנים. אנחנו נפיק את כל המסקנות הנדרשות ביחס לפעולותינו לאורך הגדר בגבול הדרום, בגבול ישראל – מצרים”.

נתניהו ציין, כי “הגדר הזו, שנבנתה בשנת 2013, בלמה את השיטפון של המסתננים הבלתי חוקיים לישראל. אבל עדיין יש בה הברחות, ויש גם ניסיונות מעת לעת של מחבלים לחצות את הגדר ולפגוע בכוחותינו. אנחנו נרענן את הנהלים, את שיטות הפעולה וגם את האמצעים, כדי לצמצם עד למינימום את ההברחות וכדי להבטיח שפיגועים טראגיים כאלה לא יישנו”.

על איראן, אמר ראש הממשלה: “איראן ממשיכה לשקר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – סבא”א. הכניעה של סבא”א ללחץ האיראני, היא כתם שחור על התנהלותה. אנחנו חשפנו מידע לעולם, שהבאנו לישראל את ארכיון הגרעין הסודי של איראן לפני חמש שנים. מידע שהוכיח חד משמעית שאיראן מפרה את הסכמי הפיקוח ושהיא פועלת בתחום הגרעין למטרות צבאיות ולא למטרות אזרחיות תמימות.

“התירוצים שאיראן סיפקה בשנים שחלפו מאז, להימצאות חומר גרעיני במקומות אסורים, התירוצים האלה לא רק שאינם מהימנים, הם אפילו אינם אפשריים מבחינה טכנית. ההתנהלות הרפה של סבא”א מול תירוצים כושלים אלה, מעבירה מסר לשליטי איראן שהם אינם נדרשים לשלם מחיר כלשהו על הפרותיהם ושהם יכולים להמשיך להונות את הקהילה הבינלאומית בניסיונות שלהם להשיג נשק גרעיני”.

הוא הדגיש: “אם הסוכנות לאנרגיה אטומית תהפוך לארגון פוליטי, אין שם משמעות לפעילות הפיקוח שלה באיראן, וגם לא תהיה שם משמעות לדוחות שהיא מפיקה על הפעילות הגרעינית של איראן. בכל מקרה, ישראל תחת הנהגתנו, אינה עומדת מנגד. אנחנו עומדים על עמדתינו בתקיפות הן בפומבי והן בחדרים סגורים”.

על היחיסים עם ארה”ב אמר: “הברית שלנו עם ארה”ב איתנה מתמיד. שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני בין ישראל וארה”ב הוא בשיא של כל הזמנים.

“ביום שישי חזרו בשליחותי, השר רון דרמר וראש המל”ל צחי הנגבי, מביקור חשוב בארה”ב, בו דנו בהרחבה בנושא איראן ובנושאים אחרים שהם חשובים לביטחון הלאומי שלנו. הביקור הזה בא בהמשך לשיחותיי עם הנשיא ביידן, מזכיר המדינה בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן, ראש ה-CIA ברנס, וכמובן התרגילים המשותפים של צה”ל וצבא ארה”ב.

“עם הקמת הממשלה הצבתי את המשך המאבק בגרעין האיראני, ואת המאמץ להרחיב את מעגל השלום, כשני יעדים מרכזיים של הממשלה. אני מבקש לומר לכם אזרחי ישראל, גם אם לא הכל ידוע לציבור, אנו פועלים במרץ, בשיטתיות ובעקביות, כדי להשיג ולקדם את שני היעדים האלו”.

הלוויותיהם של שלושת הלוחמים שנהרגו בתקרית בגבול – ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן – יתקיימו אחר הצהריים בראשון לציון, בצפת ובאופקים.

ב’כאן חדשות’ דווח כי בכיר מצרי הגיע אתמול לזירת התקרית בגבול ישראל ונפגש עם בכירים בצה”ל. הבכיר הגיע לזירה שבה נהרגו שני לוחמי גדוד ברדלס, סמל ליה בן נון וסמ”ר אורי יצחק אילוז הי”ד. הבכיר המצרי שוחח בשטח עם מפקד אוגדה 80 תא”ל יצחק כהן ואלוף פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו כחלק מהתחקיר המשותף שעורכים בצה”ל ובצבא מצרים על חדירת המחבל – שוטר מצרי.

במערכת הביטחון משוכנעים שהמחבל יצא לפיגוע אחרי שעבר הקצנה דתית, בין השאר בגלל ספר קוראן שנמצא בתיקו. המחבל עזב את עמדת השמירה שלו כשבתיקו קוראן, סכין קומנדו, שש מחסניות ואוכל. העובדה שהגיע עם נשק וכמות תחמושת רבה, כך אומרים גורמי ביטחון, מצביעים שאת הפיגוע תכנן מראש.

המחבל הכיר את פתח החירום בגדר, שהיה סגור באזיקון פלסטיק, וממנו הגיע לעמדת לוחמי ברדלס שנמצאת כ-150 מטרים משם מבלי שהתגלה על ידי התצפיות, ומבלי שהופעלה התראה בגדר, ומבלי שלוחמים בגזרה הבחינו בו.

בפתח החירום בגדר הגבול, ממנו חדר המחבל לישראל, אין תלתלית והוא קשור באזיקונים בצידו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות