עשרות אלפים הזיעו בחושך: למה חברת החשמל מתנערת מאחריות?

עדויות קשות: עשרות אלפי חרדים נותרו ללא חשמל בשרב הכבד - ונאלצו לסעוד את סעודת ליל שבת בחשיכה • במודיעין עלית תושבים עם תינוקות סבלו כל השבת ללא חשמל • מקלב: "ניהול משק החשמל חייב לקחת בחשבון גם את ימי שישי" • מנכ"ל חברת החשמל מסביר מי אשם
יוני גרין
ט"ו סיון התשפ"ג / 04.06.2023 13:08

ברקע החום הכבד בערב שבת: חברת החשמל ביצעה ביום שישי הפסקות חשמל יזומות בשל ירידה ברזרבת החשמל. כך מצאו עצמם עשרות אלפי אנשים – בעיקר בריכוזים חרדיים – ללא חשמל בשרב הכבד, ולא קיבלו מענה מהחברה שמספקת את החשמל לביתם.

ממכרת: כל מה שאתם צריכים לדעת על הנזק של סיגריות אלקטרוניות

תושבים רבים בבני ברק, מודיעין עלית, שכונות חרדיות בקרית מלאכי ועוד דיווחו כי לא היה חשמל בביתם – וכי הם נאלצו לסעוד את סעודות השבת בחושך, בחום הכבד. בבני ברק לא תוקנו התקלות על אף הוראת רבני העיר כי צוות חברת החשמל יכול לטפל בכל גם בשבת.

“הייתי בבני ברק בשבת שבע ברכות של אחיין שלי”, מספרת ירושלמית שהתארחה השבת בעיר התורה והחסידות. “מצאו לנו דירה גדולה, יפה ונקיה – לי ולעוד שתי אחיותי. מגיעים בשמחה וששון מירושלים וכרמיאל הנעימות לבני ברק הלוהטת והדביקה ומסתבר שגם פה הפסקה יזומה. אין חשמל, אין מזגנים. אין כלום. שכנים מתוקים ממש הבריקו עם רעיון גאוני: להעביר כבל משכנים עם גנרטור ולהדליק כל מזגן בכל חדר, כך שכאשר יחזור החשמל המזגנים ידלקו.

“יצאנו לתפילה ולאכול באולם, ברוך השם שם היה חשמל. חזרנו באחת וחצי לדירה – כל בני ברק הבניינים חשוכים ומשאית ענקית של חברת החשמל מנסים להחזיר את החשמל. אין שום זעקות ‘שאבעס’. רק משפחות-משפחות נוטפות מים ומייחלים כבר לישועה. בשתיים וחצי החשמל חזר. אין לי מושג איך כולם הסתדרו עד לשעה הזו בלי חשמל, באמת הזיה. בלי פלטה בלי מקרר, בלי כלום. אבל מאד מסקרן אותי אם יזמו גם בהרצליה או בכפר סבא”.

גם בפתח תקווה היו שכונות שלמות בלי חשמל. “באמת הכי כאב הלב על אנשים שעשו שמחות, שבע ברכות, בר מצוות. משקיעים כל כך הרבה וכזה סיוט”, אומרת תושבת העיר.

באזור מודיעין עילית הודיעו כי בעקבות שריפה באיזור צומת שילת, נשרף שנאי שמוליך חשמל לאזור, וכי התקלה תתוקן עד השעה 19:30 בערב שבת.

למרות שבחלקים גדולים מהעיר אכן שב החשמל, היו רחובות לא מעטים בהם לא היה חשמל כל השבת. “ברחוב חזון איש היינו כל השבת בלי חשמל. בושה וחרפה שבת שלמה בלי חשמל עם תינוק בן שלושה חודשים. פשוט מטורף!”, סיפר תושב העיר. “”דיברנו עם חברת החשמל ואמרו שלא ידעו על התקלה”.

אחרים התלוננו: “אנחנו עם תינוק בן חודשיים”,  “גם אני עם קטנה בת 4 חדשים ועוד כמה קטנים בבית, באמת סיוט”.
תושב אחר סיפר: “אני מרחוב רשב”א. התקשרתי, הם אמרו שלא ידעו בכלל שלא היה פה חשמל בשבת כי לא דיווחו… נשמע מוזר ולא אמין שלא ידעו”. בחלק אחר של העיר העיד תושב במוצ”ש: “ברחוב משך חכמה גם לחלק לא היה כל השבת, לי עדיין אין”.

בעקבות מזג אוויר לוהט במיוחד, פרצו ביום שישי שריפות במספר מוקדים באזור התעשייה בקרית מלאכי מה שהיווה סכנה לעסקים ולתחנת דלק סמוכה. בעקבות כך, בליל שבת כארבעים דקות אחרי הדלקת נרות פסק החשמל בכל השכונות החדשות – פס חב”ד, כרמי הנדיב, המחנה – ואלפי תושבי העיר נאלצו לסעוד את סעודת השבת ללא אור ולהעביר את אחד הימים החמים בשנה ללא מזגן.

החשמל חזר לסירוגין, עלה וירד, כך לאורך כל הלילה עד השעה שלוש-ארבע לפנות בוקר, דבר שגרם עגמת נפש עצומה.

תושבים רבים הביעו תסכול וזעם מהעדר תשתיות חשמל נאותות בשכונות החדשות. “זה כבר נהיה פשוט בלתי נסבל לחיות כאן. אנחנו מרגישים כמו במדינת עולם שלישי. כמות ההפסקות חשמל והאורך שלהם, הם בלתי נסבלים”.

מנכ”ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, שוחח הבוקר (ראשון) עם ניסים משעל וענת דוידוב ברדיו 103FM, וטען כי מי שאשמה במחדל היא חברת ‘נוגה’, שמפעילה את יצירת החשמל.

“כל הטענות מוצדקות”, אמר שפיגלר בתחילת שיחתם. “אבל הסיפור הוא מאוד מאוד פשוט. חברת החשמל היא בעצם קבלן הביצוע כתוצאה מהרפורמה של חברת נוגה, שבעבר נקראה החברה לניהול המערכת. הם נותנים לנו הנחיות להפעיל תחנות לייצור חשמל, בעצם יחידות כוח לייצור חשמל, מתי, כמה ובאיזה היקף, מבחינת עוצמת הייצור”.

הוא סיפר: “היו לנו שתי יחידות שלא התבקשנו להפעיל אותן. אחת באורות רבין בחדרה, בהיקף של כ־370 מגה ואט, ואחת ברוטנברג באשקלון בהיקף של 575 מגה ואט. אילו שתיהן היו עובדות לא הייתה…”.

בהמשך, חזר שפיגלר ואמר: “שתי יחידות ייצור חשמל לא הופעלו כי לא קיבלנו את ההנחיה להפעיל אותן. אני לא מפעיל את מה שאני רוצה, כשאני רוצה. מרגע שהייתה הרפורמה, הוסיפו עוד חברה, בירוקרטיה, רגולציה, ניירת”.

מנכ”ל החברה ציין, כי כדי להפעיל יחידה צריך לקבל אישור מחברת נוגה: “יש לכל אחד מאיתנו דין ודיין, אבל יש גם סמכויות שמעוגנות בחוק. חברת החשמל מפעילה תחנות כוח בהתאם למה שמנחים אותה. החברה מזמן לא מונופול. היום היא מייצרת כ־50 אחוז מהחשמל בארץ בלבד. אחרי שנמכור את התחנה הנוספת, אנחנו נרד לסדר גודל של כ־33 אחוז מייצור החשמל. אנחנו בעד תחרות, רוצים תחרות. בהיבט הזה של תחרות, הרפורמה הייתה טובה, אבל בהיבטים אחרים היא יצרה עוד רגולציה, עוד בירוקרטיה ועוד חסמים”.

כשנשאל האם ההפסקות היזומות הינן רק פרומו להפסקות רבות בהמשך הקיץ – השיב שפיגלר: “אני מקווה מאוד שנלמד ממה שהיה ביום שישי ולא נחזור על טעויות. חברת החשמל בסוף היא גורם מבצע, ואנחנו מקבלים הנחיות. אגב, לצערי הרב, כי בעבר זה לא היה ככה”.

“איפה האחריות של חברת החשמל?”, נשאל שפיגלר.

הוא ענה: “בזה שאנחנו נבצע את מה שמוטל עלינו, ושלא נגיע למצב שאנחנו יכולים לייצר חשמל ולא נייצר אותו. אנחנו עושים את הכול כדי שאלה יהיו פני הדברים. לפני הרפורמה, בחברת החשמל הייתה יחידה שהעריכה את החשמל שיידרש גם בימי קיצון. פשוט הוציאו את זה מחברת החשמל, הקימו חברה חדשה בשם נגה, ואת השאר אנחנו רואים מדי יום ביומו”.

סגן השר אורי מקלב אמר הבוקר בכניסה לישיבת הממשלה: “ניהול משק החשמל חייב להיעשות בצורה מחושבת, לצערנו עשרות אלפי משפחות סבלו השבת, לא יכלו להכין אוכל, חלות בתנור לא נאפו, ניהול משק החשמל חייב לקחת בחשבון גם את ימי שישי בהם מזג האוויר אביך בכדי לא להגיע למצב בו יהיו הפסקות חשמל יזומות בערב שבת וחג”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בכיתם על חברת החשמל
    05/06/2023 06:23
    אבי
  1. אוי,אוי,
    בכיתם על אוכלי חינם?
    בכיתם חשמל חינם?
    בכיתם על מונופול ?
    היום תיבכו על מה שנהרס ויש עוד המון בדרך

  2. אענה רק על הכותרת
    05/06/2023 07:59
    משה
  3. חמה הם מתנערים מאחריות? כי זה מה שהם עושים כבר עשרות שנים על חשבון משלם המיסים