3 לוחמי צה”ל נרצחו בגבול מצרים: המחבל נכנס במעבר חירום

הלוחמים ‏אורי יצחק אילוז מצפת וליה בן נון מראשל"צ הי"ד, נורו למוות בידי שוטר מצרי, לאחר סיכול הברחת סמים בגבול המצרי • מאוחר יותר, בהיתקלות שבה חוסל המחבל, נהרג הלוחם אוהד דהן הי"ד מאופקים • כל הפרטים על חקירת התקרית הקשה בגבול - והשאלות הקשות
חיים טוויל
י"ד סיון התשפ"ג / 03.06.2023 20:35

לוחם ‏צה”ל אורי יצחק אילוז הי”ד ולוחמת צה”ל ליה בן נון הי”ד, נרצחו בליל שבת בידי שוטר מצרי, שעות לאחר שכוחות צה”ל סיכלו הברחת סמים בשווי מיליון וחצי שקלים באזור הר חריף בגבול מצרים.

מאוחר יותר היתה היתקלות נוספת עם המחבל שבה נהרג חייל צה”ל שלישי, אוהד דהן הי”ד. בתקרית זו חוסל המחבל.

לוחמת צה”ל ליה בן נון הי”ד, בת 19 מראשון לציון והלוחם אורי יצחק אילוז בן 20 הי”ד מצפת – לוחמים מגדוד ברדלס, נהרגו בגבול מצרים, באזור שבו כמה שעות לפני כן סוכלה הברחת סמים.

כמה שעות לאחר מכן זוהה המחבל – שוטר מצרי – בשטח ישראל, ולוחמי צה”ל חיסלו אותו.

בתקרית הזו נהרג לוחם מגדוד קרקל, סמל ראשון אוהד דהן הי”ד, בן 20 מאופקים. דהן נורה בחילופי אש שהסתיימו בחיסול המחבל.

המחבל אותר על-ידי רחפן קילומטר וחצי לתוך שטח ישראל. בצה”ל מתחקרים אם מזג האוויר פגע במערכת ההתרעה של הגדר.

על המחבל נמצאו אמצעי לחימה וספר קוראן.

מהתחקיר הצבאי עולה, כי המחבל עבר דרך מעבר בגדר שקיים בתיאום בין צה”ל לצבא המצרי ומשמש כשער לוגיסטי. שני הלוחמים לא הספיקו לראות אותו לפני שפתח בירי והרג אותם.

מפרטי התחקיר הראשוני שביצעו בצה”ל עולה, כי בשעה 02:30 לפנות בוקר התרחשה הברחת סמים, שלושה ק”מ מעמדת צה”ל שנפרסה לצורך סיכולה. ההברחה סוכלה בהצלחה באזור השעה 03:00 לפנות בוקר. בשעה 04:15 בוצעה בדיקת קשר עם הכוח – והם היו בסדר.

בשעה 09:15 בבוקר הגיעה מפקדת המחלקה לעמדה  והיא זיהתה את הלוחמים ללא רוח חיים, כשפצעי ירי על גופם –  והכריזה כי היה פיגוע.

בזמן הסריקות שבוצעו באמצעות רחפן, הלוחמים זיהו דמות חשודה ק”מ וחצי אל תוך שטח ישראל. בשלב זה מפקדי החטיבה והאוגדה החלו לצמצם תנועה למרחב ואז התרחשה היתקלות ראשונה, בה נהרג לוחם מחפ”ק חטיבה, סמ”ר אוהד דהן.

בהיתקלות שנייה סמוך למקום חוסל המחבל וגשש נפצע קל.

בצה”ל בודקים על חדירת המחבל לשטח ישראל – האם הייתה תקלה טכנית במערכת המכשול הביטחוני שלא התריעה ובתצפיות.

לדברי דובר צה”ל, יש בגדר הגבול מעברי חירום ונבדק אם המחבל חדר ממעבר קטן וייעודי, שנועד לאפשר ללוחמים לעבור לצד השני. בתחקיר עלה כי הוא לא טיפס על הגדר, אלא הצליח לעבור ממעבר חירום כשהוא פעל לבדו.

הרמטכ”ל הרצי הלוי קיים הערכת מצב בחטיבה המרחבית פארן ותחקר במקום את השתלשלות האירועים לאורך היום, יחד עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, מפקד אוגדה 80, תת-אלוף איציק כהן, וראש חטיבת תבל, תת-אלוף אפי דפרין.

הלוי אמר: “מדובר באירוע קשה, במהלכו נפלו שני לוחמים ולוחמת צה”ל, מטובי בנינו ובנותינו בפעילות מבצעית לשמירה על הביטחון בגבול מצרים. בסיומם של חילופי אש, בהם חתרו לוחמי צה”ל למגע, המחבל נהרג.

“האירוע מתרחש בגבול בו מתבצעות פעילויות מבצעיות מדי לילה. אנו מתחקרים את האירוע בצורה יסודית ומעמיקה, יחד עם צבא מצרים, ונפיק את הלקחים הנדרשים. הלוחמים והלוחמות מילאו את תפקידם ומנעו בפעילותם פגיעה נוספת בכוחות ובעורף הישראלי. מבקש מכאן לחזק את המשפחות על האובדן”.

מדובר צה”ל נמסר על נפילתו של סמ”ר אוהד דהן הי”ד:  “במהלך סריקות אחר המחבל שהרג את ליה בן נון ז”ל ולוחם צה”ל נוסף, זיהה כוח צה”ל את המחבל בשטח ישראל, במקום התפתחו חילופי אש. סמ”ר אוהד דהן, לוחם חי”ר גבולות בגדוד ברדלס, נהרג במהלך חילופי האש עם המחבל. הלוחמים והמפקדים בכוח חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל”.

מעיריית אופקים נמסר: “אופקים כולה אבלה וכואבת את נפילתו של לוחם צה”ל, סמ”ר אוהד דהן ז”ל, תושב העיר, במהלך חילופי אש בגבול מצרים. אוהד היקר פעל באומץ לב לאתר את המחבל המצרי שהרג שני לוחמים, לחתור למגע ולחסל אותו. עם קבלת הבשורה המרה יצאו צוותים מטעם המחלקה לשירותים קהילתיים ומינהל החינוך לבית המשפחה, והם עומדים לרשותה ככל שיידרש בשעות קשות אלו. בשם כל תושבי העיר אנו שולחים תנחומים להורים, איתן ואירה, לאחים להב ושוהם, ולכל בני המשפחה. יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים”.

חברתו של סמ”ר אוהד דהן אמרה לחדשות 13: “הוא גיבור. לכל מקום שהגיע הוא רצה להיות בטופ. הוא חתר למגע בשביל להרוג את המחבל ונהרג. גיבור ישראל. היה חייל מצחיק שתמיד עזר לכולם”.

חברתה למחלקה של ליה בן נון אמרה לחדשות 13: “היא הייתה ילדה עם אנרגיות, עם החיוך הכי יפה שיש ותמיד שמה את חברים שלה לפניה. לא אשכח מלאך כמוה”.

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה המצרי, רב-אלוף מוחמד אחמד זכי, שוחחו הערב בעקבות פיגוע הירי הקשה. השר גלנט הביע את הערכתו למחויבות שר ההגנה המצרי לחקירה משותפת של פרטי האירוע החמור, והדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בחקירת הפיגוע למניעת מקרים נוספים בעתיד.

שר הביטחון גלנט אמר לשר ההגנה המצרי כי מערכת היחסים בין ישראל למצרים חשובה מאוד לשתי המדינות, וכי על שני הצדדים לוודא שהאירוע הקשה לא יפגע במערכת היחסים הביטחוניים הטובה בין המדינות. בסיום השיחה, השניים סיכמו להמשיך את הקשר הישיר ביניהם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר במוצאי שבת: “שבת כה עצובה. נחרדנו מהידיעה על נפילתם של לוחמת ושני לוחמי צה”ל בתקריות הבוקר בגבול מצרים. אין מילים שיתארו את הכאב והאובדן. יחד עם העם כולו, אני שולח תנחומים כנים למשפחותיהם ומשתתף באבלן בשעה קשה זו. ננצור את זכרם ונמשיך להגן על גבולותינו בנחישות”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ”האירוע הקטלני בגבול מצרים במהלך השבת הוא חמור וחריג ויבדק עד תום. אני מבקש לשבח את כוחותינו שחתרו למגע וחיסלו את המחבל. יחד עם כל עם ישראל אני מבקש להשתתף בצער המשפחות של סמל ליה בן נון ז”ל, סמ”ר אוהד דהן ז”ל, והלוחם הנוסף ששמו טרם הותר לפרסום, ולאחל החלמה לפצועים. ליבנו עם המשפחות ביגונם העומק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות