הפרשן עמית סגל: כל הממשלות נכשלו במשימה הזו עם החרדים

חרדים 10
|
י"ג סיון התשפ"ג / 02.06.2023 11:18
עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, התייחס בטורו השבועי ב’ידיעות אחרונות’ לסוגיית שילובם של המגזר החרדי בשוק העבודה וטען כי זו משימה שכל ממשלות ישראל נכשלו בה  • “שר האוצר תולה תקוות בהורדת גיל הפטור ל־22”

עמית סגל, הפרשן הפוליטי ה בכיר של חדשות 12, מתייחס הבוקר (שישי) בטורו השבועי ב’ידיעות האחרונות’ למשימה שכל ממשלות ישראל נכשלו בה: כניסתו של המגזר החרדי לשוק העבודה.

“בדיחת בזוקה נושנה, עוד מימי טרום האינטרנט, שאלה מה ההפך מבינה מלאכותית והשיבה: טמטום טבעי”, פותח סגל את טורו, “השבוע, בעודו נמנע בפעם המי-יודע-כמה מנאום בכנסת על הרפורמה המשפטית, הפליג נתניהו בשבחיה של הטכנולוגיה שעתידה לשנות את העולם. המטרה שלו היא להציב את ישראל בין חמשת המקומות הראשונים בעולם, כפי שקרה לפני עשור בסייבר.

“המפתח, כמו תמיד, הוא הצבא: בתעשיית ההייטק מגדירים את יחידת הענק 8200 כ’אוניברסיטה טובה מאוד במונחים בינלאומיים’, וחומר הלימוד בה משתנה בהדרגה. כפי שיוצאי פרויקט הלביא הזניקו את תעשיית ההייטק המקומית וכפי שיוצאי חיל המודיעין אחראים לאקזיטים הגדולים, מאמ”ן אמורה לצאת גם בשורת הבינה המלאכותית”.

סגל מציין, כי בזכות הטכנולוגיה הזו, מדינת ישראל מצליחה להתמודד עם בעיות ביטחוניות רבות. “הטכנולוגיה, שקצה הנגלה נראה כשעשוע חביב של שיחות על החיים עם מנוע חיפוש, שימשה תפקיד מכריע בחיסולם של שלושת בכירי הג’יהאד האיסלמי. בעולם המודיעין הישן לארגון טרור היו סודות, ואפשר היה לחלץ אותם באמצעות סוכנים על הקרקע, פטריוטים שלך או בוגדים שלהם. אחר כך הגיע הסיגינט, שאיפשר לצותת ולאסוף מידע מרחוק. השלב הבא הוא מודיעין שמתבסס על המוני מידע גלוי. למשל, הוא מנתח מיליוני פיסות מידע על רצועת עזה ומאפשר להבין אילו מקומות יכולים לשמש כדירות מסתור. כלי חסר פנים, חסר פניות ועתיר עוצמה הוא שסייע לשלוח את השלושה בו זמנית לעולם שכולו טוב”.

מנגד, סגל סובר כי למרות ההצלחה הטכנולוגית, מדינת ישראל עדיין לא מצאה פתרון לבעיית שילובם של החברה החרדית בשוק העבודה.

“אחת הבעיות המציקות ביותר לחברה הישראלית היא שילוב החרדים בשוק העבודה. ממשלת נתניהו, כממשלות אחרות, נכשלו במשימה הזו. שלא כממשלות אחרות, נטולות חרדים, בזו הנוכחית מוטחת האשמה של עידוד אי העבודה באמצעות קצבאות אברכים והוספת תקציבים למוסדות ללא לימודי ליבה, שלא לדבר על חוק הפטור מגיוס”.

לדבריו, הממשלה הנוכחית לא תצליח להתמודד עם האתגר. “שר האוצר תולה תקוות בהורדת גיל הפטור ל־22, שישלח את החרדים לעבוד ומשם, בהנדסה לאחור, גם אל הצבא ואל הליבה. נתניהו תולה תקוות דווקא בלימודי ליבה אינטרנטיים, בחינם, לכל אזרחי ישראל. מתמטיקה ואנגלית ברשת, בלי לכפות על המוסדות להשתנות. קורסים ברמה של בגרות יוצעו חינם, כולל על גבי אינטרנט כשר”.

אולם, לדברי סגל, הבעיה של הכנסת החרדים לשוק העבודה תתגמד לעומת העולמית של הוצאת רוב האנושות ממעגל העבודה. “הבעיה הישראלית החריפה של הכנסת החרדים למעגל העבודה עוד עלולה להתגמד לעומת בעיה עולמית עצומה של הוצאת רוב האנושות ממעגל העבודה. צוות של 300 מומחים הגיש לא מזמן מסמך לצמרת קבלת ההחלטות במדינה. הוא חוזה שבתוך תקופה קצרה בהרבה מהמקובל לחשוב, פחות מעשור, תתייתר כמעט לחלוטין עבודתם של כמעט כל רואי החשבון, חלק מהרופאים ורוב עורכי הדין.

“מי יודע, אולי ב-2037 יוותר בעולם כולו רק קומץ עורכי דין בני אנוש מקשישים, באולם 315 של בית המשפט המחוזי בירושלים, ממשיכים להתכתש על עוד גילוי מסמכים בתיקי האלפים”.