איך ייתכן שמקרב אנשים מוסריים כל-כך יוצא גל עכור כזה של שנאה?

מי שעומד מהצד לנוכח ההסתה הפרועה הזאת, ובמיוחד מי שתומך בה בגלוי או בסתר, לפחות אל ישלה את עצמו שהוא מוסרי ואוהב אדם • זו גזענות מכוערת לכל דבר ושנאת האחר. שום תירוצים וצידוקים לא יכסו את החרפה הזאת
הרב מנחם ברוד
י"ג סיון התשפ"ג / 02.06.2023 08:00

לאורך כל ההיסטוריה היהודית חווינו על בשרנו את תוצאותיה המרות של הסתה. היו תקופות שיהודים חיו בשלום וביחסי שכנות טובים עם הגויים, כיבדו זה את זה וסייעו זה לזה. ופתאום הופיע גורם כלשהו והחל להתסיס וללבות שנאה נגד היהודים.

הניסיון המר הוכיח שקל מאוד להפוך יחסי ידידות ושכנות למשטמה יוקדת.

למרבה הצער אנחנו רואים איך זה קורה עכשיו לנגד עינינו. ההתפרצות המכוערת של גל השנאה כנגד החרדים והדתיים איננה מקרית. היא נבנתה במהלך מתוכנן ומכוּון של מטה המאבק נגד הממשלה. אחרי הכניסה לשיחות הידברות בנושא הרפורמה המשפטית חיפש המטה המשומן הזה סוס חדש לרכוב עליו, והחליט להפוך את החרדים לשעיר לעזאזל.

מכונת ההסתה הזאת נהנית מתקציבי פרסום אדירים ומגיבוי תקשורתי נלהב.

ואכן, ההמון הישראלי אינו שונה מכל המון אחר. כשמסיתים ומלבים שנאה – יש ציבור גדול שנסחף אחריה. גם הוא מתחיל להאמין שהחרדים והדתיים הם מקור כל הרע, הבוזזים את קופת המדינה, הטפילים ומוצצי הדם.

הספק המכרסם

ראינו עוד לאורך ההיסטוריה שגם בני-אדם תרבותיים מאוד עלולים להשיל במהירות את קליפת התרבות ולהידרדר לשפל של שנאת אדם. מזהי תהליכים יכולים לזהות גם את התהליך הזה אצלנו.

לאורך שנים הטיפו לנו שאף-על-פי שמחבלים רוצחים אנשים נשים וילדים, אסור לשנוא את ‘כל הערבים’. הסבירו לנו שגם העובדה שערבים עומדים מאחורי עיקר הפשיעה החקלאית, גניבות רכבים ושיעור נכבד מהפריצות לבתים ולבתי עסק – אין בה להצדיק עוינות לכלל האוכלוסייה הערבית.

אבל אז אתה מביט על ההתבטאויות של אותם בני-אדם נאורים ותרבותיים כלפי הציבור החרדי וכלפי המתנחלים, וספק קטן מתחיל לכרסם בך. האוּמנם יש כאן אהבת אדם טהורה, כיבוד האחר והכרה שכל אדם הוא אדם? אם כן, איך ייתכן שמקרב האנשים המוסריים כל-כך יוצא גל עכור כזה של שנאה כלפי ציבורים שלמים?

כלי תקשורת מכובדים אינם מתביישים לתת בימה להסתה בוטה, בסגנון אנטישמי ממש. פוליטיקאים רוכבים בששון על גל השנאה הזה. עורכים המפקחים על תגובות במרשתת, והדואגים שלא לאשר או למחוק מייד כל התבטאות מסיתה נגד ערבים, מאשרים או אינם מוחקים תגובות מזעזעות, אלימות ומטורפות ממש, כלפי חרדים.

חציית כל הגבולות

אין כאן שאלה של צביעות ומוסר כפול בלבד. בני-אדם הגונים, הרואים עצמם מוסריים, לא ייתכן שיבליגו לנוכח תשפוכת כזאת של שנאת אדם. אפשר להתווכח ולדון על כל דבר, אבל פה נחצים כל הגבולות. את תוצאותיה של השנאה חשים על בשרם אלפי יהודים, שדווקא באים במגע עם הציבור הרחב.

מי שעומד מהצד לנוכח ההסתה הפרועה הזאת, ובמיוחד מי שתומך בה בגלוי או בסתר, לפחות אל ישלה את עצמו שהוא מוסרי ואוהב אדם. זו גזענות מכוערת לכל דבר ושנאת האחר. שום תירוצים וצידוקים לא יכסו את החרפה הזאת!

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הכשל הוא בהנחת היסוד שלך
    02/06/2023 12:59
    שאול א.
  1. אדם כמוך היה צריך להבין מראש: אנשים אלה אינם מוסריים.
    השאלה הזו עלתה גם לגבי נאורותם לכאורה של הגרמנים לפני השואה.
    אבל השואה הוכיחה שהם כפי המסתבר לא היו נאורים כפי שחשבו עליהם.
    כך גם במקרה זה. אדם מוסרי לא מתנהג ככה. ואם הם אלימים בצורה כזו, אזי המסקנה היא שהם אינם מוסריים.
    ולכן השאלה שלך מיותרת ושגויה.