ישראל נגד סבא”א: סגירת החקירות נגד האתר האיראני – “כניעה”

הסוכנות הבינלאומית סגרה חקירה שניהלה נגד איראן על הפרות של הסכם הגרעין - וישראל יצאה למתקפה חריפה • משרד החוץ: "ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום אינם מהימנים" • נתניהו וגלנט מאיימים: "הסכנות מתעצמות, אנו עלולים להידרש להגן על ארצנו"
חיים טוויל
י"ג סיון התשפ"ג / 01.06.2023 21:11

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – סבא”א הודיעה אמש  כי סגרה את ‘תיק מריוואן’ – תיק החקירה בעניין שרידים של אורניום שנמצאו במתקן ליד העיר אבאדה שמדרום לאיספהאן, מתקן שחשף בשעתו ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בדוח החדש של סבא”א נקבע כי איראן הגדילה את מלאי האורניום המועשר לדרגה של 60% וכעת הוא מספיק לשתי פצצות גרעיניות. הסוכנות אומרת כי קיבלה מטהרן הסברים מספקים על הימצאות חלקיקים של אורניום מועשר לדרגה של כמעט 84% במתקן התת קרקעי בפורדו.

משרד החוץ תקף הערב (חמישי) בחריפות את ההחלטה.

בהודעה שפרסם המשרד נכתב: “סגירת תיק מריוואן על ידי הסוכנות הבינ״ל לאנרגיה אטומית מטרידה מאוד. ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום, אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית. איראן ממשיכה לשקר לסבא”א ולהונות את הקהילה הבינלאומית.

“הכניעה של מנכ”ל סבא”א ושל הסוכנות הבינ״ל לאנרגיה אטומית ללחץ הפוליטי האיראני מאכזבת מאוד, בעיקר מפני שהמידע בתיק מצביע באופן בלתי משתמע לשני פנים על הפרות איראניות בוטות של הסכמי הפיקוח”.

משרד החוץ מזהיר כי “לסגירת התיק עלולות להיות השלכות מסוכנות ביותר, והיא מעבירה מסר לאיראנים כי אינם נדרשים לשלם מחיר על הפרותיהם, וכי הם יכולים להמשיך להונות את הקהילה הבינלאומית בדרכם להשגת תכנית גרעין צבאית מלאה”.

במשרד הוסיפו: “סגירת התיק באופן זה, פוגעת קשות באמינותה המקצועית של סבא”א”.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא הערב ואמר: “יש לי מסר חד וברור לאיראן והקהילה הבינלאומית – ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני”.

על רקע הדוח של סבא”א, הזהיר שר הביטחון יואב גלנט, בנאום שנשא מוקדם יותר בטקס בקריה בתל אביב: “הסכנות העומדות בפני מדינת ישראל הולכות ומתעצמות”.

לדברי שר הביטחון, “אנו עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ארצנו ובעיקר על עתידו של העם היהודי”. גלנט הוסיף: “המציאות בה אנו נמצאים מורכבת, אך ישראל וכול גופי הביטחון יידעו מה לעשות כדי להבטיח את ביטחונה של המדינה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות