לפיד הסית וסכסך: ‘מה מחבר בין הליכוד לשס ויהדות התורה?’

אריה ריבקינד
|
י"א סיון התשפ"ג / 31.05.2023 12:45
ראש האופוזיציה הציג ב’כנס אלי הורוביץ’ לכלכלה את תוכניתו לזרוק את החרדים לאופוזיציה: “הליכוד חבר למפלגות הדתיות והמשיחיות והפך אותן למה שהוא מכנה ‘השותפים הטבעיים’. מה טבעי בזה?” • “יגיע רגע, הוא לא רחוק, שבו הליכוד ייפרד מנתניהו. הוא ימצא אצלנו יד מושטת ולב פתוח”

יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף היום (רביעי), בנאום שנשא ב’כנס אלי הורוביץ’ לכלכלה, את הליכוד על חבירתו ל”גורמים קיצוניים”  ואמר כי ביום שאחרי נתניהו  צריך להקים את מה שכינה “ממשלת הרוב השפוי”.

ממכרת: כל מה שאתם צריכים לדעת על הנזק של סיגריות אלקטרוניות

לפיד אמר: “הנהגת הליכוד עומדת היום בפני בחירה היסטורית. יגיע רגע, הוא לא רחוק, שבו הליכוד ייפרד מנתניהו. ברגע הזה הוא צריך לדעת שהוא ימצא אצלנו יד מושטת ולב פתוח”.

לדבריו, “יחד עם הליכוד אנחנו יכולים ליצור הזדמנות היסטורית למה שאנחנו מכנים ‘ברית ה-75’. בשנתה ה-75 של המדינה, שבעים-וחמישה אחוז מאזרחי ישראל, מסכימים ביניהם על 75 אחוז מהנושאים. שבעים וחמישה אחוז מאזרחי המדינה הם לאומיים-ליברלים. אפילו בכנסת הנוכחית – שהיא הכנסת הקיצונית בתולדות המדינה – הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי מונים יחד 68 מנדטים. אם תוסיפו את ישראל ביתנו ומפלגת העבודה, אנחנו מגיעים ל-76 מנדטים. זו ממשלת הרוב השפוי שמדינת ישראל זקוקה לה. ברית של אנשי מרכז ימין, מרכז שמאל ומרכז. איחוד של ליברליזם ולאומיות”.

הוא הוסיף:  “הקרע הישראלי הגדול שמולו אנחנו נצבים, לא התחיל ברחוב. הוא התחיל במרחב הפוליטי: הנהגת הליכוד – המפלגה הלאומית-ליברלית הגדולה והוותיקה ביותר – עברה שינוי דרמטי. מסיבות מורכבות, חלקן אידיאולוגיות, חלקן אישיות, מנהיגי הליכוד הפנו עורף למחנה הלאומי-ליברלי. הליכוד חבר למפלגות הדתיות והמשיחיות והפך אותן למה שהוא מכנה ‘השותפים הטבעיים’.

“מה טבעי בזה? מה בדיוק הופך אותם לשותפים טבעיים? מה מחבר בין ערכי הליכוד למפלגות שמגדירות את עצמן כאנטי ציוניות כמו ש”ס ויהדות התורה? בעיקר מה מחבר אותן למפלגות אנטי ליברליות ואנטי דמוקרטיות, כמו הציונות הדתית ועוצמה יהודית?

“השותפים הטבעיים והמושתלים שלהן בליכוד לא רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית, הם רוצים מדינה יהודית קנאית ואלימה. מבחינתם, משלמי המיסים והמילואימניקים יכולים ‘ללכת לעזאזל'”.

בשלב זה עבר יו”ר יש עתיד להסתה המוכרת שלו:  “רוב מכריע של בוחרי הליכוד לא שותפים לחזון המבהיל הזה. הם חלק מהציבור הליברלי והיצרני. מצביעת הליכוד מאשדוד או מקרית מוצקין, אמא לילדים שמשרתים בצבא, היא חלק ממעמד הביניים הישראלי. היא מאמינה בתקיפות בטחונית, אבל אין לה עניין מיוחד במאחזים לא חוקיים על גבעות מבודדות. היא מסורתית, אבל יש לה אחיין גיי שהיא אוהבת ומארחת בשמחה לקידוש בשולחן השבת.

“האמא הזו לא מבינה למה מקצים מיליארדים לתלמידי ישיבות שלא משרתים בצבא ומיליארדים לכבישים עוקפים בגדה, אבל לא מושקעים משאבים בחינוך ובריאות בפריפריה? למה משקיעים את כספי המיסים שלה בדירות לחרדים ובתים למתנחלים ולילד שלה אין סיכוי לקנות דירה?”

הוא המשיך: “רק ברית ה-75 תוכל לכתוב חוקה המבוססת על מגילת העצמאות; להוביל פתרון לשאלת הגיוס והיציאה לעבודה בחברה החרדית; להתעקש על חינוך לדמוקרטיה בכל זרמי החינוך בישראל”.