מדוע יו”ר ועדת מעמד האישה לא כינסה דיון על הקיצוץ בצהרונים?

שרי רוט
|
כ"ג אלול התשע"ד / 18.09.2014 14:02
בעקבות פניה דחופה של ח”כ יעקב אשר ליו”ר ועדת החינוך עמרם מצנע לדון בקיצוץ בסבסוד הצהרונים – יתקיים דיון ביום שני • “ח”כ לביא ‘הדואגת’ לנשים החרדיות, בוחרת להתעלם” • לשכתה: “בטיפול”

ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח”כ עמרם מצנע מהתנועה, תקיים ביום שני הקרוב דיון פגרה דחוף, על הקיצוץ הצפוי בצהרונים. זאת לבקשתו של ח”כ יעקב אשר.

אחרי מבצע ‘צוק איתן’, ולקראת הגשת תקציב 2015, בחר שר האוצר יאיר לפיד להחיל את הקיצוץ הראשוני דווקא בתקציב משרד החינוך, ולצמצם באופן משמעותי את סבסוד הממשלה במסגרות הצהרונים, כשנטל התשלום הגבוה מוטל על ההורים.

מסגרות אלו, אשר פעלו ברוב מוסדות החינוך לילדי גן וכיתות א’-ג’, נועדו לספק מסגרת חינוכית ראויה לילדים, לשהות בה בזמן שהוריהם עדיין בעבודתם. סבסוד זה הנו אחד מהמלצותיה העיקריות של ועדת טרכטנברג שהוקמה לאחר המחאה החברתית.

הרעיון יושם כפתרון לאפשר שילוב בשוק העבודה לאימא במשפחה עם ילדים, ויחד עם זה, מענה חינוכי ראוי לילדים באותן שעות.

מסגרות אלו הוכיחו את קיומם כמוצלחות, ובעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות מאזורי הפריפריה בישראל.

כאמור, בשל העלות הכספית של המבצע בעזה, החליט לפיד לקצץ בסבסוד הצהרונים, דבר שפוגע באוכלוסיות המוחלשות, חלקם הגדול תושבי הדרום.

ח”כ יעקב אשר, פנה במכתב  דחוף ליו”ר ועדת החינוך, ח”כ עמרם מצנע, בבקשה לקיים דיון פגרה מהיר בנושא.

 בפנייתו כתב  אשר: “הבטחת התעסוקה למשפחות רבות עלולה לרדת כעת לטמיון, כאשר כל אימא נאלצת להתמודד בשאלה האם להמשיך לפרנס כרגיל ולהותיר את הילדים לבדם בבית, או שמהנסיבות הללו שצריכה היא לשלם על הצהרונים, אין לה כדאיות בעבודתה, ממילא תוותר היא על עבודתה ותישאר ללא הכנסה”.

אשר פנה גם ליו”ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח”כ עליזה לביא מיש עתיד, וביקש שתכנס גם היא דיון בנושא, הנוגע בעיקר לנשים המבקשות להשתלב בשוק העבודה. אך עד עכשיו, לביא לא נעתנה לדרישה.

בשל כך תקף אשר את לביא ואמר: “כחברת כנסת המניפה באופן תדיר את דגל הדאגה והשוויון לאישה בישראל, ובעיקר את שילובה בשוק העבודה, עלייך לקום ולזעוק על חוסר שוויון הזדמנויות שהמיט משרד החינוך על נשים מהפריפריה אשר שכרם הזעום לא יאפשר להם לממן עתה מסגרת לילדם, בוודאי ובוודאי אם מדובר במספר ילדים באותה משפחה, מה שישאיר אותם בבית ללא מקום עבודה”.

“כנראה”, הוסיף אשר, “שח”כ לביא ‘הדואגת’ לנשים החרדיות, בוחרת להתעלם מפגיעה זו הנעשית על ידי שרי האוצר והחינוך נציגי מפלגתה יש עתיד”.

מנגד בלשכתה של לביא, דוחים את הטענות ואומרים: “בקשתו של ח”כ אשר התקבלה והועברה לטיפול הוועדה שבודקת את הנושא מול המשרדים השונים. בהמשך, בהתאם לבירור הנושא, יתקיים דיון בוועדה”.

הם מציינים גם כי בימים אלו לביא שוהה בחו”ל, מה שהביא מטבע הדברים, לעיכוב בטיפול בבקשה.