למה השר גולדקנוף “תומך” בהצעה של בן גביר, ומדוע גפני כועס

ההצעה השנויה במחלוקת - "הציונות כערך מכריע" - של עוצמה יהודית שעלתה בישיבת הממשלה, נתקלה בהתנגדות של השרים החרדים • גם משה גפני, שלא התייצב לישיבת ראשי סיעות הקואליציה, מתנגד נחרצות • אז למה השר יצחק גולדקנופף היה היחיד שהופיע בהצעה כ"תומך"?
ט' סיון התשפ"ג / 28.05.2023 23:00

1.

חשבתם שאחרי שתקציב המדינה יאושר, השקט והשלווה יחזרו לשרור בקואליציה? ובכן, תעשו חישוב מסלול מחדש.

מתברר, שרבים הם צרות ממשלת הימין מלא-מלא, והיום התפוצץ מטען צד נוסף.

בתחתית השורה: ח”כ משה גפני, יו”ר ועדת הכספים, לא התייצב היום לישיבת ראשי סיעות הקואלציה, כמתבקש. אילוצי לו”ז, תירצו בלשכתו. אבל אם תרצו, מסתתרת סיבה נוספת מאחורי המהלך.

גפני כועס, ועוד איך.

הרקע: הצעת החלטה שמקדמת עוצמה יהודית, בסיוע הציונות הדתית – תחת הכותרת “ציונות כערך מנחה” – אשר תהווה תוספת כוח לחוק הלאום, שבפועל לא ממש נעשה בו שימוש על ידי הגורמים המשפטיים. על פי ההצעה, יתחייבו “משרדי הממשלה וכלל זרועות הממשלה, כי ערכי הציונות, כפי שהם באים לידי ביטוי בחוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, יהוו ערכים מנחים ומכריעים בעיצוב מדיניות המנהל הציבורי, מדיניות הפנים והחוץ, החקיקה והפעולות של הממשלה וכלל יחידותיה ומוסדותיה – הן בשלב עיצוב המדיניות הציבורית והן בשלב ההטמעה והביצוע של המדיניות הציבורית, בראש ובראשונה בתחומי ההתיישבות ובמתן הטבות לאלו ששירתו בצבא ובכוחות הביטחון או בשירות לאומי אזרחי, תוך העדפת משרתי שירות קרבי”.

לא קשה לנחש שלהצעה יש התנגדות מצד האופוזיציה, במיוחד בצד השמאלי של המפה. שכן, היא מפלה בבירור את מי שאינם משרתים בצבא – ניחשתם נכון, המגזר הערבי. אבל מי שואל אותם. האגף הימני של הקואליציה דוהר בכל הכוח, בלי לייחס משמעות להפגנות השמאל. נתניהו עצמו, אולי הביע תמיכה, אולם לא ברור האם לא יפעיל ‘ברקס’ בשלב כזה או אחר.

ההצעה זכתה, כצפוי,  להתנגדות של הייעוץ המשפטי, וראש הממשלה העביר אותה לדיון בישיבת ראשי סיעות הקואליציה.

מי עוד מתנגד? החרדים.

גם כי הם אינם אוהבים חוקים והצעות שיתסיסו את הציבור הערבי (אחוות מיעוטים, כאשר לא פעם בעבר סייעו המפלגות הערביות לסכל חוקים שהם ‘ציפור הנפש’ של המגזר החרדי, ולכן המפלגות החרדיות לא ינעצו להם מסמר בעין) –  אבל גם, ויש שיאמרו בעיקר, משום שההצעה מניחה תשתית לאפליית חרדים, בהדגשה על ציבור האברכים שאינו מתגייס לצה”ל, ואף אינו משרת שירות אזרחי.

אבל התככים לא הסתיימו כאן, וגפני לא זועם סתם כך.

2.

קבלו את עמדת השרים הרלוונטיים, לצורך הדיון בו אנו עוסקים:

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עומד באמצעות השר יצחק וסרלאוף מאחורי הצגת הצעת ההחלטה. שר המשפטים יריב לוין תומך. עד כאן, הגיוני.

מי במפלגות החרדיות תומך? ובכן, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, זאת בעוד כל שאר השרים החרדיים טרם קיבלו החלטה, וכך גם נרשם בהצעת ההחלטה:  שר הפנים ושר הבריאות משה ארבל “טרם התקבלה עמדה”, שר הדתות מיכאל מלכיאלי כנ”ל, וגם השר לענייני ירושלים ומורשת ישראל מאיר פרוש טרם הביע עמדה.

במהלך הדיון בממשלה השרים החרדים ביהדות התורה ובש”ס הביעו התנגדות להצעה בנוסח שהוגש. השר מאיר פרוש אף אמר ש”זה מסוכן”. יו”ר ועדת הכספים, כבר אמרנו,  מתנגד נחרצות.

“שר הפנים טרם התקבלה עמדה, שר השיכון תומך” 

איך מחליט שר הבינוי והשיכון לתמוך בהצעה, בעוד שאר השרים החרדים טרם הביעו עמדה? שאלה טובה.

“ככל הידוע לנו, גורם חרדי – לא שר הבינוי והשיכון – ‘סגר’ הסכמה מול השר בן גביר ומול גורמים בכירים בליכוד, שהבינו שהוא מייצג את דעת כולם. כשגילה זאת גפני הוא כעס מאד, ובצדק”, כך לפי גורם באחת מהמפלגות החרדיות.

לדברי אותו גורם, הם שמעו מפי יריב לוין כי אין סיכוי לשלב בהצעה גם את מי ש”תורתו אומנותו”. יריב לוין, אגב, אינו מאשר את הדברים.

לפי הגורם החרדי, “ברור לנו, שבזמן רגיש כזה לא חכם להוסיף עוד העדפות ללומדי תורה. עדיף קודם שנעביר את חוק הגיוס. מצד שני, אנחנו לא מוכנים שתעבור הצעת ההחלטה ‘הציונות כערך מנחה’ כפי שהיא, ותנציח אפליה של לומדי תורה. עד כאן”.

כעת  יש לנתניהו כאב ראש לא קטן. לך תדאג ששני מרכיבי הקואליציה – דתיים-לאומיים מול החרדים – ייצאו וכל תאוותם בידם.

יצוין, כי גם בממשל ביידן ממתינים בסיבוב ומחמיצים פנים אל מול ההחלטה ‘הציונית’ שיפלה ערבים, מה שלא גורם לחשק גדול אצל נתניהו, שחולם על הדרך בואכה הבית הלבן.

אז כל מי שדמיין כי דקה אחרי אישור התקציב יתרווח נתניהו על כסא נוח, הנה כאב הראש החדש שלו. והוא לא יהיה, תהיו בטוחים,  אחרון בסדרה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות