הצעת האופוזיציה לגנוז החקיקה על הוועדה – ותגובת הקואליציה

באופוזיציה מוכנים לקדם שתי חקיקות ברפורמה, בתמורה לוויתור מצד הקואליציה על החוק הנוגע לוועדה למינוי שופטים, עד סוף הקדנציה • ח"כ קארין אלהרר על המינויים לוועדה לבחירת שופטים: "אם הקואליציה תחליט שהוועדה לא תמונה בהתאם לנוהג, נסיק שהם לא מעוניינים בהידברות"
חרדים 10
ח' סיון התשפ"ג / 28.05.2023 09:28

האופוזיציה הציעה לקואליציה לקדם את חקיקת עילת הסבירות ומעמד היועצים המשפטיים, בתמורה להתחייבות שלא לקדם את החקיקה הנוגעת לוועדה לבחירת שופטים עד סוף הקדנציה של הקואליציה הנוכחית – כך דווח היום (ראשון) ברשת ב’.

בקואליציה מוכנים להיענות להצעה – אך דורשים שלא לבטל כליל את האפשרות לקדם שינוי בוועדה לבחירת שופטים.

לפי ההצעה, האופוזיציה תהיה מוכנה לקדם את החקיקה בשני הנושאים שבהם הפערים בין הצדדים קטנים.

עד כה, למרות ההסכמות שאליהם הגיעו הצדדים סביב מעמד היועמ”שים ועילת הסבירות, סירבו באופוזיציה לקדם את ההסכמות לכדי חקיקה בכנסת.

באופוזיציה הסבירו כי כל חקיקה באחד הנושאים המוסכמים תלויה בהסכמות בנושאים נוספים, ובראשם הנושא המרכזי – הוועדה למינוי שופטים.

מהצד השני, בקואליציה מוכנים להתחייב להקפאה זמנית של חקיקת שינויים ביחס לוועדה למינוי שופטים רק עד לסוף חודש אוקטובר, בתמורה לחקיקה של מעמד היועמ”שים ושל עילת הסבירות ולא מוכנים לגניזה מוחלטת. מה שאומר שהפערים מאוד גדולים בשלב הזה של השיחות.

השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית התייחס להצעת הפשרה, ואמר בריאיון בתוכנית ‘הבוקר הזה’ ברשת ב’: “מרצון טוב הסכמנו להידברות. התחושה שלי היא שהסיטואציה שנוצרה היא רצון למוסס את הרפורמה. אנחנו מוכנים להתפשר ולהגיע להסכמות, אבל לא מוכנים שיציבו לנו דד ליין. מי שצריך לקבוע את הלו”ז זו הקואליציה”.

חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד, שלוקחת חלק בצוות המשא ומתן בבית בנשיא, התייחסה ברדיו 103 לשיחות המתנהלות, ולאמצע חודש יוני, שבו יגיע מועד בחירת חברי הכנסת שיהיו נציגי הוועדה למינוי שופטים.

“אני מועמדת מטעם מפלגת יש עתיד. 15 ביוני זה מועד שהוא אבן דרך. אם הקואליציה תחליט שהוועדה למינוי שופטים לא תמונה בהתאם לנוהג ולא תפעל בהתאם לנוהג, אנחנו נסיק מכך שהם לא מעוניינים בהידברות ובשום דבר אחר”, אמרה.

לדבריה, “לא ניתן להפוך את מערכת המשפט לבלתי עצמאית, לוועדה שתלויה בפוליטיקאים. הוועדה כפי שהיא עבדה, היא מצוינת. היא עבדה בשיטה טובה. אנחנו מצפים שהוועדה למינוי שופטים תפעל במתכונתה הידועה, בלי שינויים.

“בכל מקום שבו רוצים לעשות רפורמה, צריך לבחון האם הדבר הזה לא משנה את כל עקרונות השיטה. מדינת ישראל הוקמה כיהודית ודמוקרטית, השינויים שהוצעו בוועדת החוקה על ידי ח”כ רוטמן הם כאלו שפוגעים בעקרונות השיטה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות