בתיווך בחריין: נתניהו מנהל מגעים להסכם שלום בין ישראל לסעודיה

ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ אלי כהן מקיימים ביממה האחרונה שיחות טלפון עם יורש העצר הסעודי - במטרה להגיע להסכם בין המדינות • גורם שמעורב בשיחות: "המו"מ מורכב, ביידן הפעיל לחץ" • גורמים מדיניים: ההסכם עם סעודיה יכלול הסכם רב מדיני - ויכלוללמדינות נוספות
אריה ריבקינד
ב' סיון התשפ"ג / 22.05.2023 18:55

הנורמליזציה מתקרבת? ביממה האחרונה מתנהלים מגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בלחץ ארה”ב ובתיווך של בחרין. כך דיווחה הערב (שני) כתבת חדשות 12 ספיר ליפקין.

לפי מקורות סעודיים, במסגרת השיחות הטלפוניות שמתנהלות מעורבים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אלי כהן.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הגיע למנאמה שבבחרין ומקיים משם את השיחות, בתיווך שר החוץ הבחריני עבד א-לטיף א-זיאני. בחרין נבחרה כמתווכת להסכם, לפי דרישת הסעודים.

גורם שמעורב בשיחות אמר לחדשות 12:  “המו”מ מורכב מאוד” ומתנהל בלחצים שהופעלו מצד ממשל ביידן.

הארמון הסעודי מצידו מציב תנאים ברורים להסכם עם ישראל – ויתורים בסוגיה הפלסטינית.

על פי גורמים בסעודיה, בין הדרישות העיקריות של סעודיה שעלו במשא ומתן: הענקת הקלות לפלסטינים ביו”ש, כולל ויתור על סמכויות של צה”ל בשטחי יהודה ושומרון, לטובת חיזוק הפעילות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

עוד דורשים הסעודיים מתן סמכויות ביטחוניות לאבו מאזן ולאנשי הרשות הפלסטינית בכנסיית הקבר ובמסגד אל-אקצא, לא כולל הכותל המערבי שיישאר בסמכות ישראל, ועוד.

גורם ישראלי לא הכחיש שמתנהלים מגעים בתקופה האחרונה – ואמר: “נדע בשבועות הקרובים לאן זה הולך, אנחנו לא זקוקים לבחרין בתור מתווכחת, כפי שדורשים הסעודים – יש לנו את האמריקנים”.

משרד החוץ הבחריני הודיע אמש כי שר החוץ א-זיאני שוחח בטלפון עם השר כהן. “במהלך השיחה סקרו השניים את היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות על מנת לממש אינטרסים משותפים”. עוד הוסיפו בבחרין כי השניים דנו במצב הפוליטי במזרח התיכון, תוך דגש על חשיבות ביסוס הביטחון, השלום והיציבות באזור.

היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב ג’ייק סאליבן אמר לפני שבועיים כי ארצות הברית “פועלת להשגת הסכם נורמליזציה בין ישראל וסעודיה”.

לאחר הפרסום, בלשכת ראש הממשלה הודיעו לחדשות 12 כי הם מכחישים את פרטי הידיעה. בלשכת שר החוץ לא הגיבו. ממשרד החוץ נמסר לאחר פרסום הידיעה: “הדיווח איננו נכון”.

אתמול דווח דרור בלאזאדה בערוץ 14, כי לאחרונה מתחזקות השמועות לפיהן מדינת ישראל קרובה מתמיד להסכם שלום עם סעודיה. גם שר החוץ אלי כהן מדבר על העניין בכל ריאיון, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז לא פעם, ובכירים נוספים בישראל דיברו על הנושא ככזה שעתיד להתרחש בהקדם האפשרי.

שר החוץ אלי כהן אמר בריאיון לחדשות 14 כי ההסכם אינו שאלה של “האם” אלא של “מתי”.

לפי הדיווח בערוץ 14 מפי גורמים מדיניים, ההסכם עם סעודיה יכלול הסכם רב מדיני – כלומר: סעודיה תיתן ערבות למדינות נוספות כדי שיכירו בישראל כמו מדינות באפריקה.

יצוין, כי נשיא ארה”ב ג’ו ביידן נכנס לשנת בחירות לנשיאות, שיתקיימו בנובמבר 2024, ולכן חשוב לו לבוא אליהן עם הישג מדיני. סעודיה רוצה את הקשר הזה יותר כל אחד אחרת מכיוון שהיא מעוניינת ברשת ביטחון אמריקנית לאור ההתקרבות של סין למזרח התיכון. ונראה שחיבור האינטרסים יביא לחתימת הסכם כזה במהירות.

אתמול דיווח ירון אברהם בחדשות 12, כי ישראל פנתה בשבועות האחרונים לחברות תעופה בירדן, בבחריין, ובמדינות נוספות באיזור כדי שיוציאו מנתב”ג או משדה התעופה רמון טיסות ישירות הישר לסעודיה.

הסעודים נוטים לאשר את המהלך, שהבשיל בתקופה האחרונה. יחד עם זאת, בשלב זה הצעד יהיה תקף רק למוסלמים שמתגוררים בישראל ומבקשים להשתתף בעלייה לרגל למכה.

בסעודיה היו מעוניינים לאפשר לפלסטינים להנות מפירות ההסכם, אך זו כמובן סוגייה מורכבת יותר שדורשת בין היתר אישורי שב”כ והיערכות משמעותית שספק אם תבשיל בשלב הראשון.

על פי ההערכות, מדובר ב-4,500 מוסלמים שצפויים לצאת למכה – כבר בסוף החודש הבא עם תחילת החא’ג. עד עתה, הם נאלצו לעבור לירדן ומשם לנמלים בג’דה או במדינה, והצעד כמובן יוזיל עבורם את ההגעה למקום הקדוש.

המהלך עשוי להיות סנונית ראשונה שמלמדת על התקרבות במגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ופריצת דרך של ממש ביחסים בין המדינות.

אמש אמר שר החוץ אלי כהן כי הסכם הנורמליזציה עתיד להיחתם בחצי השנה או השנה הקרובות, כאשר אישור הטיסות הישירות לסעודיה, מהווה תנאי הכרחי למהלך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות