הנשיא על ההסתה: מסתייג בכל הוויתי מפסילות, השפלה והתנשאות

נשיא המדינה יצחק הרצוג ב'כנס הרצליה' - על ההידברות: "חושב שיש סיכוי. אני לא נאיבי ואני אופטימי. אם אני אראה מעשים זדוניים לחבל בתהליך, אני לא אהסס להצביע על כך" • על הסכם עם הסעודים: "המציאות מראה שאפשר לקדם את השתלבות ישראל באזור בלי התנייה בסוגיה הפלסטינית"
אריה ריבקינד
ב' סיון התשפ"ג / 22.05.2023 10:43

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף הבוקר (שני) בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן והתייחס להליך ההידברות על הרפורמה המשפטית, ההסתה נגד החרדים, וגל האלימות בחברה הערבית.

על המתקפות כלפי החרדים אמר הנשיא: “אני מסתייג בכל הוויתי מפסילות של קבוצות, מהשפלה והתנשאות על קבוצות. אני שם לב לאמירות על הציבור החרדי שהן לגמרי לא במקומן בתקופה האחרונה, אני מנסה ליצור מצב שבכל הקבוצות ידעו ויכירו, ואם אני יכול לעודד את מערכת החינוך ואת שר החינוך, הייתי יוזם שורת תכניות שילדות וילדים מכל הקבוצות יכירו ילדות וילדים מכל הקבוצות.

“יש דיונים ערים בכל הקבוצות ולכן לבוא לומר אמירות פוסלות ומכלילות – זה דבר נורא, דבר שסבלנו ממנו שנים רבות ואנחנו סובלים ממנו עד היום”.

על הליך ההידברות בבית הנשיא – אמר: “אני נותן חסות לדיאולוג להידברות לדו-שיח ואני חושב שזה צעד מאוד חשוב. זה לא סכסוך עבודה במשק, זה גם יכול לקחת חודשים. זה תהליך שנוגע לשורש התפקוד שלנו כמדינה דמוקרטית שהיא רב תרבותית, שהיא גם מדינת הלאום של העם היהודי, אבל היא רב תרבותית. התהליך הזה לוקח את זמנו, אף אחד לא גורר רגליים ואף אחד לא מבזבז את הזמן ובניגוד לכל מיני ספינים, הדיונים הללו רציניים מאוד, מעמיקים מאוד, אנשים מעניקים מעצמם ובאים עם רצון טוב לחדר.

“המנהיגים הרלוונטיים ששלוחיהם נמצאים בחדר מחוייבים לצורך להגיע להבנות רחבות. אנחנו עושים מאמץ גדול מאוד, לא תמיד הכול חייב להיות במליאה ולא תמיד צריך להיות בדיון פתוח. חלק מהדיונים מעצם טבעם במשא ומתן הם גם דיונים שאתה מקיים בחדרים סגורים ואנחנו כמובן לא נסתיר כלום. אף אחד לא מוכר את ערכי היסוד של המדינה. מתנהלים דיוני עומק על גבולות הגזרה בין רשויות.

“ככה צריך להיות דרך אגב, כי 75 שנה לא התעסקנו בזה ובמבנה חוקתי וקביעת גבולות גזרה ובמעמדם של שחקנים שונים בגזרה הזאת וזה בסדר, זה לגיטימי לעשות את זה, בלבד שנשמור על הדמוקרטיה הישראלית. זה לא משחק סכום אפס. אני חושב שיש סיכוי. אני לא נאיבי ואני אופטימי. אני אופטימי כי האלטרנטיבה הרבה יותר גרועה, הרבה יותר חמורה, הרבה יותר מסוכנת”.

הנשיא הדגיש: “יש אי אמון בסיסי בכל הקבוצות בין כל הקבוצות, אחת כלפי רעותה ובמערכת הפוליטית בכלל זו תופעה מוכרת, ברורה, מובנת ועם זאת אני לא מוכן לוותר בשום פנים ואופן. אני חושב שזה התפקיד המובהק של נשיא מדינת ישראל שניצב מעל המערכת הפוליטית ומעל המערכת הציבורית.

“גודל האחריות מחייב גם לדעת לקחת החלטות אמיצות של מנהיגים וגם לדעת שלא כל דבר זה ‘ויקוב הדין את ההר’, ומצד שני לדעת לכבד ולהקשיב ולהבין דברים. אני חוזר ואומר שאם אני אראה מעשים זדוניים שנעשו כדי לחבל בתהליך, אני לא אהסס להצביע על כך. זה נכון שיש הרבה גורמים מחוץ לחדר שלא נהנים מכך שיש לנו הידברות בתוך החדר, אבל בתוך החדר אנחנו מנהלים הידברות רצינית משמעותית ואחראית לטובת העם והמדינה ואני רואה את כל הצדדים באים לשם ברצון טוב”.

על גל האלימות בחברה הערבית – אמר הנשיא: “חשוב לי להתייחס לחברה חשובה מאוד בישראל, זה הנושא של החברה הערבית. ובמיוחד לשים דגש על מכת האלימות והרצח בחברה הערבית, הפוקדת אותנו בכלל ואותנו בפרט בחברה הערבית.

“אני חושב שמדובר באיום אסטרטגי שמחייב טיפול יסודי. צריך לשים את זה בראש סדר העדיפויות, החל מטיפול ממוקד וכלה בהתייחסות אמפתית ציבורית משמעותית לציבור אזרחיות ואזרחים בתוכנו העובר סבל נורא, שמחייב התמודדות רב מערכתית של כל הרשויות בלי שום תירוץ, בלי שום פטנט.

“צריך להבין שמדובר באיום אסטרטגי על כלל החברה הישראלית, לא רק על החברה הערבית ולשים אותו כנושא מרכזי על סדר יומנו הלאומי. היתה קבוצה רצינית שריכז סגן השר יואב סגלוביץ שהיתה נפגשת כל שבוע כמה פעמים בשבוע והתוצאות היו תוצאות אפקטיביות, ואני מקווה מאוד שימונה פרויקטור מטעם הממשלה להתמודדות עם הסוגיה הזו”.

על האפשרות לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה: “אני חושב שמשא ומתן ופריצת דרך מדינית עם סעודיה זה דבר חשוב בצורה בלתי רגילה, בעל השפעה גדולה מאוד על המאזן האזורי, מהלך שהוא מהפכני בצורה היסטורית. ובכלל אני חושב שצריך לקדם דיאלוג בין היהדות לאיסלם. אני חושב שהמציאות מראה שאפשר לקדם את השתלבות ישראל באזור בלי התנייה בסוגיה הפלסטינית.

“הסכמי אברהם הם פלטפורמה יוצאת מן הכלל שמייצרת דיאלוג הרבה יותר עמוק גם ברמה הזו, ואני מברך מאוד על כל התקדמות בנושא הסעודי”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הנשיא תמיד היה....
    23/05/2023 09:48
    שמעון ביטון
  1. אדם הגון