התירוץ של נתניהו: “שר האוצר לא מהליכוד, אין לי שליטה מלאה עליו”

חרדים 10
|
א' סיון התשפ"ג / 21.05.2023 10:45
ראש הממשלה אמר את הדברים לגורמים באגודת ישראל על רקע דרישתם ל־600 מיליון שקלים לחינוך החרדי • משברים גם מול בן גביר ואבי מעוז • הדדליין: אם התקציב לא יעבור עד 29 במאי, הכנסת תתפזר אוטומטית

תקציב המדינה צפוי לעלות השבוע להצבעה בקריאות שנייה ושלישית, אבל בינתיים אין לנתניהו 61 אצבעות מובטחות.

לפי הלו”ז המתוכנן, הדיון בתקציב יתחיל ביום שני וההצבעות יחלו ביום שלישי בשעה 20:30. הכוונה היא להעביר את התקציב עד ליום רביעי בערב, לפני חג השבועות. אם לא יספיקו, ימשיכו ביום ראשון.

לפי דיווח של יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’, בכירים בליכוד מאמינים כי לבסוף המשברים מול השרים גולדקנופף ובן גביר ייפתרו, והתקציב יעבור מתוך הבנה שאיש אינו מעוניין בבחירות.

הבעיה המרכזית היא שכדי להוסיף תקציבים יש לדון בכך בוועדת הכספים, והחשש הוא שלא יספיקו לעשות זאת בזמן. בכל מקרה, אם התקציב לא יעבור עד 29 במאי, הכנסת תתפזר אוטומטית.

המשבר החריף ביותר הוא מול אגודת ישראל. בסיעה החסידית, בראשות גולדקנופף, מאיימים במפורש כי אם לא יקבלו 600 מיליון שקלים רטרואקטיבית מתחילת 2023 למוסדות הפטור ולאברכים בכוללים, כפי שהובטח להם בהסכמים הקואליציוניים, הם לא יתמכו בתקציב.

בהצעה שכבר אושרה בוועדת הכספים לקריאה שניה ושלישית, תקציבי החינוך והאברכים מחושבים החל מיוני, ולא מתחילת השנה.

בסיעה אף מאיימים כי אם הם לא יקבלו את התקציבים – גולדקנופף או פורוש יתפטרו מתפקידיהם כשרים ויחזרו להיות ח”כים, לאחר שהתפטרו במסגרת החוק הנורבגי. כך למעשה יהיו לאגודת ישראל ארבע אצבעות שלא יתמכו בתקציב, והמשמעות היא שלנתניהו לא יהיו 61.

גורמים בקואליציה אומרים כי הפשרה ככל הנראה תהיה סביב תקציבי החינוך בלבד, שהם ליבת המשבר.

בשיחות של שר האוצר סמוטריץ’ עם גורמי הקואליציה הוא מסרב בכל תוקף, ומכנה אפשרות של פתיחת התקציב מחדש “התאבדות”.

באגודת ישראל אומרים: “כל הזמן אומרים לנו ‘על זה תפילו ממשלת ימין?’. ביקשו שנוותר ונרכך את חוק החמץ, אחר כך ויתרנו על חוק דרעי, גם פסקת ההתגברות ירדה מהפרק, ואפילו על הבקשה להעביר את חוק הגיוס עם התקציב ויתרנו. אז בשביל מה אנחנו יושבים בממשלה אם על כל דבר אומרים לנו ‘אי אפשר’?!”.

לפי ‘ישראל היום’, נתניהו ניסה להעביר מסר בפגישה עם גורמים באגודת ישראל: “אין לי שליטה מלאה בשר האוצר, הוא לא מהליכוד” – בניסיון להסביר כי האחריות היא מול סמוטריץ’, שגם לא יהיה מוכן שיכפו עליו מהלכים.

בלשכת נתניהו מכחישים את הציטוט המיוחס לו.

לפי הדיווח, דברים דומים שמע גם בן גביר מראש הממשלה. יו”ר עוצמה יהודית לא מאיים באופן מובהק שלא יתמוך בתקציב, והוא נותר עמום. עם זאת, עד כה עוצמה יהודית מימשה את האיומים שלה. בן גביר לא מוכן לעבור עם זה על לסדר היום, בטענה כי סמוטריץ’ העביר תקציבים רבים למגזר הדתי־לאומי בלבד דרך המשרד של סטרוק, אך לא נתן לנגב ולגליל. “סמוטריץ’ נהיה שר אוצר על קולות הנגב והגליל”, אמרו גורמים בעוצמה יהודית. “הוא לא יכול לפעול רק סקטוריאלית”.

גם יו”ר נעם, אבי מעוז, הצטרף לאיומים ביום שישי:  הוא שיגר מכתב למזכיר הממשלה, בו נאמר כי אם הממשלה לא תאשר את התקציב לרשות לזהות יהודית כפי שהובטח לו – הוא יתנגד אקטיבית לתקציב ויצביע נגד.