סמוטריץ: אם יקבלו – אתפטר • אגו”י: לא נקבל? נפרוש מהממשלה

אריה ריבקינד
|
כ"ח אייר התשפ"ג / 18.05.2023 21:51
שר האוצר איים על נתניהו: “אם תעביר את הכסף לאגודת ישראל – לא אשאר בתפקיד” • מנגד, גולדקנופף מאיים כי הוא או השר פרוש יתפטרו מהממשלה כדי להצביע במליאה נגד התקציב – אם לא יימצא פתרון לדרישתם לקבל עוד 600 מיליון • גפני ודרעי מתנגדים לדרישות של אגו”י

משבר התקציב ממשיך להעמיק:  הדרישה של שרי אגודת ישראל, יצחק  גולדקנופף ומאיר פרוש מראש הממשלה לקבל תוספת תקציבית בגובה של 600 מיליון שקלים, וכי אם לא ייענו יצביעו נגד התקציב – מעמיקה את הקרע בקואליציה.

ב’כאן חדשות’ דווח, כי בדיונים שנערכו כדי להגיע לפתרון, איים שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ על ראש הממשלה כי יתפטר מתפקידו אם תועבר התוספת, והדגיש: “זה לא יעבור במשמרת שלי”.

גם יו”ר ועדת הכספים משה גפני ויו”ר ש”ס אריה דרעי מתנגדים לאיום מטעם שרי אגודת ישראל.

לאחר הפירסום הכחישה לשכתו של שר האוצר את הדיווח, לפיו איים בהתפטרות מתפקידו.

בסביבת ראש הממשלה הפעילו בימים האחרונים מכבש לחצים על הממונה על התקציבים באוצר להיוועד עם נציגי אגודת ישראל ולבחון את הדרישות התקציביות הנוספות שהעלו. נתניהו שוחח בעצמו עם הממונה על התקציבים יוגב גרדוס. בהמשך השר דודי אמסלם, שמשמש מתווך בסכסוך, העביר דרישה מפורשת לגרדוס שיוועד עם השר מאיר פרוש.

לפי הדיווח, גרדוס ופרוש נפגשו בימים האחרונים כשעל הפרק הדרישה של אגו”י לתשלום רטרואקטיבי מתחילת שנת 2023 לכוללים, הישיבות ו’מוסדות הפטור’. הדרג המקצועי באוצר מתנגד לדרישה בגלל ההשלכות על כלכלת ישראל וכן בטענה שיש קושי פרקטי בתשלום רטרואקטיבי מהסוג הזה.

אתמול בלילה התכנסה סיעת אגודת ישראל בביתו של השר גולדקנופף – ובסיומה הבהירו כי “לא יתנו יד לתקציב” עד שהוא יתוקן.

בכיר בקואליציה ענה: “שישכחו מזה”.

אבל לא רק סמוטריץ’ יודע לאיים: לפי דיווח של יקי אדמקר באתר ‘וואלה’,  שר השיכון יצחק גולדקנופף מאיים גם הוא להתפטר מתפקידו ביום ראשון הקרוב, כחלק ממאבק הסיעה  בתקציב המדינה.

לפי גורמים בקואליציה, באגודת ישראל הבהירו לראש הממשלה בנימין נתניהו כי במידה ובסוף השבוע לא יימצא פתרון לדרישת הסיעה, אחד משרי המפלגה – גולדקנופף או השר לענייני ירושלים ומסורת מאיר פרוש – יתפטר מהממשלה, במטרה לחזור לכנסת ולהצביע נגד התקציב בקריאה שניה ושלישית בשבוע הבא, מה שימנע רוב מהקואליציה

גולדקנופף ופרוש התפטרו מהכנסת אחרי הקמת הממשלה במסגרת החוק הנורבגי, ואם אחד מהם יממש את האיום ויחזור לכנסת – תוך 48 שעות תחודש חברותו בכנסת והוא יחליף את ח”כ אליהו ברוכי, נציג דגל התורה, שלא שותפה לאיום להצביע נגד התקציב.

כך, לאגודת ישראל יהיו ארבע אצבעות שיצביעו נגד התקציב במידה והמשבר לא ייפתר. לקואליציה יש עד סוף החודש הנוכחי לאשר את התקציב בכנסת בשלוש קריאות, אחרת הכנסת תתפזר וישראל תלך לבחירות.

מוקדם יותר היום, השרים וחברי הכנסת של סיעת אגודת ישראל שיגרו מכתב משותף ליו”ר דגל התורה, ח”כ משה גפני, בו  דרשו ממנו ליישר קו באשר לדרישתם להוסיף 600 מיליון שקלים לתקציב האברכים, הישיבות ומוסדות הפטור, ולקבל החלטה מפלגתית משותפת כי חברי המפלגה לא יצביעו בעד התקציב במקרה  והכסף לא יאושר.

במכתב הם כתבו: “מדובר בהפרה ברורה וכואבת של ההסכם הקואליציוני, הסכם אשר אמור להעניק לבוחרים את מה שהבטחנו להם בערב הבחירות. על כן דרישתנו ובקשתנו הנחרצת היא שכולנו סיעת יהדות התורה לא ניתן ידנו לתקציב כזה. עד לתיקון המצופה וההכרחי של כלל הסעיפים – הרי שנאלץ להצביע נגד התקציב”.

על המכתב חתומים השרים יצחק גודלקנופף ומאיר פרוש, סגן השר יעקב טסלר וחברי הכנסת ישראל אייכלר ומשה שמעון רוט.