החרם החרדי על ‘אנג’ל’ הצליח? יועץ תקשורת ואסטרטג מנתחים

שבועיים אחרי שהחרם החרדי על מוצרי 'מאפיית אנג'ל' הושק - פורסם בתקשורת החילונית: המכירות דווקא צמחו • יועץ התקשורת אבי גרינצייג: ״החרם הצליח - זה ברור. לכן 'אנג׳ל' שכרו יחצ"ן. הם בלחץ גדול" • האסטרטג מני גירא-שוורץ: "החרם בציבור החרדי עובד וקיים"
ישראל יוספי
כ"ז אייר התשפ"ג / 18.05.2023 00:42

לפני שבועיים, לאחר שעמר בר-לב, יו”ר הדירקטוריון של חברת ‘מאפיית אנג׳ל’,  הפגין מול ביתו של מרן ראש הישיבה הגרי”ג  אדלשטיין – פרץ ברשתות החברתיות החרדיות חרם על החברה.

אתמול פורסם בתקשורת החילונית, כי המכירות של החברה דווקא צמחו וכי החרם נכשל. אבל מה האמת?

חרדים 10 שוחח עם יועץ התקשורת אבי גרינצייג והאסטרטג מני גירא-שוורץ.

גרינצייג, האם החרם החרדי אכן הצליח או דווקא ההפך?

״החרם הצליח – זה ברור. לכן ‘אנג׳ל’ שכרו יחצ”ן. הם בלחץ גדול מהסיפור הזה. איבדו פלח אדיר של לקוחות, אין דרך שירוויחו מזה – זה לא יכול להתבטא ברווח. ״נגיד שיש אלף חילונים שאמרו ‘נחזק את אנג׳ל’, כל אחד מהם הסכים להוציא 100 שקל מהכיס שלו, וקנה 10 כיכרות שאפילו זרק לפח רק בשביל האידאל. הגענו למאה אלף שקל, זה שטויות וחד פעמי.

״החילוני שהוא חסיד שלהם אחרי יומיים יגמור, עשה את האקט של ההזדהות הוא חוזר לחיי השגרה שלו. אצל החרדי שהפסיק לקנות אותם, הוא הפסיק, נגמר. לא קונים ‘אנג׳ל’ ברוב הריכוזים החרדים ומוסדות שעזבו אותם.

״מה שהם פרסומו, אחרי שבועיים שהם התעלמו מהעניין, זה שהם הבינו שזה מתחיל להיות משמעותי – שהמכירות שלהם נדפקות, הם שכרו יחצ”ן שיתחזק את העסק.

״ראינו אתמול שתי כותרות מביכות. באחת הכתבות בווינט הייתה סתם אמירה שהחרם נכשל, והחרדים איבדו את כוחם. זו כתבה מביכה גם כי היא הייתה בלי הוכחה או נימוק. והסיבה השנייה משום שבמקביל התפרסמה כתבה מקצועית יותר במיינט, שדיברו עם כל המאפיות האחרות וכולם סיפרו על קפיצה מטורפת בביקוש שלהם. אנג׳ל קיבלה מכה של החיים.

״בכתבה השנייה שהייתה בחדשות 13 הסתמכו על נתונים שממוצע המכירות לפני החרם היה 8.6 מיליון שקלים  ואחרי 9.1 חצי מיליון שקל  בשבוע. לא מודדים ככה נתונים, לא מודדים משבוע לשבוע.

״זה נתון משוקלל של מערכת שנקראת ‘סטורנקסט’, חברה שמחוברת לאלפיים חנויות בארץ, כל מוצר שעובר ברקוד הם מקבלים נתון ולפי זה מודדים. הבעיה שהיא קיימת באזורים חילוניים, זה לא משקלל מוסדות בכלל, ושנית משקלל מכולות וסופרים חילונים שם הייתה עלייה של 4 אחוז. תשקלל קריסה במגזר החרדי מול העלייה הזאת אתה תקבל מינוס, זה פייק נתון.

״ישיבה אחת שאני מכיר הזמינה בשלושים אלף שקל לחודש, שנתית זה יוצא שלוש מאות אלף לשנה, שלושים מוסדות כאלה – זה מיליונים שהיא הפסידה. אין מצב שהם לא הפסידו”.

ומה עם המנייה של החברה?

״בעניין המניות, כמעט והמניה של אנג׳ל לא נסחרת, 70% מהמניות מוחזקות אצל חמישה אנשים שלא סוחרים בהם, שאר המניות נסחרות על ידי הציבור. מתוכם אין כמעט מסחר, אני חושד לפי היקף מאוד דליל של המסחר שרוב מוחלט של המניות האלה יושבת בידיים של כל מיני קרנות או משקיעים רדומים. משקיע רדום הוא אדם שנכנס לבורסה קונה סט מניות ומשאיר את זה לעשר שנים קדימה.

״באנג׳ל הביאנו שה’פיק’ החילוני היה חד פעמי ונגמר, הם רוצים לייצר עוד כמה ‘פיקים’ כאלה. חושבים שאם יהיו בכותרות בהקשר הזה, עוד חילונים ילכו לחזק אותם”.

מני, האם החרם החרדי הצליח?

״אין אפשרות לדעת אם החרם מצליח או לא מצליח, יכול להיות שציבור חילוני יוצא וקונה הרבה יותר אנג׳ל במקומות אחרים. בכך מחפה על מה שהחרדים לא קונים.

״שני דברים שצריכים להפריך: אחד החרם בציבור החרדי עובד וקיים, והעובדה היא שאפשר לשאול ולבדוק בחנות מכולת שכל אחד מכיר, יכול לבדוק ולשאול בכל מכולת.

״דבר שני, הטענה שחרדים קונים רק לחם מפוקח שהיא טענה שקרית, גם את זה אפשר לבדוק. האם החרם מצליח – נצטרך לחכות יותר זמן בשביל לדעת. יכול להיות שהחילונים הצליחו לסגור את הפער. זה שיש ירידה בציבור החרדי של עד 40% זה מאוד ברור.

״השאלה אם באמת הרבה חילונים קונים את הלחם של אנג׳ל וכל החרדים קונים את הלחם המפוקח, לעומת החילונים שקונים את הלחם היקר – כמובן שלא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות