הפרעות שינה שונות שכדאי להכיר

במאמר זה נכיר את הסוגים השונים של ההפרעות הנפוצות ביותר, מדוע הן מתרחשות וכיצד ניתן לטפל בהן
תוכן שיווקי
כ"ו אייר התשפ"ג / 17.05.2023 18:31

שינה היא חלק חיוני בשמירה על בריאות תקינה ואורח חיים נעים ונוח, המספק לגוף ולנפש מנוחה חשובה ויכולת התחדשות. יחד עם זאת, עבור אנשים רבים היכולת ליהנות משנת לילה איכותית היא אתגר של ממש, בשל שורה ארוכה של בעיות שינה אפשריות. במאמר זה נכיר את הסוגים השונים של ההפרעות הנפוצות ביותר, מדוע הן מתרחשות וכיצד ניתן לטפל בהן.

אינסומניה

אינסומניה או נדודי שינה היא אחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר, המשפיעה על אנשים רבים ברחבי העולם. הפרעת שינה זו מאופיינת בקושי להירדם או לשמור על שינה רציפה, דבר המוביל לשינה לא איכותית ועייפות במהלך היום כתוצאה מכך. אינסומניה יכולה להיות נקודתית או כרונית, והיא עשויה להתרחש בשל גורמים שונים כמו לחץ וחרדה, דיכאון, כאבים כרוניים או דום נשימה במהלך הלילה

אפשרויות הטיפול בבעיה זו יכולות להיות שינויים באורח החיים, כמו יצירת לוח זמנים קבוע לשינה, הימנעות מקפאין ואלכוהול ויצירת שגרה קבועה ומרגיעה בערב. ישנן גם תרופות אשר יכולות לסייע בטיפול בהפרעה זו גם כן.

נוקטוריה

השתנה לילית או נוקטוריה היא מצב בו חלה התעוררות מרובה במהלך הלילה לשם הטלת שתן. הפרעה זו יכולה להתרחש בשל מגוון בעיות רפואיות כמו שלפוחית רגיזה, דלקת בדרכי השתן או ערמונית מוגדלת. אופן הטיפול בנוקטוריה יכולה לכלול שינויים באורח החיים כמו הגבלת צריכת נוזלים לפני השינה, הימנעות מקפאין ואלכוהול לפני השינה והקפדה על ריקון שלפוחית השתן לפני השינה גם כן. ישנן גם תרופות אשר יכולות לסייע בטיפול בגורמים השונים להפרעה כמו אנטיביוטיקה במקרה של זיהום בדרכי השתן. אפשרות נוספת היא לבצע תרגול של שלפוחית השתן כדי לאפשר החזקה של נוזלים לאורך זמן רב יותר מבלי שיעלה הצורך להטיל שתן.

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה הוא הפרעת שינה אשר גורמת להפסקת הנשימה לפרקי זמן קצרים במהלך הלילה. הפרעה זו מתרחשת בשל הרפיה של השרירים בגרון, דבר הגורם לחסימה של דרכי הנשימה. דום נשימה גורם לתסמינים כמו נחירות, עייפות במהלך היום וסיכון מוגבר ללקות בהתקף לב, שבץ ובעיות רפואיות אחרות.

טיפולים אפשריים להפרעה זו יכולים להיות ירידה במשקל במקרה של משקל עודף, הימנעות מאלכוהול ועישון, שינה על הצד ועוד. ישנן גם מכונות בהן ניתן להשתמש במהלך הלילה המאפשרות שמירה על מעבר תקין של אוויר בדרכי הנשימה.

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה

כפי ששמה של תסמונת זו מעיד, זוהי הפרעה נוירולוגית הגורמת לתחושת אי-נוחות ברגליים במהלך הלילה, דבר אשר מוביל לצורך בלתי נשלט להניען. התסמינים של תסמונת זו יכולים להחמיר בתקופות בהן אין הקפדה על ביצוע פעילות גופנית קבועה והיא יכולה ליצור הפרעה משמעותית בשינה תקינה.

טיפולים אפשריים יכולים להיות נטילת תרופות המאפשרות הרגעה של התסמינים, שינויים באורח החיים כמו הקפדה על ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע והימנעות מקפאין.

נרקולפסיה

נרקולפסיה היא הפרעת שינה כרונית אשר גורמת לעייפות מוגברת במהלך היום והתקפים פתאומיים של הירדמות. מצב זה נגרם בשל מחסור בכימיקל הנקרא היפוקרטין, אשר אחראי על ויסות הערות. הטיפול בהפרעה זו כולל שימוש בתרופות מעוררות, הקפדה על ביצוע תנומות במהלך היום וגם הימנעות מקפאין ואלכוהול.

לסיכום, הפרעות שינה יכולות להשפיע בצורה משמעותית על בריאות הגוף ואורח החיים, והן יכולות להוביל לעייפות מוגברת במהלך היום, שינויים במצב רוח ואף סיכון מוגבר למחלות מסוימות. ההפרעות השונות יכולות להיגרם מגורמים שונים הדורשים פתרונות טיפוליים שונים, לכן אם ישנו חשד כי אתם לוקים באחת מההפרעות הללו מומלץ להיוועץ ברופא.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות