“פרצה של ממש”: דו”ח המבקר חושף מה קורה בכניסה דרך נתב”ג

דוח של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מתריע כי מיליוני ישראלים מחזיקים בתעודות ישנות שקל יותר לזייף • 37% מבעלי הדרכונים, עדיין מחזיקים בדרכונים מהסוג הישן הקלים לזיוף
יוני גרין
כ"ה אייר התשפ"ג / 16.05.2023 16:20

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) את דוח המבקר הרשמי, שעסק בין היתר בתעודות הזהות והדרכונים הביומטריים.

בין היתר הוא מפרט בדוח על “פרצות של ממש” בנתב”ג, שייתכן שידועות לגורמים המבקשים לנצל אותן לרעה, כולל גורמי פשיעה וטרור. הוא מציין כי אירעו שורה של מקרים שבהם זרים נכנסו לארץ מבלי שנבדקו כנדרש.

אנגלמן מתייחס גם למשבר הדרכונים ומזהיר כי ללא תוכנית פעילות אפקטיבית – התורים יתארכו הרבה יותר.  עוד מצא המבקר כי אף שהמעבר לתעודות זהות חכמות החל כבר לפני עשור, נכון ליולי 2022 – 3.2 מיליוני תושבים מחזיקים בתעודה מהסוג הישן, הקלה יותר לזיוף. 2.9 מיליוני תושבים – 37% מבעלי הדרכונים, עדיין מחזיקים בדרכונים מהסוג הישן הקלים לזיוף.

לדברי אנגלמן, להמשך השימוש בתעודות אלה יש השלכות בהיבטים פליליים וביטחוניים.

פחות מ-1% מהתושבים שנכנסו למערכת ההזדהות הלאומית השתמשו בתעודת הזהות החכמה כדי לקבל שירותים דיגיטליים. בחציון שנת 2022, אירעו 400 ניסיונות כניסה לארץ באמצעות מסמכי זיהוי מזויפים.

נוכח חומרת ממצאי הביקורת, המבקר המליץ כי רשות האוכלוסין תפעל לתיקון הליקויים, וכי שר הפנים יוודא שנעשות פעולות לתיקון הליקויים בתחומים האמורים, ובכלל זאת יוודא כי ליקויים בתחום הביטחון וההגנה על המידע יתוקנו בתיאום עם הגורמים המקצועיים האמונים על כך: השב”כ, המשטרה ומערך הסייבר הלאומי.

עוד מומלץ שרשות האוכלוסין תגבש תוכנית עבודה מפורטת להתמודדות עם עומסים על לשכות הרשות, על בסיס נתונים בדבר הבקשות הצפויות (בהן 3.6 מיליון בקשות לתעודות זהות חכמות במקום תעודות שתוקפן צפוי לפוג בשנתיים הקרובות).

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות