המבקר חושף: שירותי ממשל לא מונגשים לציבור שלא גולש ברשת

57% מ-23 גופי ממשל שהשתתפו בסקר שערך מבקר המדינה לא הנגישו את כל התכנים והשירותים שנדרש להנגיש באתר האינטרנט הראשי שלהם • 50% מהחרדים ציינו מה שמונע מהם שימוש בשירותים הדיגיטליים: הימנעות מהחזקת טלפון חכם או שאין להם מחשב המחובר לרשת
נוחי גולד
כ"ה אייר התשפ"ג / 16.05.2023 16:01

מבקר המדינה מפרסם היום (שלישי) כי בדק בשנת 2022 את הנגישות של השירותים הדיגיטליים של גופי הממשל לאנשים עם מוגבלויות – שמהווים 17% מן האוכלוסייה בישראל – וכן את המענה הממשלתי לציבור שממעט להשתמש במדיה הדיגיטלית או אינו משתמש בה כלל.

ציבור זה מונה שלוש קבוצות עיקריות הכוללות בני 60 ומעלה וכן בני 20 ומעלה מן החברה החרדית ומן החברה הערבית.

מדובר ביותר משלושה מיליון אזרחים, כשליש מאוכלוסיית ישראל וכמחצית מהאוכלוסייה הבוגרת במדינה.

על ההנגשה לאנשים עם מוגבלות, נמצא כי 57% מ-23 גופי ממשל שהשתתפו בסקר שערך משרד מבקר המדינה (13 גופים) דיווחו כי לא הנגישו את כל התכנים והשירותים שנדרש להנגיש באתר האינטרנט הראשי שלהם, המספק מידע ושירות לציבור.

בין הגופים שלא הנגישו את אתריהם: רשות הטבע והגנים, משרד הפנים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, רכבת ישראל, רשות האכיפה והגבייה, משרד הבריאות, משרד החינוך, הנהלת בתי המשפט, ועדת הבחירות המרכזית, רשות מקרקעי ישראל, המשרד לשירותי דת, משרד החוץ ומשרד התיירות.

כ-50% מהגופים שהשתתפו בסקר הנגישו לכל היותר רק חלק מהמסמכים שנדרש להנגיש על פי הוראות הדין באתרי האינטרנט הציבוריים שלהם.

הסקר העלה עוד, כי 43% מהגופים הממשלתיים עדיין לא עשו בדיקת נגישות של אתר האינטרנט  שלהם – בדיקה שנדרש לבצע אחת לחמש שנים.

במהלך הביקורת על  המענה הממשלתי לציבור שאינו משתמש במדיה הדיגיטלית, ערך משרד מבקר המדינה הליך שיתוף ציבור בקרב 300 בני אדם הנמנים עם שלוש הקבוצות שממעטות להשתמש באינטרנט ככלל ולצריכת שירותים ממשלתיים בפרט: בני 60 ומעלה, ובני 20 ומעלה מהחברה החרדית ומהחברה הערבית.

המשתתפים הצביעו על חסמים המקשים עליהם להשתמש בערוצים הדיגיטליים של הגופים הממשלתיים, ובראשם אוריינטציה דיגיטלית נמוכה ואי-החזקת אמצעי חיבור לאינטרנט.

חסמים נוספים שעלו קשורים גם להימנעות מהחזקת טלפון חכם או מחשב המחובר לרשת (50% מהחרדים ציינו את החסם הזה) ושימוש מועט יחסית בכרטיס אשראי בקרב החברה הערבית (10% מהמשתתפים הערבים ציינו את החסם הזה).

המבקר אנגלמן ממליץ לכלל גופי הממשל לפעול על מנת לבצע בדיקות נגישות בשירותיהם הדיגיטליים ולתקן ליקויים שימצאו בהם. כמו כן, מומלץ לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ולמערך הדיגיטל הלאומי לפעול לקדם את ההנגשה הדיגיטלית של שירותי הממשל.

המבקר ממליץ עוד לגופי הממשל לטפל גם בחסמים שמונעים מקבוצות מסוימות באוכלוסייה לצמצם את הפער לעידן הדיגיטלי. למשל, הצבת עמדות שירות דיגיטליות בלשכות לקבלת קהל של גופים ממשלתיים, ובהן דיילים שיסייעו למשתמשים בהן – יכולות לסייע לאנשים עם אוריינטציה דיגיטלית נמוכה לצורך בכל זאת שירותי ממשל בדרך זו.

משרד הבריאות הגיב לדוח מבקר המדינה על הנגשת שירותי ממשל בעידן הדיגיטלי: “משרד הבריאות משקיע מאמצים רבים בהנגשת מידע לציבור ובכלל זה גם באתר המשרד. המשרד מפתח את הנכסים הדיגיטליים – אתרים, טפסים, מחשבונים ואפליקציות – בשפות עברית, ערבית, אנגלית ורוסית, כאשר אלו מפותחים בהתאם לתקנות הנגישות.

“כל המסמכים המפורסמים באתר עוברים התאמה לכללי הנגישות ובשנה האחרונה כ-70,000 עמודים שפורסמו בעבר עברו התאמה והועלו לאתר נגישים.

“בנוסף, משרד הבריאות הנגיש באופן דיגיטלי את כל זכאויות הבריאות שנותנות קופות החולים, בסל הבסיס ובביטוח המשלים, זאת באמצעות אתר ‘כל הבריאות’, שנועד לתת תמונה עדכנית ומדויקת ככל הניתן ביחס לזכאויות המבוטח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות