נחתמה הרפורמה בבריאות: אלו שינויים יחולו ומה זה טופס 17 שקוף

רפורמת הסדרי הבחירה שבמשך כ-15 שנים ניסו לקדמה - אושרה • שר הבריאות: "בשורה מצוינת. מעתה יוכלו לבחור בין מוסדות רפואיים וליהנות מזמינות ושירות משופרים" • משה בר סימן טוב: "הרפורמה נועדה לחזק את המערכת הציבורית ולהגביר את האוטונומיה של המטופלים"
תמי גיל
כ"ה אייר התשפ"ג / 15.05.2023 23:52
 עיקרי הרפורמה
1. טופס 17 שקוף – מעתה בכל טופס 17 יפורטו למבוטח כלל המוסדות הרפואיים שיש לו את הזכאות לבחור מביניהם.
2. ארבעה תחומים חדשים שיוחרגו מהסדרי הבחירה, כך שבהם למבוטחים תהיה אפשרות לפנות לכל בית חולים ציבורי כללי על מנת לקבלם: שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחי נשים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית (IVF). בארבעת תחומים אלה, יוכל כל מטופל לבחור בכל בית חולים ציבורי בו יהיה מעוניין, כפי שקורה כיום בתחום האונקולוגיה והלידות.
3. כל מטופל יוכל לבחור בין 4 בתי חולים לפחות עבור כל הפנייה, כאשר לפחות 2 מהם יהיו מרכזי-על, כאשר אחד מהם קרוב אליו גיאוגרפית. כמו כן, לפחות 2 מתוך ה-4 יהיו קרובים אליו גיאוגרפית.
4. שמירה על תעדוף שירותי הקהילה ועל יציבות ואיתנות המערכת הציבורית.

שר הבריאות משה ארבל, חתם היום (שני)  על הרפורמה בביטוח הבריאות הממלכתי, בנוגע להסדרי בחירה בין נותני שירותים.

‏הרפורמה, שיישומה יחל ב-1 בספטמבר, תגדיל את אפשרויות הבחירה של המטופל, תאפשר חופש רחב יותר בבחירת בית החולים – ותבטיח את שיפור השירות והזמינות הניתנים למטופלים.

הדבר נעשה לאחר עבודת מטה במטרה להביא לשיפור השירות למטופלים במערכת הבריאות הציבורית, עידוד התחרות על איכות ונגישות השירות למטופלים, תוך שמירה על שירותי הקהילה והאיתנות הכלכלית של המערכת. בנוסף, הרפורמה מיועדת לצמצום אי-השוויון ופערים בנגישות לשירותים רפואיים, תוך עידוד תחרות על איכות ונגישות השירות למטופלים, באמצעות הנגשת מידע רלוונטי למטופלים והגדלת שקיפות הסדרי הבחירה.

הסדרי הבחירה יאפשרו בחירה אמיתית של המטופל, ויבטיחו מתן שירות על ידי הקופה באיכות, בזמן ובמרחק סבירים, תוך שמירה על הדגשים המקצועיים החשובים ליציבות ואיכות המערכת.

הרפורמה מהווה התחלה של יישום ההסכמים הקואליציוניים, בהמשך לעבודת המטה שבוצעה בהנחיית שר הבריאות הקודם אריה דרעי, שארכה מספר חודשים ובחנה רפורמות אפשריות בהסדרי הבחירה של המטופלים בבתי החולים.

המשרד פרסם קול קורא להתייחסות הציבור, בעקבותיו התקבלו תגובות ונשמעו עמדות מצד קופות החולים, בתי חולים ציבוריים, בתי חולים פרטיים, בתי חולים ממשלתיים ועמותות שונות.

ברפורמה נקבעו תנאי סף להסדרי הבחירה של קופות החולים עבור שירותים שניתנים בבתי חולים, וכן לגבי שירותי ניתוחים ואשפוזים המבוצעים בבתי חולים ובקהילה, המוגדרים ככירורגיה בינונית ומעלה.

לכל מטופל יוצעו עבור כל שירות ארבעה בתי חולים לכל הפחות (מתוכם שניים לפחות הם מרכזי על ובנוסף שניים לפחות הם בין ארבעת בתי החולים הקרובים ביותר גיאוגרפית למרכז הנפה בה מתגורר המבוטח).

בנוסף, מוצע לקבוע כי במסגרת התחייבות הקופה לנותן השירותים, ההתחייבות תינתן באמצעות טופס 17 “שקוף” עבור כלל השירותים, כך שבכל התחייבות שתונפק למבוטח עבור מוסד ספציפי, יפורטו כלל המוסדות שנמצאים בהסדר הבחירה הרלבנטי לשירות, תוך ציון זכותו לקבל את השירות מכל אחד מהם. כמו כן שקישור לטופס ופרטי ההתחייבות יישלחו אל המבוטח במסרון ובהודעת דואר אלקטרונית.

ארבעה תחומים הוחרגו מהסדרי הבחירה שבהם למבוטחים תהיה אפשרות לפנות לכל בית חולים ציבורי כללי על מנת לקבלם: שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחי נשים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית, וזאת לצורך עמידה בדרישות חוק ביטוח בריאות ממלכתי לעניין סבירות מתן השירותים, ובשל המאפיינים הייחודיים של שירותי אלו.

תחומים אלה נוספים להוראות הקבועות היום בתקנות, המחריגות ומצמצמות את הסדרי הבחירה במקרים של הגעה למיון, שירות רפואי מתמחה במקרה של מחלה או מצב רפואי המצדיקים רמה מיוחדת של ידע וניסיון מקצועי, רצף טיפולי או מצבים רפואיים המחייבים טיפולים אינטנסיביים.

בהמשך יעודכנו הדרישות לגבי אופן פרסום הסדרי בחירה למבוטחים ויידועם, לרבות פרסום ויידוע באמצעים דיגיטליים.

שר הבריאות, משה ארבל: “אנחנו מוציאים היום אל הפועל רפורמה חשובה מאוד עליה התחייבנו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. הרחבה מבוקרת של הסדרי הבחירה – כך שהיצע בתי החולים שיעמוד לרשות המטופלים יגדל. אנו שומרים על גמישות ניהולית של קופות החולים, ויחד עם זאת, מעניקים לחברי הקופות אפשרות אמיתית לבחור היכן לקבל טיפול. זה צעד שיעודד תחרות וישמור על האיתנות של מערכת הבריאות. את המהלך התחיל שר הבריאות הקודם הרב אריה דרעי עם כניסתו לתפקיד, במטרה להביא לשיפור הנגישות ואיכות הטיפול ולצמצום פערי השירות הניתנים לאזרחים במערכת הבריאות. זוהי בשורה מצוינת לכלל אזרחי ישראל, שמעתה יוכלו לבחור בין מוסדות רפואיים וליהנות מזמינות ושירות משופרים.

מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: “אנחנו מביאים היום רפורמה עם בשורה של ממש שנוגעת בעקרונות היסוד של המערכת בהתאם לערכי הצדק והשוויון הקבועים בחוק. לראשונה אנחנו קובעים כללים שיפתחו בצורה משמעותית את אפשרויות הבחירה של המבוטחים למספר רב של בתי חולים, תוך הנגשת המידע בשקיפות מלאה.

אנו יודעים כי הגבלת חופש הבחירה של המבוטחים הוא אחד ממנועי הצמיחה של המערכת הפרטית ולכן רפורמה זו נועדה לחזק את המערכת הציבורית ולהגביר את האוטונומיה של המטופלים.

אני מבקש להודות לקופות החולים, בתי החולים ולמשרד האוצר שהיו שותפים כולם בהובלת מהלך חשוב ומורכב זה, ושמו בצד את האינטרסים לטובת האינטרס הציבורי הרחב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות