רפי רשף: אז את אומרת ‘אתם אנטישמים’ • מה השיבה שרי רוט?

הפרשנית הפוליטית שרי רוט השתתפה כחברת פאנל בתכנית 'רפי רשף' בחדשות 12 - וביקשה: "שים לי אזיקים, אני מרגישה כמו גנבת כזו, כאילו באה לסחוט את המדינה..." • צפו בקטעים מהדיון הטעון
חרדים 10
כ"ה אייר התשפ"ג / 16.05.2023 13:20

1.

רוצים לשים לי אזיקים על הידיים? אנחנו גנבים?

ישיבת סיעת ‘הציונות הדתית’, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, היום: “חלק מתושבי מדינת ישראל סבלו היום משביתה מיותרת, מזיקה, כמעט הייתי אומר ‘בריונית'”.

ישיבת סיעה ‘המחנה הממלכתי’, בני גנץ, היום: “נתניהו שיקר שיש ‘מס עבאס’, והיום הוא מביא לנו את תוכנית החלוקה, תקציב שכל כולו חלוקה למי שיש להם ייצוג בקואליציה ומי שאין להם”.

ישיבת סיעה ‘יש עתיד’, יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד, היום: “הממשלה הזו החליטה לגנוב את כספי הארנונה שלנו. לגנוב זו מילה קשה אבל אין לי מילה אחרת. הממשלה באה לרשויות שכל חטאן זה שהן מנוהלות כמו שצריך, והתושבים שלהן עובדים ומשלמים מיסים, ומחרימה את הכסף שלהן”.

רפי רשף: דפנה, לגנוב זו מילה קשה, אומר יאיר לפיד… זה באמת אכן גניבה, או שזה הרבה יותר מתוחכם ומורכב?

דפנה ליאל: תראה, קודם כל יש פה רציונל מאחורי המהלך הזה, שאומר למעשה שרשויות שיש להן ארנונה עסקית גבוהה יתרמו מההכנסות הרבות שלהן לאלו שצריך לעודד אצלם בניה למגורים. החתך הוא חד משמעי, זאת אומרת פגיעה גדולה בערי המרכז הגדולות, שאם תנסה לצבוע אותן פוליטית אני חושבת שיהיה לך פשוט. התקלה שקרתה לקואליציה היא שאין דרך באמת לעשות את זה במאה אחוז, ובדרך נפגעו למשל ערים ליכודיות שיש להן ארנונה עסקית גבוהה כמו אילת, אשדוד…

רפי: כלומר, זו תקלה? היה פה מישהו שאמר נפגע בגוש הנגדי? קודם כל נבהיר, התנחלויות לא ניזוקות בכלום, רק מרוויחות.

דפנה: נכון, הן בכלל לא מפרישות לקרן מתוך טיעון משפטי שאסור שישראל תרוויח מיהודה ושומרון. היה והן רוצות למשוך לקרן וגם יש להן ארנונה עסקית גבוהה ייעשה החשבון, אבל חשוב להדגיש, וזו הפואנטה, כתוב מפורשות שהן לא יכולות להיות במינוס. נגיד אם עיריית תל אביב תשלם 200 מיליון שקל בחמש שנים הקרובות אם התנחלות היתה צריכה להיכנס למצב הזה היו פותרים אותה מזה מיידית.

רפי: וערבים זו בעיה כי אין להם היתרי בניה…

דפנה: כן, ערבים זו עוד תקלה שקרתה בדרך. יש פה תקלות רבות, אם אתה שם לב והן מתחילות להצטבר. ערבים יפרישו לקרן, אלו שיש להם ארנונה עסקית גבוהה אבל יתקשו לממש כי קשה להם להוציא היתרי בניה. עכשיו, אתה שואל אותי האם זה מכוון? האם יש פה תוכנית לסדר? בסוף, משרד האוצר ניסה לשווק את התוכנית הזו להרבה ממשלות, אני חושבת שסמוטריץ’ אימץ אותה בהתלהבות יתרה כי הוא ראה את הפוטנציאל הטמון בה למצביעים שלו.

רפי: שרי רוט, מודיעין עילית תיהנה מזה…

שרי: שים לי אזיקים, אני מרגישה כמו גנבת כזו, כאילו באה לסחוט את המדינה…

רפי: אין לי אזיקים, אם הייתי נערך מראש…

שרי: אני רוצה להבהיר לבני גנץ שאם הוא היה מרכיב את הממשלה מחר בבוקר, וגפני נותן לו יד ודרעי נותן לו יד, צ’ק פתוח, אנחנו מקבלים כל מה שאנחנו רוצים ובכבוד.

רפי: הכל טוב ויפה, אבל לא ענית על השאלה שלי…

דפנה: זה לא עבר בסבבים הקודמים…

שרי: כי החרדים לא רצו…

רפי: בלי אזיקים בשלב הזה, רק שאלה עובדתית: מודיעין עילית תיהנה מזה…

שרי: מודיעין עילית היא עיר ללא הרבה מקומות תעסוקה, לצערי, ואני משלמת מיסים בעיר, בין הכמה שמשלמים. האם אני מקבלת שירותים כמו שהייתי מקבלת אילו הייתי גרה בסביון? מן הסתם אני גם לא משלמת כמו שמשלמים בסביון, אבל בפרופורציה אני עדיין מקבלת פחות.

רפי: את מתנצלת… את מתחילה להסביר רע לנו, קשה לנו, מגיע לנו… תגידי, מגיע לנו!

שרי: אני לא מתנצלת, אבל. א. קשה לנו ב. זה מבחירה חופשית שלנו. כשאני הגעתי לגור במודיעין עילית ידעתי  שלא אקבל את מה שאקבל בסביון, אבל בסדרי העדיפויות שלי חשוב לי שלילד שלי יהיה שכן מחונך לפי סדרי העדיפויות שלי, יותר מאשר יהיה לי עץ מפואר בשכונה.

2.

החרדים, התקציב, ואיך זה נראה בעין חילונית

רפי רשף: את אבל באמת, בכנות, את זועקת וכואבת, ‘גזלו לי, לקחו לי’, את חיה בשלום עם החבילה הזו של מאה מיליארד ומאתיים דרך תלושי המזון של אלפיים ארבע מאות או שמונה מאות שדרעי דאג למשפחות דרך תקציבים לאלו שלומדים בישיבות? תספרי עד עשר…

שרי: “אני סופרת עד עשר, ואני אומרת לך שעדיין הסכומים, אחרי כל ההכפלה והשילוש, אני הרי יודעת כמה הילדים שלי מקבלים וכמה עזרה הם צריכים ממני, משלמת המיסים”.

רפי רשף:  את עונה לי כמו קודם. אני שואל אם את חיה עם זה בשלום. אז בעצם מה אומרת? גם אם היו נותנים לי כפול לא מספיק.

“בכל מקרה החברה החרדית חיה לא על כספי הממשלה, זה עוזר, אני לא אומרת, אבל זה לא מספיק”.

רפי:  את לא עונה לשאלה שלי שרי, אני שואל אותך אישית. האנטגוניזם שזה יוצר, טוב לך עם זה?

“אתה שואל, האם הפוליטיקאים החרדים עושים נכון? מה אתה אומר, בעצם, רפי, אתה אומר, פוליטיקאים חרדים תרגיעו, זה לא נראה טוב בעיניים, אל תבקשו אף כסף קואליציוני, כלום, אל תבקשו כלום!”

רפי: למה שחור או לבן? למה ממאה לאפס?

שרי: “רגע, רגע, ואז רפי אתה נשבע לי שלא תהיה פה באולפן שום מילה נגד חרדים? אנחנו לא נקבל כלום. אברך יילך לכולל שלו ויקבל אפס שקלים, אתה מבטיח לי שפה באולפן לא תגידו אף פעם מילה נגד החרדים? הרי אז תגידו, אתם לא משתלבים, אתם לא משרתים”…

רפי:  את אומרת ולא בפעם הראשונה בפורום, בסאב טקסט כזה או אחר, ‘אתם אנטישמים’.

רפי: “אני לא אומרת, זו מילה מאד קשה. אני אומרת, אנחנו החרדים מאז שהייתי ילדה היינו צריכים לעבוד קשה כדי לחיות טוב עם השכנים שלנו החילונים ולתת להם להכיר אותנו באמת והצלחנו והם אהבו אותנו. זה לא קל לעשות את זה באולפנים”

3.

דפנה ליאל: מילה לגבי הרשויות החרדיות, יש הרבה שמרוויחות אבל צריך לומר שחלק במצב יותר מורכב, למשל אשדוד שיש בה אוכלוסיה מעורבת, תפסיד, ירושלים גם צפויה להפסיד אבל מרוויחה מהרבה מענקים אחרים של המדינה.

אבל עלה פה סביב השולחן יותר מפעם אחת שזו לא תוכנית חדשה, כבר ניסו לקדם אותה פעמים רבות וזה עבר בשקט.

רפי: אני שואל אותך דפנה האם יש כאן מינוף ציני של תוכנית, שבעקרון, כמו שאמר אביב בושינסקי, הסכימו עליה עוד בתקופת ביגה שוחט כשר אוצר?

דפנה: קודם כל, הסכימו אבל אף אחד לא הלך עם זה עד הסוף. אבל קודם כל אנחנו רואים פה צבר, וזה הדבר המשמעותי. לפני שנה שנתיים אולי זה היה עובר בשקט. עכשיו, כשאתה רואה שמיליארדים הולכים לכספים הקואליציוניים, יחלקו תלושי מזון תפורים לפי מידות פוליטיות, 40 אחוז תוספת לחינוך החרדי, אז עכשיו, ראשי הרשויות עומדים על הרגליים האחוריות ויכול להיות שלפני שנה שנתיים היית רואה התנגדות פחותה, כי כעת הם רואים שאין להם רזרבות ומרחב תמרון לשחק איתו. ואני חושבת שזו הזעקה הגדולה שלהם. גם אם הולכים על תוכנית מרחיקת לכת כזו – בואו תראו לנו איפה אתם כן נותנים לנו, אולי בחינוך, אולי בדרכים אחרות, ולזה כרגע אני מרגישה שלא נותנים מענה.

שרי: יכול להיות שנתניהו גאון והוא רצה שיכעסו עכשיו על סמוטריץ’ ורק לא עליו ועל הרפורמה וישכחו אותו לרגע?…

רפי: אם את רוצה חיזוק לדברים שלך, הוא דיבר עכשיו בהרחבה בסיעה…

שרי: הייתי שם…

רפי: ומאד הרחיב על המבצע, ומשום מה על הארנונה לא נאמר המילה…

שרי: כי המבצע הביא לו את הצבע לסקרים…

רפי: והארנונה, הוא חושב שפחות…

שרי: האבנים מופנים לסמוטריץ’, לא אליו…

4.

רפי רשף: תגידי, כמה את בעמדת התנצלות, כשמדברים על הסכומים שהולכים לזרום למגזר החרדי מהמליארד מאתיים דרך הכפלת הקצבאות לתלמידים? אגב, הפרסומים אתמול, אצל קרן מרציאנו, אני מוכרח להגיד לך, אתה משפשף את האוזניים כשאתה שומע את הנתונים…

שרי: אני מזמינה אותך רפי לעיר שבה אני גרה, וגם בבני ברק, בוא תראה איך הילדים שלנו לומדים, בוא תראה את התנאים, ואתה תברח משם כל עוד נפשך.

מאז שנולדתי, כל שקל שנותנים למגזר שלי, אני אמורה להתנצל עליו. אני יודעת שאילו הייתי יושבת בממשלת שמאל, למשל בני גנץ או יאיר לפיד, לא הייתי אמורה בכלל להתנצל. הייתי באה לפה, והייתם טופחים לי על השכם והייתם אומרים: ‘כל הכבוד לחרדים שסוף סוף קיבלו שכל והעיפו לנו את נתניהו ועשו את הדבר החשוב הזה’

עו”ד עופר ברטל: פשוט מאד, כי בממשלה אחרת…

שרי: היינו מקבלים יותר…

ברטל: שתקבלו יותר אבל שזה יהיה כנגד לימודי ליבה, כנגד הכשרת חרדים לתפקד בעולם המודרני…

שרי: יש לנו את היכולת להרוויח בעולם המודרני. אלו מתוכנו, והם לא הרוב, אולי לצערי, שכן יושבים ולומדים זה מתוך בחירה!

רפי: שרי, את בחורה אינטלגנטית את טיפה מיתממת. בואי נגיד שכל הסכומים האלו לא מעודדים חרדים לצאת לעבוד.

שרי: אין גופים של עידוד תעסוקה לחרדים והשתלבות באקדמיה ועוד? יש.

רפי: כל מה שאת אומרת שתמיד נתנו לחרדים, זה נכון. אבל הפעם יש תחושה, ואגב, זה מתחיל בהפיכה המשפטית…

שרי: אתה לא חושב שהחרדים קשורים להפיכה המשפטית…

רפי: הכל פה קורה בגדול, מהר, חד צדדי, שאגב פרוש וגפני גם לא מהססים להגיד ‘תקפצו לנו’.

שרי: הם אמרו את זה, אגב, גם בממשלה הקודמת. כשהם ישבו וראו את מה שהממשלה הקודמת עשתה הם אמרו ‘חכו חכו כשאנחנו נהיה שם נראה לכם’…

רפי: זה יותר מכל דמיון, אני מוכרח להגיד…

שרי: לא, זה בדיוק כמו שהממשלה הקודמת דאגה למי שדאגה. כל אחד דואג בקואליציות למי שדואג…

5.

רפי רשף: האם יריב לוין יכופף את נתניהו ויצליח לקדם את הרפורמה המשפטית, כפי שהוא ושמחה רוטמן היו רוצים?

שרי: אז בראשית, ישבתי פה באולפן, ודיברנו על זה ש’אוי אוי בן גביר אומר, שהוא יעשה, שהוא לא יתמוך בתקציב’…

ואז, אני ראיתי שמבצע מתנהל יפה מאד בעזה, ולא ימינה אלא מתנהל בצורה מתונה, מרכזית, אחראית, דוחים הפצצה כשיש ילדים ברקע, עושים את זה אחר כך כשאין ברירה ועם דמעות, ממש לא לפי הוראות בן גביר.

אני חושבת שאותו דבר יקרה עם סמוטריץ’ ועם שמחה רוטמן. נתניהו עושה להם בראש, מאד מרוצה שישבנו פה עשר דקות בתחילת התוכנית ודיברנו על סמוטריץ’ ועל הקרנות והעיקר לא עליו… ובסוף הוא ראש הממשלה.

לא ידוע לי שהליכודניקים בחרו בהם, לא בסמוטריץ’ ולא בשמחה רוטמן…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות