בניית אלפי יח”ד לערבים בי-ם: מה יצביעו הנציגים החרדים?

במועצת העיר י-ם ידונו בבניית 2,200 יח"ד לערבים • קינג פועל לגבש חזית חרדית-דתית • אולם בדיקת חרדים10 מעלה: החרדים ימנעו • ראוכברגר: "טרם התקבלה החלטה" • לסרי: "הסיעה תדון" • אפשטיין: "לא מקבל הוראות דרך המדיה"
נחמן גור
כ"ב אלול התשע"ד / 17.09.2014 19:40

הקרב על הבנייה: מחר תובא לאישור מועצת העיר ירושלים, התוכנית לבניית 2,200 יחידות דיור במזרח העיר לערבים, והמאבק בשיאו, כשעיקר הלחץ מופעל על הנציגים החרדים, שלבינתיים מתחמקים מלתת תשובה ברורה.

התוכנית המכונה ‘ערב אסווחרה’, או כפי שהיא ממוספרת ‘תוכנית 30006’, נועדה לבנות עוד 2200 יחידות דיור במזרח העיר, בשטח המחבר בין כפר אבו דיס וכפר סוואחרה אל שרקיה, ובכך ליצור רצף אורבני משטחי B ועד מרכז ירושלים.

התוכנית הובאה לפני כשבועיים לדיון בוועדת המשנה המקומית לתכנון ובניה, ואושרה, כשהנציגים החרדים נמנעים.

מחר, בעקבות ערר שהוגש, תובא התוכנית לדיון במליאת מועצת העיר בשבתה כוועדה המקומית לתכנון ובניה, וראש העיר ניר ברקת מפעיל מכבש לחצים על חברי המועצה החרדים, שלא יתנגדו לתוכנית.

יו”ר סיעת ירושלים מאוחדת, אריה קינג, פועל בכל כוחו לגבש חזית חרדית-דתית נגד התוכנית, ולשם כך הוא נפגש בימים האחרונים עם גדולי הרבנים, בהם נשיא מועצת חכמי התורה הגר”ש כהן, והגר”ש אוירבעך, מורה דרכה של סיעת ‘בני תורה-עץ’.

לדבריו, “מסכנת את המאזן הדמוגרפי בעיר ומהווה איום פיזי באופן של חלוקת ירושלים בפועל באמצעות יצירת רצף בניה מאבו דיס (בשטחי B) ועד מרכז העיר, כפי שניסח זאת בדברי ההסבר לתכנית, האדריכל הערבי סינאן עבד אל –קאדר”

היום, הוא הגיע למענו של הגר”ש אוירבעך, ולדבריו הגר”ש הזדעזע מהתוכנית שתסכן את ירושלים, והורה לנציגו במועצה, סגן ראש העיר חיים אפשטיין להתנגד.

אבל בשיחה עם חרדים10 סירב אפשטיין לאשר או להכחיש את הדברים, והגיב: “אני לא מקבל הוראות ממרן הגר״ש שליט״א דרך המדיה”.

אתמול, נפגש קינג יחד עם יו”ר סיעת ש”ס בירושלים נתי לסרי, עם נשיא מועצת חכמי התורה הגר”ש כהן, ודן עמו בנושא. 

בשיחה עם חרדים10 סיפר קינג, “לשמחתי הגר”ש כהן גילה בקיאות רבה בנעשה במזרח ירושלים והבין תכף ומיד, כמעט ללא צורך הסבריי, מדוע תכנית 30006 לבניית 2,500 יח”ד לערבים באזור נחל הקדרון הסמוך לעיר העתיקה, היא תוכנית מסוכנת.

לדבריו, “הגר”ש אמר כי יורה לחברי סיעת ש”ס לפעול כנגד תכנית ערב אסוואחרה, וביקש מיו”ר ש”ס נתי לסרי, להעביר את הוראתו לשאר חברי הסיעה וכן ליו”ר תנועת ש”ס, ח”כ אריה דרעי”.

עוד אומר קינג, כי הגר”ש ביקש ממנו “לעשות ככל שניתן לשכנע את החרדים (סיעת יהדות התורה על כל פלגיה – הסוגרים במקור, נ.ג.), לאחד כוחות בנושאים שבהם דנו, כי כוחנו באחדותנו”.

שאלנו את לסרי, האם אכן הגר”ש הורה להם להתנגד לתוכנית, ומה בכוונתם לעשות. והוא השיב כי “סיעת ש”ס תדון לפני ישיבת המועצה כבכל חודש בנושאים שעל סדר היום. סיעת ש”ס חברה בקואליציה ובאם נצטרך הבהרות בכל נושא, ניסיון העבר הראה כי ראש העיר ומנכ”ל העירייה לרשותנו, לתשובות והסברים בכל עת באתגרים הרבים שלשמם נשלחנו למועצת העיר”.

גורם בש”ס הירושלמית, אומר לחרדים10, כי הם טרם קיבלו הוראה שכזו. “לא ידוע לי על הוראה להתנגד לתוכנית, וטרם נתקבלה ההחלטה בסיעה כיצד להצביע. אנו נפעל כפי שיורה לנו יו”ר התנועה, בהוראת מועצת חכמי התורה”.

יו”ר סיעת יהדות התורה בירושלים אליעזר ראוכברגר אמר לחרדים10 כי “טרם התקבלה החלטה סופית”.

גורם ביהדות התורה טוען בשיחה עם חרדים10, כי ככל הנראה הם ימנעו בהצבעה מחר, או יצאו מהמליאה.

כאמור, בדיון בוועדת המשנה, נציגי יהדות התורה סגר”ע ישראל קלרמן וחבר המועצה יוחנן ויצמן – נמנעו. נציג ש”ס חבר המועצה מיכאל מלכיאלי, נעדר מהדיון, כך גם אפשטיין.

קודם הדיון, שיגר רבה של העיר העתיקה הגר”א נבנצל, מכתב לקלרמן, ולשאר הנציגים, בבקשה שיתנגדו לתוכנית.

“שמעתי היום שעיריית ירושלים מתכננת לבנות כ-3,000 יחידות דיור במזרח ירושלים לא רחוק מהעיר העתיקה עבור הערבים.

“אני פונה אליכם בכל לשון של בקשה לפעול בכל תוקף על מנת למנוע את קידומה של תוכנית זו שזה עלול לסכן את תושבי העיר העתיקה”

הרב מסיים בברכה, “ותזכו לכתיבה וחתימה טובה”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות