זאב אלקין חגג, מזכיר הממשלה איים – ובית הנשיא הזדרז להרגיע

אחרי שהתברר כי הוועדה לבחירת שופטים תורכב כמו בעבר - ח"כ זאב אלקין מיהר לחגוג : "ניצחון ראשון בקרב" • מזכיר הממשלה יוסי ]פוקס הגיב לו: "תנוח דעתך, בהיעדר הסכמות יבחרו שני נציגים של הקואליציה" - ואלקין השיב: "בלי איומים" • ואז הגיעה הודעת הרגעה מבית הנשיא
יוני גרין
כ"ד אייר התשפ"ג / 15.05.2023 09:47

סערה על הוועדה לבחירת שופטים: ח”כ זאב אלקין התייחס הבוקר (שני) לדיווחים לפיהם הקואליציה החליטה שלא לדחות את הקמת הוועדה למינוי שופטים, לפי החוק הקיים, זאת במקביל למו”מ בבית הנשיא שבמרכזו העימות על הרכב הוועדה למינוי שופטים.

המועד האחרון לתיקון התקנון הוא היום.

יו”ר סיעת המחנה הממלכתי, ח”כ זאב אלקין מיהר לחגוג בטוויטר: “ניצחון ראשון בקרב על הוועדה למינוי שופטים! ב-1 במרץ דרשתי לקיים בחירות לוועדה למינוי שופטים לפי החוק הקיים. הקואליציה נבהלה ורצה לתקן את התקנון כדי לדחות את הבחירות. היום הוא היום האחרון לתיקון התקנון, ולפי הפרסומים הקואליציה נכנעה והבחירות הפעם לא יידחו ויתקיימו בהתאם לחוק הקיים!”

לפי ההרכב הקיים אין רוב לקואליציה. הרכב הוועדה הנוכחי כולל את שר המשפטים, שני חברי כנסת, שני חברי לשכת עורכי הדין ונשיא בית המשפט העליון.

זמן קצר לאחר מכן, תקף אותו מזכיר הממשלה ואחד מנציגי הקואליציה בשיחות המו”מ בבית הנשיא, יוסי פוקס: “ואני לתומי חשבתי שנציגי סיעתך בשיחות בבית הנשיא, מגיעים עם רצון אמיתי להגיע להסכמה על שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים… ולא כדי ‘לנצח את הקואליציה’ והנה יצא המרצע מן השק. תנוח דעתך, שבהעדר הסכמות במו”מ, ייבחרו שני נציגי קואליציה לוועדה והועדה תכונס בפועל רק אם שר המשפטים יחפוץ בכך”.

אלקין לא נותר חייב, והחזיר תגובה: “חתרנו בעקביות בשונה מהממשלה להידברות ולהסכמה מהרגע הראשון ונמשיך במאמץ להגיע לרפורמה מוסכמת ומאוזנת שלא תאפשר לממשלה שליטה בלעדית במערכת המשפט.  מציע לך לא לנהל מו”מ תוך איומים לשבור את מסורת הכנסת בבחירות לועדה כשתמיד נבחרו נציגי קואליציה ואופוזיציה כולל בכנסת הקודמת. תשאל את רוטמן”.

יצוין, כי שר המשפטים יריב לוין אכן אינו מחויב לכנס את הוועדה וכנראה גם לא יעשה זאת כל עוד בהרכב הנוכחי הוא לא יוכל למנות שופטים בהתאם לרצון הקואליציה.

בית הנשיא מיהר להתערב בעימות ופרסם הודעה:

“נשיא המדינה הבהיר ומבהיר בכל הזדמנות – אין כאן מנצחים ומפסידים, אם יהיו כאלה – מדינת ישראל תפסיד.

יובהר כי הקואליציה נעתרה לבקשתו של נשיא המדינה שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, וזאת על מנת לאפשר את המשך ההידברות תחת חסותו, וציינה כי סמכות כינוס הועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים.

הנשיא חוזר על קריאתו להימנע מביטויים שמטרתם פוליטית ואין בהם תרומה להגעה להסכמות רחבות. עוד מדגיש כי מדינת ישראל נמצאת ברגע חשוב וקריטי ביותר. המעשה הקל הוא לפוצץ את השיחות אך המחיר יהיה כבד מנשוא. מאתגר וקשה יותר להגיע להסכמות אך זוהי חד משמעית טובתה של מדינת ישראל ובמאמץ משותף ניתן להגיע להבנות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות